حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

جلوه‌هایی از عزای امام حسین(ع) در خراسان‌جنوبی

جلوه‌هایی از عزای امام حسین(ع) در خراسان‌جنوبی

این روزها کوچه پس کوچه‌های شهرها بوی محرم گرفته، کوی و برزن لباس سیاه بر تن کرده و شور و عشق حسینی با برگزاری مراسم عزاداری در هر گوشه شهر به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، حال و هوای محرمی شهر را می‌توان از دیوارپوش‌های سیاه و پرچم‌های برافراخته بر سر در مغازه‌ها و خانه‌ها فهمید.

هیات‌های مذهبی هم آماده میزبانی از عزاداران آقا اباعبدالله حسین (ع) در ماه محرم شده‌اند و روضه‌های عزاداری برپا می‌کنند.

موکب‌های عزا در شهر برپا شده و مراسم‌های عزاداری همانند سال‌های قبل در مساجد و تکیه‌ها از شب اول محرم شروع شده است و مشابه سال‌های قبل بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

بازار هم حال و هوای محرمی گرفته و علاوه بر نصب پرچم‌های عزا بیشتر مغازه‌های به خصوص پوشاک با لباس‌‌های سیاه به استقبال از محرم رفته‌اند و جمعیت بسیاری هم برای خرید محرمی به بازار آمده‌اند.

شهرها هم توسط،شهرداری‌ها سیاه‌پوش شده و اکنون در جای‌جای آن نشانه‌های عزاداری عاشورا به چشم می‌خورد؛ از سویی داربست‌های فلزی برپا شده و عطر اسپند و برافراشتن پرچم‌های سیاه همه شهر را با نوای حسینی عجین کرده است.

گفتنی است، نصب دیواره محرمی، بیلبوردها و استندها در سطح شهر، ریسه‌های مشکی، المان‌های محرمی، قرمز شدن ریسه‌های نوری در شهر و… از جمله مواردی است که به مناسبت ماه عزاداری محرم در بیرجند اجرایی شد.

۱۳۵۰ هیأت مذهبی در استان

 رئيس شورای هیات‌های مذهبی خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت‌ ۱۳۵۰ هیات در استان گفت: از این تعداد ۳۵۰ هیات در شهرستان بیرجند و‌۱۰۰ هیات در شهر بیرجند فعال هستند.

غلام‌رضا عباسی مقدم با اشاره به تشریح برنامه هیات‌های استان برای محرم افزود: هیات‌ها از اول محرم به صورت ویژه برای مراسم عزاداری فعال می‌شوند و برنامه‌های خود را خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه هیات‌های مذهبی بیرجند از شب هشتم محرم حرکت خواهند داشت، اظهار کرد: در شب عاشورا هیات‌های مذهبی در مسجد عاشورا برنامه ویژه عزاداری خواهند داشت.

به گفته وی طبق روال هر ساله حرکت هیات‌های عزاداری در روز عاشورا به سمت قتلگاه بیرجند خواهد بود و برنامه ریزی باید به گونه‌ای باشد که به موقع هیات‌ها به مقصد برسند.

وی بیان کرد: در روز عاشورا هیات‌هایی که قصد عزاداری در حسینیه امام رضا (ع) دارند سعی کنند در روز عاشورا از کوچه سمت بیمارستان امام رضا (ع) به سمت خیابان منتظری حرکت کنند.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان گفت: تاکید دیگر ما همکاری ویژه با نیروی انتظامی برای تأمین امنیت است.

عباسی‌مقدم با تأکید بر اینکه هیات‌های مذهبی ذبح گوسفند را حتی الامکان در کشتارگاه انجام دهند، بیان کرد: تا آنجا که مقدور است از ذبح گوسفند در خیابان و معبر خودداری شود.

وی یادآور شد: در آشپزخانه مساجد مسائل ایمنی مراعات شود و به ویژه مجهز به کپسول آتش نشانی باشند.

گفتمان مقاومت

رئیس شورای هیات‌های مذهبی خراسان‌جنوبی تبیین گفتمان مقاومت را از مهم‌ترین برنامه‌های محرم امسال عنوان کرد و گفت: مسئله مقاومت را به‌عنوان یکی از جدی‌ترین و اصلی‌ترین مسئله امروز حرف انقلاب اسلامی و حرف سیدالشهدا انتخاب کردیم.

عباسی درباره دلایل انتخاب گفتمان مقاومت توضیح داد: جدی‌ترین گفتمان امام گفتمان مقاومت بود؛ اما مقاومت به معنای ریاضت، تحمل سختی‌ها، کتک‌خوردن و دم برنیاوردن نیست؛ مفهومی که امام و مقام معظم رهبری از مفهوم مقاومت به ما منتقل می‌کنند، مفهومی پیشرو با ظرفیت‌های عظیم حرکت به سمت قله‌ها و پیشرفت است.

وی ادامه داد: امام مقاومت را انتخاب درست هدف، شناختن راه رسیدن به هدف و استقامت و تلاش و مجاهدت برای رسیدن به هدف معرفی می‌کند. این مفهوم از مقاومت نه‌تن‌ها در زندگی سیاسی، بین‌المللی و اجتماعی بلکه در زندگی فردی ما و رشد تعالی فردی انسان‌ها هم به‌شدت کاربرد دارد. به همین دلیل، ما مقاومت را به‌عنوان گفتمان مرکزی در سال پیش‌رو و به‌خصوص در ماه محرم انتخاب کردیم؛ چراکه ماه محرم فرصت و ظرفیت بسیاری برای گفتگوی این بیان و این گفتمان با مخاطبین دارد.

اعزام ۱۳۰۰ مبلغ 

وی با اشاره به اعزام ۱۳۰۰ مبلغ به نقاط مختلف استان افزود: مبلغان یکی از کنشگران مؤثر در انتقال مفهوم مقاومت است و مبلغ فقط یک طلبه یا یک‌عالم منبری نیست، هر کسی در هرجایی که دایره مخاطبی دارد و می‌تواند اثر بگذارد، باید حرف خود را به مخاطبین منتقل کند.

وی با اشاره به دیگر عناصر تأثیرگذار در انتقال مفهوم مقاومت افزود: مداحان، عناصر هیات و کنشگران هیات نقش مؤثری در انتقال این مفهوم دارند؛ زیرا اساساً جغرافیای کلیدی اثر ما هیات است.

به گفته وی به طور حتم مسئول هیات، هنرمند، فعال رسانه‌ای و مداح هیات می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند. سطح سومِ کنشگران ما بعد از مبلغین و مادحین، فعالان رسانه‌ای هستند.

نصب ۲ هزار پرچم

 رئيس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند از سیاه‌پوش شدن بلوارها و خیابانهای اصلی سطح شهر به صورت گسترده به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، خبر داد و به نصب بیش از ۲ هزار پرچم مشکی در همین راستا در بلوارها و خیابانهای اصلی شهر اشاره کرد و گفت: اهتزاز پرچم مشکی ۱۶۰ متر مربعی در محل محوطه فرهنگسرای شهرداری، نصب ۴ کتیبه مشکی بزرگ در میادین اصلی شهر و همکاری در صدور مجوز راه اندازی بیش از ۱۵ موکب در خیابان‌ها و میادین سطح شهر بنا به درخواست‌های مردمی و با هدف پذیرایی از عزاداران حسینی، از جمله اقدامات دیگر شهرداری بیرجند در این زمینه است.

وی با بیان اینکه اعطای مجوز برای نصب ۲ بنر رایگان در سطح شهر به هر یک از هیات مذهبی با هدف اطلاع رسانی برنامه‌های فرهنگی و عزاداری های ویژه محرم، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری بیرجند در این ایام است، افزود: مشارکت در برنامه فرهنگی و عزاداری ویژه دهه اول محرم در محل سالن آرامستان شهرداری با هیات و مسجد ثامن الائمه(ع) بیرجند، اقدام دیگر شهرداری بیرجند به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری محرم است.

رمضانی، از مشارکت در برپایی موکب عزاداری و پذیرایی در بوستان کاجستان با مشارکت هیات امنای مجمع عشاق بین الحرمین به مدت ۱۰ شب به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری بیرجند در این ایام، نام برد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از