حالت تاریک
نائب رئیس اول اتاق ایران:

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌ اتاق بازرگانی استان‌ها

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌ اتاق بازرگانی استان‌ها

نائب رئیس اول اتاق ایران گفت: باید از ظرفیت اتاق بازرگانی استان‌ها به معنای واقعی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، محمدرضا بهرامن در نشست هیئت نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی بیرجند، با اشاره به اینکه برون سپاری یکی از سیاست‌های اصلی دوره دهم اتاق ایران است، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های هر اتاق شهرستان به معنای واقعی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اتاق تهران باید بخشی از اختیارات خود را به اتاق‌های استانی تفویض کند، افزود: کشور افغانستان یک مرز خاص در استان خراسان جنوبی دارد که شرایط ویژه به خود را دارد لذا اتاق‌های شهرستانی باید یک استقلال خاص داشته باشند.

نائب رئیس اول اتاق ایران با اشاره به اینکه بوم گردی یکی از مسائل و اتفاقاتی است که اتاق بازرگانی باید در کنار آن قرار گیرد، گفت: استان خراسان جنوبی باید یک همایش خاص گردشگری در تهران برگزار و از تمام مجموعه ها دعوت کند.

وی با بیان این‌که بحث تعهدات ارزی عمومیت دارد و مختص خراسان جنوبی نیست، عنوان کرد: استان خراسان‌جنوبی ویژگی‌های خاصی دارد لذا باید از ظرفیت شورای گفتگوی استانی استفاده و سپس موضوع تعهدات ارزی را به صورت ویژه در شورای گفت‌وگوی ملی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری کند.

بهرامن با اشاره به اینکه امروزه یکی از معضلات بزرگ در کشور چند نرخی بودن ارز است، بیان کرد: بخش معدن خراسان‌جنوبی مزیت بزرگی در استان است که می‌توان آن را به بخش گردشگری و ژئوتوریسم وصل کرد.

وی با بیان اینکه صنعت ژئو توریسم یکی از فضاهایی خاصی است که باید در آن نوآوری داشته باشیم، اظهار داشت: بایستی استان های همجوار را الگو‌ و مبانی فکری را نقل و انتقال دهیم.

نائب رئیس اول اتاق ایران با اشاره به اینکه آموزش حقوق معادن به قضات تصمیم خانه معدن بوده که آن را جهت امنیت سرمایه گذاری به اتاق بازرگانی وصل کردیم، افزود: امنیت سرمایه گذاری را باید به صورت دائم حفظ کنیم چراکه اگر امنیت نداشته باشیم سرمایه ها نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید خانه های معدن استانی را به اتاق‌های بازرگانی شهرستان وصل کنیم، گفت: برخی از تشکل ها این ظرفیت را دارند که بازوی اجرایی و عملیاتی اتاق باشند و اتاق نیز از ظرفیت آن‌ها در جهت رفع مسائل و مشکلات خود بهره مند شوند.

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در دوره جدید اتاق بازرگانی بیرجند تعداد اعضای فعال کمتر از ۲۰۰ نفر است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ریزش اعضا تعطیلی و بی محلی یکطرفه کشور افغانستان با چهار بازارچه رسمی و فعال در استان بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۰ کمیسیون تخصصی ذیل اتاق بازرگانی بیرجند تشکیل شده است، افزود: خراسان جنوبی دارای ۵۸ نوع ماده معدنی است و در حوزه اکتشاف، استخراج و خدمات فنی و مهندسی معدن نسبتا جایگاه خوبی دارد اما در حوزه صنایع تبدیلی ضعیف بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای صنایع بزرگی از جمله کویر تایر، دو کارخانه بزرگ سیمان، کارخانه کاشی و سرامیک، فولاد قاینات و ... است، گفت: صنایع استان حدودا برای ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر ایجاد اشتغال داشته است.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک و هفت هزار تن عناب خشک در استان تولید می شود.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک صنعتی و ۲۵ ناحیه صنعتی در استان فعالیت دارند، اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای سه آثار ثبت جهانی و بیش از هزار اثر ثبت ملی است که می‌تواند سالانه تعداد زیادی توریست داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های و پتانسیل های علمی در خراسان جنوبی، افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار دانشجو در استان تحصیل می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه کمیسیون فناوری اطلاعات، با توجه به ضرورت توسعه کسب و کارها و اقتصاد نوین ذیل اتاق بازرگانی بیرجند تشکیل شده است، گفت: سعی داریم تشکل‌هایی که قبلاً دچار پراکندگی بوده و از انسجام کافی برخوردار نبودند را زیر چتر کمیسیون ها قرار دهیم.

وی‌ با اشاره به اینکه در سال جاری سه جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی در استان در حوزه آزادسازی پهنه های معدنی برگزار شده است، عنوان کرد: مرز ماهیرود یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب در استان خراسان جنوبی و سومین معبر رسمی به کشور افغانستان شناخته شده است.

خامه زر ادامه داد: یک سوم صادرات افغانستان به لحاظ ارزشی و ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود انجام می شود.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری ۲۶۵ میلیون دلار بالغ بر یک میلیون و ۶۰ هزار تن صادرات از مرز ماهیرود به افغانستان انجام شده که ۳۰ درصد آن از محصولات داخل استان بوده است، افزود: استان خراسان جنوبی در دو کریدور جنوب و شرق قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به پتانسیل استان در حوزه زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ، گفت: حدود ۸۰ درصد مرغ و تخم‌ مرغ تولیدی استان به خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات اتاق بازرگانی بیرجند برابر با اعتبارات یک کمیسیون در استان اصفهان اداره می شود، عنوان کرد: اتاق بازرگانی بیرجند نیاز به اعتبارات در حوزه ساختمانی دارد.

تعامل با هدف خروج از خمودگی

 احمد پروین، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه حدود ۷۵ درصد مساحت استان فریز و منجمد است و کمتر از ۵ درصد در اختیار مکتشف قرار دارد.

وی با بیان اینکه چوبی که استان خراسان جنوبی از پلی متال و اکتشاف فلزی خورده درمان نخواهد شد، افزود: تعاملات استان‌ها باید به شکلی باشد که اقتصاد را از خمودگی درآورد.

پروین با اشاره به اینکه علی رغم وجود پتانسیل های بسیار زیاد استان در حوزه بنتونیت اما حلقه‌های ارزش افزوده در این حوزه تکمیل نشده است، گفت: استان خراسان جنوبی همچنین در حوزه سنگ‌های ساختمانی توانمندی های بالایی دارد که اگر سند بالادستی داشته باشد و به صورت ویژه پیگیری شود قابلیت رسیدن به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات را دارد.

وی با بیان اینکه واگذاری لکه‌ای باید به صورت جدی در کاداستر دیده شود، عنوان کرد: موانع قضایی یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه معدن است لذا باید یک شورای مشورتی در این خصوص تشکیل شود.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما در پرونده‌های معدنی این است که علی رغم آموزش های لازم به قضات اما باز هم مشکلات زیادی در تدوین قرارهای کارشناسی وجود دارد، افزود: در کنار آموزش قضات هیئت قابل قبول و شورای حل اختلافی باید دیده شود که به صورت اختصاصی مشکلات حوزه معدن را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه سنگ‌های نیمه قیمتی خراسان جنوبی حوزه ترحم برانگیزی است، اظهار داشت: سنگ، صنعت سبز است و کمترین میزان مصرف آب را دارد لذا اتاق بازرگانی، خانه معدن و کمیسیون معدن باید به صورت جدی‌تر در این زمینه قدم بردارند.

پروین ادامه داد: متاسفانه هیچ سند مطالعه شده ای به عنوان سند توسعه معدنی در بحث آمایش سرزمین استان وجود ندارد.

داریوش افتخاری، دبیر خانه معدن خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: استان خراسان جنوبی کلکسیونی از مواد معدنی است اما در حوزه سنگ های ساختمانی، بنتونیت و مواد فلزی اعم از طلا و مس حرف برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه سنگ‌های ساختمانی سبز در شرق استان در سطح کشور بی نظیر هستند، افزود: خانه معدن توانسته با هماهنگی اتاق بازرگانی مسائل و مشکلات حوزه معدن را در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی مطرح و به نتایج مطلوبی برسند.

۷۵۳ پروانه بهره‌برداری معدن

اربابی، رئیس خانه معدن خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵۳ پروانه بهره‌برداری معدن، ۷۹ گواهی کشف و ۲۵۳ پروانه اکتشاف در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ معدن در استان نیمه فعال هستند که از این تعداد ۱۴ معدن در طرح احیا و فعال سازی معادن به چرخه تولید بازگشتند، افزود: ۸۶ معدن فلزی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۵۹ معدن فعال و ۲۹ معدن غیر فعال است.

محمد مهدی اربابی با اشاره به وجود ۴۲۶ معدن غیر فلزی در استان، گفت: از مجموع این معادن تعداد ۲۸۹ معدن فعال و ۱۳۷ معدن غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۵۵ معدن سنگ در استان وجود دارد که از این تعداد ۹۵ معدن فعال و ۶۰ معدن غیر فعال است، عنوان کرد: همچنین ۸۲ معدن مصالح ساختمانی در استان وجود دارد که ۵۷ تا فعال و ۲۴ تا غیر فعال است.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اولین مشکلی که بیشتر معادن استان با آن درگیر هستند کمبود نقدینگی و منابع مالی است، بیان کرد: فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و همچنین مشکلات زیرساختی از دیگر معضلات حوزه معادن در استان است.

وی با بیان اینکه در مجموع هفت هزار و ۴۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و یک هزار و ۸۷۵ میلیارد ذخیره احتمالی در معادن وجود دارد، اظهار داشت: تا کنون بیش از ۱۵ هزار نفر اشتغال در حوزه معدن استان ایجاد شده است.

اربابی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۴۲ میلیون تن ماده معدنی با سروایه گذاری ۲۶ همت از معادن استان استخراج شده است، افزود: کل مساحت اشغال شده معادن در استان مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر مربع را شامل می شود.

وی ادامه داد: بیشترین پروانه بهره‌برداری مربوط به معادن بنتونیت با حدود ۱۲۸ پروانه است.

 بهرام ساتلیخ محمدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام و طیور مواد اولیه نیز با افزایش ۷ تا ۸ برابری مواجه شده که این موضوع با سیاست انقباضی بانک‌ها نیز همزمان شده است.

وی با اشاره به ایجاد سامانه‌های پراکنده و غیرمتمرکز بسیار زیاد در کشور، افزود: سامانه بازارگاه که با همکاری بانک کشاورزی و وزارت جهاد تنظیم شده مشکلات زیادی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: باید اقدامی صورت گیرد تا بانک‌های دیگر در این حوزه سهیم و بتوانند با امکانات انفورماتیک خود به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصولات خوراک دام و طیور مربوط به مواد اولیه است که بخش عمده آن وارداتی نیز هستند، عنوان کرد: وزارت جهاد در ابتدای راه‌اندازی سامانه بازارگاه در خصوص تخصیص نهاده‌ها کارخانجات را نادیده گرفته در صورتی که کارخانجات باید در اولویت تحویل مواد خام صنعت خوراک دام و طیور قرار بگیرند.

محمدی بیان‌کرد: قیمت های دستوری برای برخی مواد غذایی همچون مرغ چالش بسیار بزرگی در حوزه صنعت دام و طیور است که باید بازنگری شود.

علی اکبر فرامرزی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه بحث تعهدات ارزی به یک مشکل بسیار بزرگ تبدیل شده که در تمامی جلسات مطرح اما به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه جاده‌های منتهی به مرز اصلاً مطلوب نیستند، افزود: در حوزه واردات خودرو استان خراسان جنوبی باید دیده شود چراکه نیاز به خودرو مناسب با شرایط ویژه دارد.

یوسفی، رییس کمیسیون امور بانکی، تامین مالی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: امروزه بزرگترین دغدغه واحدهای تولیدی و بخش اقتصادی در استان کمبود نقدینگی است.

وی با بیان اینکه کمبود منابع به ابر چالشی تبدیل شده که بنگاه‌های اقتصادی با آن درگیر هستند، افزود: تسهیلات تکلیفی و دستوری که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود کمر واحدهای تولیدی را شکسته است.

یوسفی با اشاره به اینکه کمبود منابع، کار را برای واحدهای تولیدی بسیار سخت کرده است، گفت: با توجه به اینکه همه ساله حمایت از تولید در اولویت سخنان مقام معظم رهبری بوده اما متاسفانه عملاً در بخش اقتصاد، تولید در اولویت نیست.

۵۵۰۰ سطح زیرکشت عناب

احسان بیکی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: پنج هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت عناب با ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن تولید سالانه و گردش مالی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران با برداشت بیش از ۷۰ تن و گردش مالی سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، افزود: همچنین ۲۴ هکتار سطح زیر کشت زرشک با برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن و گردش مالی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان وجود دارد.

بیکی با بیان اینکه متاسفانه ۹۰ درصد گردش مالی محصولات استراتژیک استان به صورت خام فروشی نصیب کشاورزان می‌شود، گفت: ارزش افزوده‌ محصولات کشاورزی استان خصوصاً محصولات استراتژیک استان بنا به دلایل مختلف آن گونه که باید و شاید انجام نشده و معمولاً این محصولات به صورت خام از استان خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که در حوزه محصولات استراتژیک استان سرمایه‌گذاری می‌کنند نسبت به ادامه کار دلسرد و بی‌انگیزه شده‌اند، عنوان کرد: تنها در حوزه زرشک استان حدود ۳۰۰ هزار نفر اشتغال وجود دارد.

رئيس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه با توجه به ظرفیت اتاق ایران، معرفی محصولات استراتژیک استان و ایجاد فضا برای معرفی پتانسیل‌ها و جذب سرمایه‌گذاری در استان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: ۹۸ درصد زرشک بی دانه دنیا در خراسان جنوبی تولید می‌شود که فرصت بسیار مناسبی جهت سرمایه‌گذاری است.

محمدآذرکار، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: حوزه گردشگری خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌های ارزشمند در استان است.

وی با اشاره به اینکه آداب و رسوم در استان خراسان جنوبی به دلیل دوری از مرکز کمتر دچار تغییر و تحول شده است، افزود: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی در فصل برداشت بسیار پرجاذبه و دیدنی هستند و امیدواریم ظرفیت های ارزشمند گردشگری بازتابی در مرکز کشور داشته باشد.

مرتضی مقری رئیس کمیسیون عمران اتاق بازرگانی در این جلسه اظهار کرد: ‌در حوزه عمران و ساختمان استان ۱۳ هزار نفر بیمه شده اصلی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین اعتباری که به استان تزریق می شود در حوزه عمرانی است لذا اگر پیوستگی با اتاق بازرگانی شکل بگیرد بخش خصوصی قدرتمندتری خواهیم داشت، افزود: وصل شدن حوزه عمران به اتاق بازرگانی اتفاق بسیار مثبتی در پیشبرد اهداف است.

 سینا سرحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع انرژی و ناترازی انرژی در کشور آسیب‌های زیادی به تولید و صنعت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در حوزه انرژی می‌تواند تغییر و جهش قابل توجهی در اقتصاد داشته باشد، افزود: چهار بخش معدن، صنعت، کشاورزی و انرژی استان در یک برنامه میان مدت و کوتاه مدت می‌توانند چهره اقتصادی استان را تغییر دهند.

سرحدی با اشاره به اینکه پهنه خراسان جنوبی بر اساس اسناد علمی و سند آمایش استانی یکی از مستعدترین پهنه‌های کشور برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است که متاسفانه مغفول مانده است، گفت: در برنامه پنجم و ششم حدود ۵۰۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر را داشته‌ایم که به کمتر از هزار مگاوات دسترسی داریم.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه نیز ۱۰ هزار مگاوات پیش بینی شده تا بتوانیم ناترازی فعلی را تغییر دهیم اما غفلت و سستی که در حوزه اجرای استان وجود دارد یکی از موانع بزرگ توسعه در این حوزه است و باید با برنامه ریزی ها در کلان کشور تغییر کند.

رئيس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه قانون مانع زدایی از صنعت توسعه برق که از اتاق ایران به اتاق‌های سراسر کشور ابلاغ شده قابل اجرا شدن نیست لذا باید برنامه‌ریزی درستی برای این موضوع صورت پذیرد، افزود: متاسفانه منابع صندوق توسعه ملی در نزد بانک‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در بانک های مختلف فریز می شود.

وی با اشاره به شناسایی ۶۰۰ پهنه در استان، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون استان برای جذب سرمایه گذار در این حوزه برنامه ای نداشته است.

 عبدالغنی نهتانی، رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه موضوع تعهدات ارزی بزرگترین مشکل صادرکنندگان است، اظهار کرد: متاسفانه بابت همین تعهدات ارزی در واقع بازار افغانستان را از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه سیاست ها باید به صورت منطقه ای در نظر گرفته شود، افزود: باید با یک کشور ثالث جهت صادرات در ارتباط باشیم.

نهتانی تاکید کرد: نمایشگاهی از سوی اتاق بازرگانی خراسان جنوبی باید در کشور عمان جهت عرضه محصولات استراتژیک و مزیت دار استان مستقر شود.

 دریانی،مدیر عامل مرکز داوری صمتا با اشاره به اهمیت و ضرورت امنیت قضایی تجار، اظهار کرد: بخش قضایی آنقدر مهم است که خانه معدن ایران بحث نهضت آموزش قضات را مطرح و اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه ساختار علمی قضات باید بهینه‌سازی شود، افزود: قاضی باید فرق تاجر و آدم عادی را بداند لذا اطلاعات فنی، معدنی و تجاری قضات باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان رسمی دادگستری را باید آموزش دهیم، گفت: بهینه‌سازی ساختار اطلاعات فنی و معدنی برای قضات یک اصل مهم است.

وی با بیان اینکه هدایت روند قضایی به سمت فنی بودن با اشراف موضوعات مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: متاسفانه اکثر قضات به نقش بی‌بدیل نظام فنی و مهندسی واقف نیستند لذا نقش علمی و فنی مهندسی قضات باید تقویت شود.

وی بیان کرد: هماهنگی، ایجاد وحدت رویه و همدلی دستگاه‌های قضایی و نهاد داوری باید جدی گرفته شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از