حالت تاریک
طبس در تب و دل‌ها بی‌تاب
خاورستان گزارش می دهد؛

طبس در تب و دل‌ها بی‌تاب

این‌بار ایران عزادار معدنکاران حادثه معدن معدنجوی طبس است، حادثه‌ای که آخرین آمار‌ها حاکی از جانبختن ٣۵ کارگر دارد و البته هنوز ١٤ کارگر دیگر هم در تونل‌های این معدن محبوس مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» شامگاه شنبه ٣١ شهریورماه، شبی غمبار برای ملت ایران و بخصوص خراسان جنوبی‌ها رقم خورد، شبی که قلب طبس در تونل‌های عمیق حادثه به‌جان آمده بود و قلب وطن در تپش و اضطراب فرزندانش در عمق زمین.
تا الان که دو طلوع از این حادثه می‌گذرد، جان‌ها به لب آمده، دو صبح است که به‌جای زغالسنگ، این پیکر‌های بی‌جان و از نفس افتاده کارگران است که از واگن‌های معدن خارج شده و واگن و به واگن، داغ‌ها بیشتر و تازه‌تر می‌شود.
متاسفانه به دلیل تصاعد آنی گاز متان ساعت ۲۱ شنبه شب، انفجاری در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه انفجار، ۶۹ کارگر در بلوک c و b این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند. این انفجار به‌صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبود، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیرو‌ها در معدن زغال‌سنگ شده بود.
در برآورد‌های اولیه، تنها احتمال خطر برای بیست و چند کارگری که داخل کارگاه استخراج بودند، می‌رفت؛ اما هر چه زمان گذشت، به تعداد کارگران حادثه دیده اضافه شد.
سیدمحمدرضا طالبی معاون سیاسی امنیتی استاندار به نمایندگی استاندار خراسان جنوبی از همان لحظات اولیه، عازم محل حادثه شد تا مدیریت امور را در دست گیرد.

بسیج نیرو‌ها و امکانات برای نجات معدنکاران
به گفته محمدعلی کاوسی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی، در لحظات اولیه این حادثه و به‌دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان مبنی بر وقوع انفجار در ساعت ۲۳ شنبه شب ۳۱ شهریور ۱۴٠۳، بلافاصله چهار تیم‌ امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند.
محمدعلی آخوندی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در مسیر اعزام به محل حادثه طبس گفت: پس از اعلام این حادثه تمامی گروه‌های امدادی اورژانس، علوم پزشکی، بخشداری، فرمانداری، اداره صمت به محل فراخوان شده‌اند. همچنین با تمامی بیمارستان‌ها برای انتقال مصدومین احتمالی و همچنین با پزشکی قانونی برای انتقال اجساد احتمالی هماهنگی لازم به‌عمل‌آمده است.
از همان لحظات ابتدای وقوع این حادثه، همه مسئولان پای کار آمدند و همه امکانات برای نجات جان معدنکاران بسیج شد. دستگاه‌های امدادی، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر نیرو‌های دستگاه‌های استانی و شهرستان در محل حادثه حاضر و ١٣ آمبولانس، دو اتوبوس آمبولانس و بالگرد‌های اورژانس برای تسریع در خدمت‌رسانی در محل حضور یافتند. تیم‌های تخصصی امدادی نیز به تعداد بیش از ٤٠ نفر، عملیات نجات کارگران مصدوم و محبوس شده و خروج کشته شدگان را آغاز کردند.
جواد قناعت نیز صبح یکشنبه با حضور در محل وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس به بازدید از شرایط این حادثه پرداخت و از نزدیک در جریان وضعیت امدادرسانی قرار گرفت. او در اولین اخبار این حادثه، تعداد فوتی‌های حادثه معدن طبس را ۱۳ نفر و تعداد مجروحان رها‌سازی شده را ۱۲ نفر اعلام‌ کرد.
در‌حالی‌که اخبار اعلامی از یکی دو نفر کشته در ابتدای حادثه، به ١٣ نفر در ساعات اولیه صبح رسید، اما همچنان بر تعداد این کشته‌ها افزوده می‌شد.
آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز صبح بعد از حادثه اعلام کرد که همچنان با‌توجه‌به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به‌صورتی ارتفاعی و ۷۰۰ متری به‌صورت مورب در معدن شده است، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است و برنامه‌ریزی می‌شود که از سایر نقاط اقدامات پشتیبانی صورت گیرد و در این زمینه با استان یزد هم هماهنگی لازم برای کمک تخصصی جهت انتقال مجروحان و متوفیان از داخل تونل‌های معدن طبس انجام شده است. اما شرایط به گونه‌ای است که بایدد این گاز به غلظت مناسبی برسد که برای امدادگران هم مشکلی ایجاد نشود.
جلسه مدیریت بحران نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه معدن برگزار شد و تصمیماتی اخد و دستورات لازم صادر شد تا پیگیری‌های سریعتری را انجام دهند و اطلاع‌رسانی لازم به خانواده افراد حادثه‌دیده صورت گیرد.
محمدجعفر عبدالهی رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی نیز روز یکشنبه با حضور میدانی در محل حادثه معدن طبس تاکید کرد که علل و عوامل دخیل در حادثه، شناسایی مقصران، رعایت جهات ایمنی برای کارگران در دستورکار دستگاه قضایی قرار‌گرفته‌ است.

دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری و رفع مشکلات
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در‌این‌خصوص اظهارکرد: متاسفانه خبردار شدیم که در طبس یکی از معادن زغال سنگ دچار حادثه شده و تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند. از این تریبون به خانواده‌های محترم آنها تسلیت عرض می‌کنم.
وی گفت: با وزرای کشور، بهداشت و صمت صحبت کردیم؛ با تمام توان پیگیر رفع مشکلات این عزیزان خواهیم بود. با وزیر صنعت صحبت کردم که این‌روند بررسی شود تا از این به‌بعد در معادن کشور ما سیستمی پیاده کنند و کاری انجام دهند که این اتفاقات شکل نگیرد.
پزشکیان گفت: استانداردی که باید در معادن باشد، در حدی باشد که خطری کارگران معادن را تهدید نکند؛ مجددا به خانواده عزیز جان‌باختگان تسلیت عرض می‌کنم و هر کاری از دست ما بربیاید، برای پشتیبانی از آنها انجام خواهیم داد.
پزشکیان همچنین در توئیتی پیرامون حادثه معدن طبس نوشت:
خبر حادثه معدن معدنجوی طبس بسیار دردناک و تاثر‌برانگیز است‌. به‌ هموطنانی که عزیزان خود را در این حادثه از‌دست‌دادند از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و خود را شریک غم آنان می‌دانم. وزرای کار و صمت برای بررسی دقیق و رسیدگی به موضوع به طبس اعزام شده‌اند.

تاکید رهبر انقلاب بر مدیریت حادثه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی این حادثه اندوه‌بار نوشتند: «حادثه‌ی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه‌ی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورداهتمام قرار گیرد.»
به‌دنبال این حادثه دردناک، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی و آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان پیام مشترکی صادر و سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
علاوه بر حضور مسئولان استانی از جمله استاندار، معاون سیاسی، رئیس کل دادگستری، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) و سایر مدیران امدادی، وزیر صمت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور نیز به‌دستور رئیس‌جمهور ظهر روز یکشنبه در محل حادثه حضور پیدا کردند. همچنین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، نیکزاد نایب رئیس مجلس، سردار نامی رئیس مدیریت بحران کشور نیز از دیگر مسئولان کشوری بودند که در محل حادثه حاضر شدند.

وزیر صمت: گزارش کامل کارشناسی به مردم ارائه می‌شود
سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته با حضور در محل حادثه، ضمن تسلیت به خانواده‌‌های داغ‌دیده حادثه طبس به رسانه‌های گروهی گفت: کار‌های شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده‌دارد، در دست بررسی است و در شرایط پیش‌آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال‌ سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.
اتابک بیان کرد: ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک گزارش کامل کارشناسی خدمت مردم ارائه و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود و گزارش کارشناسی هم حتما با هماهنگی وزارت کار و همه ذینفعان تنظیم خواهد شد.

وزیر کشور: در برخورد با متخلفان کوتاه نخواهیم آمد
اسکندر مومنی وزیر کشور نیز شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گفت: تاکنون این حادثه ۳۲ فوتی و ۱۷ مصدوم داشته و بر اساس آخرین آمار‌ها، جمعی از کارگران هنوز در معدن محبوس هستند. تجهیزات لازم بلافاصله به محل حادثه رسیده و از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده شده، همه مشغول کارند و پیکر‌های فوت‌شدگان نیز در حال انتقال به زادگاهشان است.
وزیر کشور تاکید کرد: دلیل این حادثه در تمامی ابعاد توسط کارگروه ویژه‌ای بررسی می‌شود و در این زمینه به هیچ‌وجه در برخورد با متخلفان کوتاه نخواهیم آمد و بدون هیچ اغماضی این حادثه بسیار‌بسیار تلخ است و باید با هر فرد خاطی در هر رده‌ای برخورد قانون صورت گیرد.
مومنی با تاکید بر اینکه پیشگیری از حوادث مشابه در آینده باید نهادینه شود، افزود: این منطقه معادن زیادی دارد لذا تجهیزات لازم هم باید مستقر می‌شود.

وزیر کار: برقراری مستمری جانباختگان معدن زغال‌سنگ طبس با قید فوریت
احمد می‌دری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: ۲. ۵ درصد حوادث ناشی از کار در معادن رخ می‌دهد لذا باید کار‌هایی انجام شود که این حوادث کاهش پیدا کند در همین راستا با همکاری وزارت صمت تدابیری اندیشیده خواهد شد.
وی بیان کرد: در بحث برقراری مستمری جانباختگان معدن زغال‌سنگ طبس، این اقدام به فوریت برقرار خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای آرامش خانواده‌های متوفیان و مصدومان ‌به کار خواهیم گرفت، افزود: این معدن تمام ضوابط ایمنی را رعایت کرده و طبق بررسی‌های صورت گرفته به جزء گروه تخصصی معدن، ماه گذشته نیز از معدن بازرسی لازم صورت گرفته و هیچ‌گونه مشکلی نداشته است.
می‌دری عنوان کرد: این حادثه، یک اتفاق ناگهانی بوده و قطعا هیچ قصوری در کار نبوده است، همانگونه که در پیشرفته‌ترین معادن دنیا نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، با‌این‌حال بررسی‌های تخصصی ادامه خواهد داشت.

آخرین آمار‌ها حاکی از ٣۵ کارگر جانبخته و ١٤ کارگر محبوس
بر اساس آخرین اخبار منتشر شده و به گفته محمدعلی‌ آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، شب گذشته پیکر چهار کارگر دیگر از معدن بیرون آمد و به‌این‌ترتیب آمار جانباختگان حادثه معدنجو به ۳۵ نفر رسیده و با احتساب آمار مصدومین و جانباختگان، هنوز ۱۴ نفر دیگر در بلوک C معدن محبوس هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: هم‌اکنون تیم‌های تخصصی با تقویت مکش‌ها و تخلیه گاز مرحله به مرحله داخل تونل پیش می‌روند تا متوفیان و پیکر‌های کارگران به بیرون منتقل شود. بتدریج این‌ کار ادامه پیدا خواهد کرد تا تمامی کارگران به بیرون کشیده شوند.
وی بیان کرد: تمام اقدامات با رعایت اصول تخصصی و ایمنی و توسط افراد متخصص HSE در حال انجام است لذا کار زمانبز است و تک‌تک این مراحل نیاز به یکسری برنامه‌‌ریزی و اقدامات داخلی دارد و عملیات امدادی نیز تا پایان ادامه خواهد داشت.

حادثه معدن معدنجو طبس یک مصیبت بزرگ برای خراسان جنوبی و البته کل کشور بود که خانواده‌های زیادی را داغدار و بی‌سرپرست کرد، هنوز علت دقیق حادثه و مقصر یا مقصرین آن مشخص نشده است، اما مسئولان استان با پای کارآوردن همه امکانات و تجهیزات و مدیریت جهادی، عملکرد خوبی از خود بجا گذاشتند و موضوع بخوبی مدیریت شد.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از