حالت تاریک
گلایه تهیه کننده برنامه کافه ج؛

عدم همکاری نخبگان دانشگاهی خراسان‌جنوبی درجهت جهادتبیین

عدم همکاری نخبگان دانشگاهی خراسان‌جنوبی درجهت جهادتبیین

گلایه تهیه کننده برنامه کافه ج؛ گفت: در دولتی که ادعای مردمی بودن می کند، برخی اساتید دانشگاه علی رغم اینکه برای حضور در برنامه "کافه ج" دعوت می شوند، اما متاسفانه این حضور را نمی پذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» چندین سال است که مقام معظم رهبری مفهوم و اصطلاح «جهاد تبیین» را مطرح کرده اند که در این خصوص منظور ایشان تبیین به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت و با هدف زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.

یکی از بیانات صریح مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین در 19 بهمن ماه 1400 بود که فرمودند: «جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می تواند باید اقدام کند» خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران را مخاطب قرار داد. اما ایشان در بیانات دیگری نیز تاکید کردند که در جهاد تبیین، بار اصلی بر دوش رسانه‌ است، که در این خصوص همه رسانه ها بخصوص رسانه ملی با داشتن قوی‌ترین شبکه ارتباطی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

در خراسان جنوبی هم خوشبختانه مطبوعات، خبرگزاری ها و رسانه ها از قافله عقب نمانده و در راستای جهاد تبیین، بسیار فعال و پرکار بوده اند و تلاش کرده اند تا با کار فرهنگی و گفتمان سازی و همچنین مطالبه گری و نقد منصفانه، در راستای جهاد تبیین گام بردارند.

یکی از برنامه های فاخر سیمای خاوران در حوزه جهاد تبیین نیز؛ برنامه " کافه ج یا کافه جواب" است که یک سالی از تولید و ضبط آن می گذرد که برنامه ای پرمحتوا و پرمخاطب هم هست، اما علی رغم دستور عمومی رهبر انقلاب برای جهاد تبیین، گویا کارشناسان دانشگاهی و حوزه فرهنگی استان که باید بیشترین بار جهاد تبیین را به دوش بکشند و دغدغه مندتر از همه باشند، همکاری خوبی با این برنامه نداشته و ندارند که در ادامه با تهیه کننده این برنامه به گفتگو می نشینیم.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

بنده ابوالفضل مرادی و شاغل در سازمان صدا و سیما هستم. در سال 1386 وارد دانشکده سینما و تئاتر دانشکده هنر تهران شدم و سینما خواندم. در سال 1391 هم تهیه کنندگی تلویزیون را در دانشگاه صدا و سیما تهران، شروع کردم.

دو سال بعد از فارغ التحصیلی جذب صدا و سیما شدم و به بیرجند آمدم. چهار سال در یکی از بخش های غیرمرتبط صدا و سیما مشغول به کار بودم و بالاخره به قسمت تهیه کنندگی تلویزیون منتقل شدم.

ساخت برنامه " کافه ج" از کجا شروع شد؟

 سال گذشته و زمانی که مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین را مطرح کردند، مدیرکل صدا و سیمای استان دستور دادند که برنامه ای در رابطه با جهاد تبیین ساخته شود که این موضوع به بنده واگذار شد. پس از بحث و تبادل نظر، بنده پیشنهاد دادم که این برنامه حالت کافه مانند و ساختار آن ترکیبی از میزگرد کلاسیک و گفتگو محور باشد که در نهایت از ترکیب این دو، به برنامه " کافه ج" رسیدیم. قرار شد در این برنامه یک نفر مهمان، یک نفر پرسشگر، دو نفر کارشناس و یک نفر هم مجری برای اداره برنامه حضور داشته باشند.

تاکنون چه آثار و یا برنامه هایی را تولید کرده اید؟

بنده در دوران دانشجویی و قبل از اینکه وارد صدا و سیما شوم، چندین فیلم کوتاه به نام های " خانه کاغذی، خاکستری، اکنون، به اضافه و مستند برام مهم نیست" را تولید کرده ام که کارگردان و تهیه کننده آن خودم بودم و در جشنواره های کشوری و بین المللی هم رتبه هایی را کسب کرده ام.

اما در حوزه برنامه های تلوزیونی، بنده سال گذشته تهیه کنندگی برنامه صبحانه را برعهده داشتم که بسیار مورد استقبال هم قرار گرفت، اما اولین برنامه رسمی ام همین " کافه ج " بوده است که ضبط آن از شهریورماه 1401 شروع شده و تاکنون هم ادامه داشته است. این برنامه پنجشنبه هر هفته ساعت 21 روی آنتن می رود و بازپخش آن هم روز جمعه ساعت 13 است. اکنون هم طرح های زیادی در دست دارم، اما فعلا همین برنامه در دست اجراست.

در این برنامه چه موضوعاتی مطرح و پیگیری می شود؟

موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته می شود، جزو مواردی است که برای مردم و بخصوص جوانان ایجاد شائبه می کند. در واقع در این برنامه تلاش می شود تا این شائبه ها برطرف شود. تاکنون هم در مباحث متعددی از جمله سبک زندگی، ازدواج، فرزندآوری، سیاست خارجی جمهوری اسلامی، سیاست کشور در مورد غزه، مجاهدین خلق و ... برنامه تولید شده است.

استقبال از این برنامه چگونه بوده است؟

خوشبختانه این برنامه مورد استقبال زیادی قرار گرفته و در بین اقشار مختلف جامعه نفوذ داشته است بطوری که حتی جامعه ترنس ها هم با ارسال پیامک، خواستار بررسی مشکلات مربوط به خودشان شده بودند.

تفاوت " کافه ج" با سایر برنامه های سیمای خاوران در چیست؟

با روی آنتن رفتن این برنامه، در واقع برای اولین بار در سیمای شبکه خاوران، گفتگوی طبیعی و کاملا زنده شکل گرفته است. متاسفانه شاهد این هستیم که در تمام سطح کشور، گفتگو وجود ندارد و مردم با یکدیگر یا با حکومت گفتگو نمی کنند، حتی در خانواده ها هم این گفتگو وجود دارد. اما ما در برنامه " کافه ج" تلاش کرده ایم که بتوانیم فرهنگ گفتگو را در استان شکل دهیم که خوشبختانه تاکنون موفق هم بوده ایم و این برنامه توانسته جای خودش را پیدا کند.

آیا در تولید این برنامه از حمایت های کافی و لازم برخوردارید؟

سازمان صدا و سیما در حد توان از این برنامه حمایت می کند، اما از امکانات خیلی خوبی برخوردار نیستیم و سعی می کنیم با کمبودها بسازیم.

در حالی که ما برای شکل گرفتن فرهنگ گفتگو و نقد، در استان تلاش می کنیم و درهای این برنامه به روی همه باز است و می توانند بیایند و حرف هایشان را بزنند، اما متاسفانه برخی با صدا و سیما جبهه دارند که این جبهه گرفتن ها هیچ دستاوردی برای خودشان، مردم و جامعه ندارد.

در دولتی که ادعای مردمی بودن می کند، برخی اساتید دانشگاه علی رغم اینکه برای حضور در این برنامه دعوت می شوند، اما متاسفانه این حضور را نمی پذیرند، در حالی که اگر قرار است از مقام ولایت و نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند، باید این کار را جلوی دوربین انجام دهند.

بنده در این خصوص از دانشگاه های بیرجند؛ بخصوص دانشگاه ملی بیرجند، معاونین دانشگاه، مدیرگروه ها و ... گلایه دارم که علی رغم دعوت های متعدد، اما به بهانه های مختلف از حضور در این برنامه سرباز می زنند.

به نظر می رسد که این اساتید، در معرض پرسش قرار گرفتن را برنمی تابند، بطوری که یکی از این اساتید در حالی که در ادارات مختلف و حتی استانداری، در خصوص جهاد تبیین سخنرانی می کند، اما وقتی که برای حضور این برنامه دعوت می شود، تاکید می کند که از حضور کارشناسان دیگر در برنامه خودداری شود، در حالی که این برنامه گفتگو محور است و دوره اینکه مردم به حرف یک کارشناس اکتفا کنند، گذشته است. بنابراین باید گفتگو شکل بگیرد و جهت آن هم به سمتی که منافع نظام و مردم شکل می گیرد، هدایت شود.

بارها اتفاق افتاده که برخی از کارشناسان بعد از ضبط برنامه، پیام داده اند که اگر دوباره فلان شخص در برنامه حضور پیدا کند، بنده دعوت شما را نخواهم پذیرفت! متاسفانه وقتی رفتار نخبگان ما اینگونه است، از مردم عادی چه انتظاری داریم؟

آیا حضور کارشناسان در برنامه تکراری است؟

خیر، تلاش می شود که در هر برنامه، کارشناسان مختلفی دعوت شوند، اما در برخی از موضوعات مثل علوم سیاسی، چون کارشناسان معدودی وجود دارند و دستمان باز نیست، مجبوریم برای برنامه های بعدی هم از همان کارشناسان قبلی دعوت کنیم. اما در حوزه علوم اجتماعی که دستمان بازتر است، متاسفانه بسیاری از کارشناسان در برنامه شرکت نمی کنند و افرادی هم که قصد شرکت دارند، شرط شان این است که تنها در برنامه دعوت شوند.

اما اگر بتوانیم ارتباط تصویری با اساتید خارج از بیرجند برقرار کنیم، مشکل محدودیت کارشناس برنامه رفع خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از