حالت تاریک
معاون دانشگاه آزاد بیرجند:

فرایند جذب دانشجویان خارجی در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

فرایند جذب دانشجویان خارجی در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

معاون دانشگاه آزاد بیرجند با اشاره به هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، خواستار تسهیل در شرایط جذب دانشجویان خارجی به ویژه از افغانستان در استان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، حبیب‌الله نخعی در نشست هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با سخنگوی دولت اظهار کرد: دانشگاه آزاد در خراسان جنوبی دارای چهار واحد باهشت هزار و ۵۰۰ دانشجو بوده و ۳۰ درصد آموزش عالی استان را بر عهده دارد.

عضو هیات علمی و معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد بیرجند با اشاره به هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، خواستار تسهیل در شرایط جذب دانشجویان خارجی به ویژه از افغانستان در استان و همچنین راه‌اندازی رشته علوم پزشکی در دانشگاه آزاد شد.

نخعی خاطر نشان کرد: اقداماتی اعم از اجرای پروژه بارورسازی ابرها در این دانشگاه انجام شده که بسیار حائز اهمیت است و در زمینه کشاورزی، مراکز تحقیقاتی ایجاد شده که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

 لزوم بازنگری در سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در این نشست‌ هم‌اندیشی با بیان اینکه شیوه آموزش در پیام نور دانشجو محور و منبع محور بوده و به دنبال آموزش الکترونیکی و ترکیبی است، اظهار کرد: دانشگاه در جهاد تبیین با همکاری بسیج اساتید اقدامات قابل توجهی داشته است.

محمدزاده بیان کرد: علی‌رغم تمامی کمبودها، دانشگاه پیام نور در خراسان جنوبی ۱۳ مرکز واحد با پنج هزار و ۷۰۰ دانشجو دارد که همکاران این دانشگاه تاکنون ۹۴۷ مقاله پژوهشی در نشریات به چاپ رسانده‌اند.

محمدزاده در پایان گفت: سند آمایش سرزمینی استان توسط هیئت علمی دانشگاه‌های استان تدوین شده که نیازمند بازنگری است.

درخواست بازنگری ضریب محرومیت

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به افزایش دانشجو در این دانشگاه خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش تعداد هیات علمی، فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز شد.

نرجس اکبری با بیان اینکه درخواست ما افزایش ضریب حقوقی در مناطق محروم و افزایش کف حقوق هیات علمی است ادامه داد: مزایای تشویقی خوبی برای پژوهشگران وجود ندارد.

وی گفت: اعضای هیات علمی در سنوات پایان کار با مسایلی از جمله سقف دریافت حقوق و مزایا، مالیات پلکانی و پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت درگیر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه جامعه علمی کشور نگران وضعیت معیشتی خود است، افزود: در شرایط فعلی با کمبود هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی به خصوص در دانشگاه‌های مناطق کم برخوردار مواجه هستیم و در فراخوان‌های جذب، افراد شرکت کننده در همه رشته‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است گفت: یک عضو هیات علمی جوان در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارد که برای تامین مسکن و حداقل‌های یک زندگی کفایت نمی‌کند.

فرزند ناخوانده 

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: در جامعه به پنجه‌های کارآمد هم نیاز داریم که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت می‌شوند اما امروز دانشگاه فنی و حرفه‌ای به فرزند ناخوانده تبدیل شده‌ است.

مرتضی دلاکه‌نژاد افزود: بیش از سه هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حال تحصیل هستند و باید بیش از گذشته به این دانشگاه در تخصیص اعتبارات توجه شود.

وی با اشاره به کاهش سرانه دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: باید زیرساخت‌های این دانشگاه به خصوص خوابگاه دانشجویی دانشکده پسران بیرجند حل شود.

انتهای خبر/

 



لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از