حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

نقشه راه مهارم تورم درخراسان‌جنوبی طراحی‌و اجرا شود

نقشه راه مهارم تورم درخراسان‌جنوبی طراحی‌و اجرا شود

استاندار خراسان جنوبی، خواستار طراحی و اجرای نقشه راه مهار تورم در استان شد و گفت: گزینه ‌های مختلف برای کنترل تورم در این نقشه راه طراحی و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»؛ جواد قناعت امروز در نشست تخصصی مهار تورم در استان، اظهار کرد: باید در زمینه مهار تورم برای ماه‌های پیش‌رو از جمله ماه مبارک رمضان و سال جدید اقدامات جدی در دستورکار مسئولان متولی قرار گیرد.  

وی تأکید کرد: از همین الان باید رصد و کنترل بازار و بازرسی‌ها افزایش یابد و به نحو شایسته انجام شود.

استاندار گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان حتماً جلسه‌ای را با محوریت معاونت هماهنگی امور استانداری استانداری برگزار کرده و با توجه به افزایش قیمت اجاره ‌بها و مسکن، بر بنگاه‌های معاملاتی استان نظارت و کنترل جدی داشته باشند.  

قناعت عنوان کرد: در نقشه راه مهار تورم حتماً با محوریت معاونت اقتصادی استانداری تجدیدنظری بر نمونه‌ گیری استان انجام شود و جلسات مهارم تورم به صورت هفتگی با محوریت معاون اقتصادی و ماهانه با محوریت استاندار برگزار شود.

وی با بیان اینکه واردات برخی محصولات کشاورزی در راستای رفاه و معیشت مردم از کشور افغانستان پیگیری شود، خاطرنشان کرد: برخی محصولات کشاورزی از جمله پنبه، گرد و بادام با کیفیت در کشور افغانستان وجود دارد که با واردات این محصولات مردم ما می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند.

قناعت تصریح کرد: باید خراسان جنوبی از جمله استان‌های خوب در زمینه کنترل تورم در سطح کشور باشد و به موضوع بازدید‌های میدانی هم بیشتر از گذشته ورود شود.

وی با اشاره به پیشتازی خراسان جنوبی در بحث احیای واحدهای تولیدی در دولت سیزدهم هم گفت: این روند همچنان در راستای رونق تولید در استان ادامه دارد.

استاندار با بیان اینکه جلسات کنترل تورم در دستورکار جدی معاون اول رئیس جمهور قرار دارد، اظهار کرد: نرخ تورم در سطح کشور به صورت سالانه، ماهانه و نقطه‌ای و در نقاط شهری و روستایی جداگانه انجام می‌شود.

قناعت عنوان کرد: نرخ تورم سالانه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۲ در حوزه شهری خراسان جنوبی ۴۷.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل‌تر از آبان، ۲ دهم درصد کاهش و سیر نزولی دارد اما سه درصد نسبت به متوسط سالانه کشور در نرخ تورم شهری افزایش داریم.

وی افزود: نرخ تورم سالانه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۲ در حوزه روستایی خراسان جنوبی ۴۷.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل‌تر از آبان، ۱.۱ درصد کاهش داشته و سیر نزولی دارد اما یک درصد نسبت به متوسط کشوری در حوزه نرخ تورم روستایی افزایش داریم.

استاندار خاطرنشان کرد: در نرخ تورم ملی هم خراسان جنوبی ۴۷.۷ درصد است در حالی که متوسط کشور ۴۴.۹ درصد می باشد و خراسان جنوبی در این زمینه هم ۲.۹ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

قناعت با اشاره به اینکه مجموع نرخ تورم نقطه‌ای خراسان جنوبی در نقاط شهری و روستایی ۴۲.۵ درصد است که ۳.۳ درصد از متوسط کشوری بالاتر هستیم، بیان کرد: نرخ تورم ماهانه یعنی در آبان ماه امسال در نقاط شهری استان هشتم دهم درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است و در مجموع در آبان امسال نرخ تورم روستایی و شهری ما نسبت به متوسط کشوری تا حدی روند کاهش دارد.

وی متذکر شد: خراسان جنوبی در زمینه افزایش نرخ تورم رتبه دوازدهم کشور را دارد که جایگاه خوبی نیست و باید با تهیه نقشه راه تلاش شود که وضعیت ما بهبود یابد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از