حالت تاریک
  • شنبه, 1404/03/24 شمسی | 2025/06/14 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
واقعه غدیر اساس اندیشه اسلامی و شیعی
استاد حوزه و دانشگاه:

واقعه غدیر اساس اندیشه اسلامی و شیعی

استاد حوزه و دانشگاه گفت:شالوده و پایه و اساس اندیشه اسلامی و اندیشه شیعی به صورت خاص واقعه غدیر است .

حجت‌الاسلام حسین یوسفی در تبیین واقعه غدیر به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت:نکته اول غدیر این است که غدیر آغاز یک جریان و یک حرکت نیست غدیر اعلام رسمیت یک جریان است.

به گفته وی جانشینی حضرت علی(ع) ۲۰ سال قبل از غدیر آن روزی که پیامبر بزرگوار اسلام در مکه خانواده خودش اقوام و خویشان خود را جمع کرد بعد از اعلام پیغمبری جانشینی حضرت علی(ع) را هم‌ بیان کرد و در طول تاریخ ۲۰ ساله پیامبری ما این واقعه را می‌دانیم و می‌بینیم پیامبر در مکان‌های مختلف به این قضیه اشاره کرده است و پیامبر(ص) می‌فرماید علی با قرآن است قرآن با علی است در جای دیگری می‌فرماید علی با حق است حق با علی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در سال‌های آخر عمر پیامبر(ص) حضرت به تبوک که رفت حضرت علی(ع) را با خودشان نبردند بین مردم شایعه شده بود که دیگر میان این دو نفر شکراب شده است پس این دو نفر دیگر با هم پیمان نیستند حضرت علی(ع) ناراحت شدند و به میدان نبرد آمدند و برای پیامبر ماجرا را تعریف کرد که حضرت پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند جایگاه شما نسبت به من همان نسبتی است که موسی به هارون دارد و پیغمبری بعد از من نخواهد بود این اعلام رسمی حکومت امیرالمومنین است و این حاکمیتی که اتفاق بیفتد در آن جا اعلام می‌ شود.

به گفته یوسفی امام علی علیه‌السلام شخصیتی است که از جانب خداوند متعال محسوب می‌شود و باید چند ویژگی داشته باشد اولی اعلام الهی است امام را عموم مردم نمی‌توانند اعلام کنند امام آموزش دیده از طرف خداوند است و همه چیز را می‌داند و مورد بعدی امام علیه‌السلام ولایت تکوینی دارد همانگونه که موسی عصا را می‌اندازد و تبدیل به اژدها می‌شود همانگونه که عیسی مرده زنده می‌کند امام می‌تواند از ولایت تکوینی هم استفاده کند برای این‌که واقعه غدیر را با زمان حاضر مطابقت دهیم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که شالوده و پایه و اساس اندیشه اسلامی و اندیشه شیعی به صورت خاص واقعه غدیر است بعد از ۱۲۴ هزار پیغمبر که می‌دانیم دیگر باب پیغمبری بسته شده و فقط هدایت کننده مردم امام است امام که می‌خواهد به عنوان هدایتگر باشد این امام با این شرایط تشکیل حکومت اسلامی می‌دهد.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: پس رهبری و مدیریت جامعه را امام می‌خواهد بر عهده گیرد پس رهبری در وهله اول در دست پیامبران است و بعد به دست امام حاضر می‌رسد زمانی که این اتفاق می‌افتد تا امام هشتم که وجود امام رضا(ع) است همه در سنین ۳۵ به‌ بالا به امامت رسیدند.

به گفته یوسفی از امام جواد(ع) که امام هفت ساله می‌شود این چالش را امام حل می‌کند با پاسخی که به مردم می‌دهد و وقتی امام هادی(ع) در هشت سالگی به امامت می‌رسند دیگر چالش خردسالی امام را نداریم.

وی ادامه داد: اما در امام زمان (عج) که در پنج سالگی به امامت می‌رسند چالش دیگر غیبت را داریم که این چالش را این گونه حل می‌کنیم امام در بین مردم حضور ندارد اما شخصیتی عادل، مدیر و شرایطی که در متون دینی آمده است رهبری و مدیریت جامعه را بر عهده می‌گیرد.

به گفته وی تاکنون چه اتفاقی افتاده است خداوند به این نتیجه رسیده که بشر می‌تواند خودش جامعه را مدیریت کند با رهبری یک فقیه جامع‌الشرایط که بتواند امورات جامعه را بر اساس آموزه‌های اسلامی مدیریت کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:در اسلام سه نوع حکومت داریم یا پادشاهی ست که پادشاه فقط اجازه تصمیم‌گیری را دارد یا دموکراسی است که مردم خودشان تصمیم می‌گیرند و یا حکومت اسلامی است که سه پایه دارد مردم ، حکومت و خدا در این مورد مردم باید بر اساس ضابطه‌ اسلامی حرکت کنند نمی‌توانند بر اساس آنچه خودشان می‌خواهند حرکت کنند همین‌جا یک اتفاقی رخ می‌دهد و خودش را نشان می‌دهد.

به گفته یوسفی حکومت الهی زوایای مختلفی دارد از جمله اجتماع، فرد و تمدن ، کافر نمی‌تواند بر مسلمان تسلط پیدا کند و انسانهای مومن عزیز هستند نباید خوار و ذلیل باشند این عزت را بخواهید به دست آورید باید در جامعه حکومتی داشته باشید که قوانین الهی اجرایی شود اگر قوانین اجرایی نشود عزت را به دست نخواهید آورد.

وی ادامه داد: قرآن کریم باز هم تاکید می‌کند آن عزت را به دست نخواهید آورد قرآن کریم هم تاکید می‌کند که باید حکومتی تشکیل شود و اگر این حکومت به رهبری امام عادل تشکیل شود و اگر این حکومت تشکیل نشود همان اسلام فردی یا به عبارتی اسلام سکولار را خواهیم داشت.

به گفته یوسفی اسلام سکولاری که انسان مومن را در کنج مسجد می‌بیند دین را از مسائل اجتماعی و سیاسی جدا می‌کند و بخش عمده مسائل دینی را به حاشیه می‌برد و در آخر هم نابود می‌کند.

وی اظهار کرد: چرا این اتفاق می‌افتد چون که وقتی آموزه‌های دینی را مشاهده می‌کنید می‌بینید بیشتر آموزه‌های دینی بعد اجتماعی دارند با دیگران چه گونه برخورد می‌کنید طوری برخورد کنید که اگر از دنیا رفتید برای شما گریه کنند و اگر زنده بودید با شما خوش باشید و معاشرت کنند و با شما راحت باشند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پس امام معصوم جانشین پیامبر(ص) و ولی فقیه جانشین معصوم در زمان غیبت تا اسلام واقعی و اندیشه ناب شیعی را بروز و ظهور دهد و اگر جامعه ما بخواهد این گونه باشد باید حکومت اسلامی شکل گیرد بعد از امام غایب ولی فقیه به عنوان مدیر در جامعه می‌بینم.

به گفته یوسفی پس بنابراین باید یک نکته‌ای را در مورد غدیر مد نظر قرار دهیم و آن نکته این است که غدیر را بشناسیم گاهی اوقات بیان شده غدیر واقعه تاریخی است اگر این طور است امروز می‌خواهید آموزه‌های دینی را از کجا دریافت کنید.

یوسفی اظهار کرد: در نگاه اهل سنت آن‌ها از صحابه معارف دینی را دریافت می‌کنند و یک نگاه شیعیان دارند که از ائمه علیه‌السلام که ۲۵۰ سال بعد از پیامبر زندگی کردند معارف خودشان را می‌گیرند پس بنابراین از بین این دو نگاه باید یکی را انتخاب کنید پس این نگاه در تاریخ خلاصه نمی‌شود کسی که می‌گوید من کنت مولی فهذا علی مولی اگر آنجا امامت علی(ع) را پذیرفتید امروز باید امامت حضرت مهدی(عج) را هم‌ بپذیرد در ادامه ولایت مهدوی به ولایت فقیه برساند.

وی ادامه داد: اما در اندیشه دیگر به مدل دیگر کار پیش می‌رود امام معصوم در کار نیست پس بنابراین باید به این موضوع دقت کنیم که غدیر دعوای شخصی بین حضرت علی(ع) و افرادی که غنایم شخصی را در یمن تقسیم کرده بودند نیست پس باید شناخت و افق دیدمان را نسبت به غدیر بالا بریم.

وی به این نکته هم اشاره کرد: عید غدیر عید مسلمانان است نه عید شیعیان چرا فقط غدیر عید مسلمانان است به این دلیل که اهل سنت هم واقعه غدیر را قبول دارند و می‌دانند که غدیر اتفاق افتاده است و این موضوع در منابع مختلف تاریخی‌شان و احدایثشان را هم بررسی کنید به دست می‌آید.

وی ادامه داد: علامه امینی ۱۱ جلد در مورد غدیر نوشت و از منابع اهل سنت استفاده کرد پس بنابراین این بزرگواران هم غدیر را پذیرفته‌اند پس بنابراین ما یه نقطه اشتراکی داریم با اهل سنت اصل پذیرش واقعه غدیره تمام مسلمانان واقعه غدیر را می پذیرند.

وی تصریح کرد : وظیفه ما در این روزها این است که دانش‌مان را به غدیر بالا ببریم و پایبندی به اصول اسلامی داشته باشیم و حضور فعال در صحنه‌ها داشته باشیم و در عرصه بین‌المللی از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم و عدالت پیشه کنیم.

به گفته وی مسئولان در نظام اسلامی حتی از اعتبار خودشان استفاده می‌کنند و زحمت‌های فراوانی می کشند اما چون عدالت علوی شعار این جامعه است این عدالت علوی حتی یک تخلف را هم برنمی‌تابد وجود یک دونه تخلف حجمه بسیار گسترده‌ای را ایجاد می کند خدمت رسانی به مردم داشته باشند ترویج فرهنگ غدیر بکنند.

وی افزود: پس بنابراین حاکمان هم وظیفه‌ای دارند در نهایت تو یه جمله عمل به تعالیم اسلام مساوی است با احیای فرهنگ غدیر اگر من بخواهم اسلام تحقق پیدا کند باید به تعالیم اسلام عمل بکنم در نتیجه تمدن اسلامی محقق می شود و در نهایت غدیر احیا خواهد شد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!