حالت تاریک
کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی؛

از شايعه تا واقعیت

از شايعه تا واقعیت

در پی گلایه از کاهش ظرفیت ورودی دانشگاه فرهنگیان به ٢٠ نفر، رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان از اعتراض نسبت به این موضوع خبر داد و تاکید کرد که باید تا حصول نتیجه صبر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،طی دو سال اخیر دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با حواشی زیادی روبرو بوده است که تمامی ندارد. اخیر در پی انتشار دفترچه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان طی روز‌های اخیر، علی حیدرزاده عضو شورای شهرستان فردوس و شورای اسلامی استان خراسان جنوبی با انتشار مطلبی از کاهش شدید سهمیه دانشگاه فرهنگیان فردوس گلایه کرد.
او در این خصوص نوشته است: امسال ورودی دانشگاه فرهنگیان فردوس از ورودی خیلی از آموزشگاه‌های روستایی هم کمتر است! آهنگ توسعه و تحول در دانشگاه فرهنگیان از ضرب افتاده است ‌و هر کس ساز خودش را می‌زند.
حیدری با بیان اینکه با انتشار دفترچه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، مشخص شد برای واحد بنت‌الهدی صدر فردوس، کمتر از ۲۰ سهمیه در نظر گرفته شده است، گفت: پیگیری‌های فرماندار، شورا‌ی شهر ‌و امام جمعه فردوس تا این لحظه راه به‌جایی نبرده است که اکبری رئیس امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان در پاسخ به مطالبات مسئولان بیان داشته کاهش سهمیه واحد‌های آموزش فرهنگیان در شهرستان‌ها خواسته تهران است و برای این مهم هم هیچ مدرکی ارائه نکرده است.
وی تصریح کرد: جای سوال است توان استان را چه کسی می‌سنجد و برای افزایش توان استان کی و کجا باید فکری بردارد؟ مایه تعجب سکوت کرکننده رسانه‌ها و خواصی است که شبانه‌روز از توسعه و آینده روشن فردوس سخن می‌گویند در مواجهه با این بی‌تدبیری و سکوت مسئولان استانی! نقش‌آفرینی فرهیختگان رسانه‌ها و مطالبگران برای پاسخگو کردن مسئولان استان امروز ضروری بنظر می‌رسد.

کاهش سهمیه دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان از شایعه تا واقعیت 


حیدرزاده بیان کرد: باید دید شعله حیات شهری که هزاران سال پیش برافروخته شده و در تمام طوفان‌ها و بی‌رحمی‌ها تاب آورده، شهر بزرگان و فرهیختگان، در این عصر بی‌تدبیری خواص و رجحان منافع شخصی بر مسائل منطقه‌ای، دوام می‌آورد یا کشته می‌شود؟
هر چند طبق آمار اعلام شده سهمیه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی امسال کاهش دارد اما این موضوع را از رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی پیگیری کردیم.

پذیرش ٦٣٧ دانشجو؛ سهمیه امسال دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی

جواد اکبری مطلق رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهارکرد: در دفترچه کنکور امسال، سهمیه دانشجو برای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، ٦٣٧ نفر شامل ٣٠٠ دختر و ٣٣٧ نفر پسر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: از این سهمیه، ٤۵ دانشجو در مقطع کاردانی هستند که دانشجویان دختر در شهرستان فردوس و دانشجویان پسر در شهرستان قاین، تحصیل می‌کنند و بقیه دانشجویان که بیش از ۵٩٠ نفر و در مقطع کارشناسی هستند، باید در مرکز استان پذیرش شوند چرا که پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فقط در پردیس‌های فرهنگیان مرکز استان انجام می‌شود.
اکبری مطلق با بیان اینکه در خصوص ٤۵ نفر دانشجویان مقطع کاردانی هنوز معلوم نشده که تعداد دانشجویان پسر ٢۵ نفر است یا دانشجویان دختر؛ گفت: دانشگاه فرهنگیان مرکز مشخص می‌کند که چه تعداد دانشجو باید در کدام شهرستان مشغول به تحصیل شوند که سهمیه ٢٠ یا ٢۵ نفری برای شهرستان‌های فردوس و قاین کمتر از ظرفیت موجود این شهرستان هاست و از طرف دیگر در مرکز استان هم ظرفیت پذیرش برای حدود ٦٠٠ دانشجو را نداریم و با مشکل مواجه خواهیم بود.
وی بیان کرد: ظرفیتی که ما برای مرکز استان درخواست داده‌ایم، پذیرش ٢٠٠ نفر دانشجو بوده است، اما اکنون باید بیش از ۵٠٠ نفر پذیرش شوند.


اعتراض کرده‌ایم
رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: روال دانشگاه فرهنگیان این است که همیشه در مرحله اول دانشگاه ظرفیت موجود خود را اعلام می‌کند و معمولا بازنگری می‌شود، اما در‌نهایت دانشگاه فرهنگیان مرکز پس از ظرفیت‌سنجی دانشگاه‌ها، تعداد دانشجو برای هر دانشگاه را مشخص می‌کند.
اکبری مطلق یادآور شد: در سال گذشته ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان استان ٤٠٠ نفر دانشجو اعلام شد که در‌نهایت با دستور مرکزحدود ٩۵٠ دانشجو پذیرش شد.
وی افزود: اکنون هم در خصوص این موضوع و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در شهرستان‌ها، اعتراض کرده‌ایم و باید منتظر بمانیم تا جواب آن اعلام شود.
رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته هم همین موضوع مطرح بود اما دوباره آمار عوض و در مهرماه تعداد دانشجویان مرکز فردوس به ٧۵ نفر افزایش یافت.
وی تاکید کرد: اکنون هم در این خصوص نمی‌توان آمار داد، چون نیاز آموزش‌و‌پرورش است و نیاز‌ها جابجا می‌شود. در سال گذشته هم که این اتفاق افتاده بود، اصلا کسی سوال نکرد که چرا ظرفیت ١٠٠ نفری این دانشگاه یکدفعه ٢٠ نفر شد؟ و در‌نهایت هم تعداد دانشجویان مرکز به ٧۵ نفر افزایش یافت.

باید منتظر اعلام نظر مرکز بمانیم
اکبری مطلق گفت: این در حالی است که این موضوع؛ یک موضوع کاملا طبیعی است، چون درخواست از وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش و بر اساس اعلام نیاز اولیه است، باید منتظر ماند تا نیاز نهایی شناسایی شود. برای شناسایی نیاز نهایی؛ کشور ٨٠ میلیونی درگیر است نه فردوس ٤٠ هزار نفری، بنابراین باید منتظر ماند تا ببینیم در سطح کشور چه اتفاقی می‌افتد.
او تصریح کرد: این موضوع در تمام سطح کشور اتفاق افتاده و معمولا همه استان‌ها منتظر مانده و به مرکز اعلام می‌کنند که ظرفیت ما فلان تعداد است، شما چرا اینقدر اعلام کرده‌اید؟ این موضوع در همه استان‌ها مطرح است و هیچ شهری هم دخالت نمی‌کند، چون باید نتیجه این اعتراض‌ها گرفته شود.

پای منافع شخصی درمیان است
رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان فردوس دو رشته آموزش ابتدایی و علوم تربیتی در مقطع کاردانی وجود دارد، افزود: اصلا چه کسی رفته و تعداد دانشجویان مرکز فردوس را شمرده است؟ چون این ظرفیت در دفترچه کنکور متفرقه نوشته شده و مثلا یکجا نوشته نشده که ظرفیت دانشگاه فردوس ٢٠ نفر است.
اکبری مطلق ادامه داد: سال گذشته ظرفیت خراسان جنوبی در مقطع کاردانی ٢٠٠ نفر اعلام شد که در‌نهایت ١٧۵ دانشجو در این مقطع به استان اختصاص پیدا کرد. امسال هم در این خصوص ٤۵ نفر اعلام نیاز شده است و فعلا آموزش‌و‌پرورش در مقطع کاردانی دانشجوی زیاد نمی‌خواهد.
وی افزود: این پیگیری‌ها از شهرستان فردوس در حالی است که در شهرستان قاین هیچ‌کس نسبت به این موضوع و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو اعتراض نکرده است، در بیرجند هم هیچ‌کس در مورد بحران دانشگاه فرهنگیان بیرجند برای پذیرش حدود ٦٠٠ دانشجو چیزی نمی‌گوید.
اکبری مطلق تاکید کرد: دویدن در خصوص موضوعی که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، شانتاژی است که اوضاع را به هم می‌ریزد. باید اجازه داد تا موضوع آرام جلو برود و مسئولان تصمیماتی گرفته و در خصوص میزان نیاز آموزش‌و‌پرورش و ظرفیت‌ها اعلام نظر کنند که در‌نهایت احتمال جابجایی و افزایش ظرفیت هم وجود دارد.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: اعتراض در سامانه جذب دانشگاه ثبت شده و پس از بحث و بررسی، در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود و ممکن است از استان‌های دیگر تعدادی دانشجو به خراسان جنوبی اضافه شود.
وی بیان کرد: تاکنون در این خصوص دوبار نامه زدیم و اعتراض کردیم و به دوستان فردوس هم حضوری گفته‌ایم که اعلام ظرفیت برای شهرستان فردوس ١٠٠ نفر دانشجو بوده است که ٢۵ دانشجوی بی‌رجندی برای مقطع کارشناسی از ابتدای مهر دوباره به بیرجند منتقل می‌شوند و ٧۵ نفر به این شهرستان تعلق خواهد گرفت.
اکبری مطلق تصریح کرد: اکنون به فرد پیگیر در این خصوص توصیه می‌کنم که آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید این اعتراض‌ها نتیجه پیدا کند، هنوز در دفترچه ظرفیت اولیه اعلام‌شده و خیلی از موارد مشخص نشده است، باید ظرفیت بیشتری فراهم کرده و با آموزش‌و‌پرورش به نتیجه رسید.
وی با بیان اینکه آمار نرم فردوس هم در گذشته همین تعداد و یا کمتر بوده است، گفت: در سال‌های گذشته تعداد دانشجویان این مرکز بین حدود ٣٠، ٤٠ یا ٦٠ دانشجو متغیر بوده است، به جز سال ١٤٠١ که در ابتدای دوره مدیریتم و سال بعد از کرونا بود که ٢٧٠ دانشجو به فردوس تعلق گرفت.
رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در خصوص اینکه آیا بهتر نیست تصمیم‌گیری در خصوص تعیین ظرفیت‌ها بجای کشور توسط خود استان انجام شود، گفت: با توجه به اینکه از استان‌های دیگر مثل یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، مشهد و... هم دانشجو وارد استان می‌شود، ما در استان نمی‌توانیم ظرفیت‌ها را بسنجیم، بلکه دانشگاه فرهنگیان کشور می‌تواند با کلیت‌ها تصمیم‌گیری کند. در این خصوص دانشگاه فرهنگیان مرکز مثلا می‌سنجد که فلان تعداد معلم جغرافیا نیاز داریم و بعد تعداد نیروی مورد نیاز را در بین استان‌هایی که رشته جغرافیا دارند را توزیع می‌کند، اما ما در استان از نیاز شهر‌های دیگر اطلاع نداریم. ما فقط اعلام ظرفیت می‌کنیم و دانشگاه فرهنگیان مرکز هم بر اساس ظرفیت و رشته موجود، دانشجو‌ها در بین دانشگاه‌ها تقسیم می‌کند.


انتهای گزارش/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از