عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند:
پیاده روی اربعین شروع موج اجتماعی مهدویت است
![پیاده روی اربعین شروع موج اجتماعی مهدویت است](https://khavarestan.ir/default-image/default-730x400.png )
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: جای کوچکترین شکی نیست که پیاده روی اربعین و موج مودت و اتحاد ملتهای مختلف؛ شروع موج اجتماعی مهدویت و ظهور یوسف زهراست.
دکتر مجید عبدالرزاق نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند به مناسبت ایام اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص تبیین فراگیری فزاینده دینداری ملت ایران و گرایش جهانی به معنویت، اظهارکرد: براساس نظر اکثر اندیشمندان و جامعه شناسان گرایش به سمت معنویت، گرایش درونی و فطری همه انسانهاست، ولی این گرایش درونی در دورانهای مختلف تحت تاثیر بسترهای فرهنگی، ریشههای اعتقادی، سیاسی، بسترهای فردی و علل اجتماعی از مسیر اصیل خود که معنویت براساس نگاه توحیدی است خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه گرایش به سمت مادیگرایی همزمان با پیشرفتهای علم و تکنولوژی در دنیای غرب و بعد از انقلاب صنعتی یکی از مصادیق این انحرافات است، گفت: رشد گرایشات مادیگرایانه در سایه سکولاریزه شدن حکومتهای غربی در یکصد سال اخیر باعث شد که حکومت پهلوی اول و دوم که فاقد نگاه ایدئولوژیکی اسلامی بودند، به بهانه حرکت به سمت مدرنیته از این سیر تحویل معنوی غرب الگوبرداری کرده و با ترویج سبک زندگی غربی، آزادی تبلیغات فرقههایی مانند بابیت و بهایت، محدود سازی انجام شعائر دینی مانند اعتکاف، عزاداری های محرم و مراسم شبهای قدر اقدام به کمرنگ نمودن باورهای مذهبی و شیعی مردم ایران نمایند.
عبدالرزاق نژاد بیان کرد: این مجموعه اقدامات حکومت پهلوی اگرچه در قشر جوانان تا حدودی به نتیجه رسید ولی اصرار و تاکید قشر متدین به برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) و برپایی روضههای خانگی باعث شد گرایش فطری مردم ایران حول قیام عاشورا و شعائر شیعی حفظ شده و با رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی بزرگترین انقلاب ایدئولوژیکی قرن متنهی شود.
عدم کارآمدی ابزار فشار اقتصادی بر گرایش مردم به دین و معنویت
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: نکتهای که باید اینجا به آن اشاره کنم این است که قبل از انقلاب حرکت انفرادی مومنین و متدنین و علمای شیعه باعث حفظ و حرکت اقشار مختلف به سمت معنویت اسلامی-شیعی شد. بعد از انقلاب این مجموعه حرکتهای انفرادی تبدیل به موجهای اجتماعی شد که هر ساله به دامنه و گستردگی آن با وجود تمام تلاشهای رسانهای غرب افزوده میشود. حرکتهایی مانند اعیاد رجبیه و شعبانیه، اعتکاف ایام البیض، عید غدیر، مراسمات شبهای قدر در ماه مبارک رمضان، مراسمات دهه اول و دوم فاطمیه و همین پیاده روی اربعین از را میتوان از مصادیق این موج رو به گسترش یاد کرد.
وی اظهارکرد: موج فزاینده دینداری و دلدادگی حول محور اهل بیت(ع) که از جغرافیای سرزمینی ایران سالهاست عبور کرده و از غرب به خلیج مکزیک و در شرق به کشورهای مالزی و اندونزی رسیده است. تنوع ملیتها و پرچم ها این روزها در طول مشایه الحسین خود گویای گسترش و فراگیری دینداری ملت ایران و سایر ملتهای آزاده جهان حول پرچم سیدالشهدا است.
او ادامه داد: در روزگارانی که شرایط معیشتی مردم ایران تحت تاثیر برخی مولفهها مانند تحریمهای ضد حقوق بشری غرب، سوء مدیریت مدیران لیبرال و تحرکات معدود اغتشاشگران داخلی بسیار سخت میگذرد، حرکت مردم به سمت پیاده روی اربعین و بسیج موکبهای مردمی از سراسر ایران، عراق و سایر کشورها جهت خدمت به زوارالحسین، به معنی عدم کارآمدی ابزار فشار اقتصادی بر سیر فزاینده گرایش مردم به دین و معنویت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به اینکه مکتب سیدالشهدا بهعنوان مولفه وحدتبخش در بین اقوام و مذاهب است، گفت: واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان دارای ابعاد اعتقادی و عاطفی منحصربفردی است که مکتب سیدالشهدا را مایه اتحاد و همدلی مسلمانان و غیرمسلمانان و در یک کلام مایه وحدت انسانهای آزادیخواه از ظلم ظالمان زمان کرده است.
عبدالرزاق نژاد افزود: از جهت اعتقادی این مکتب به منظور احیا فریضه دعوت به خیر و پرهیز از شر به منظور اصلاح جامعه و تبیین واقعیت سنت رسول خدا (ص) و جلوگیری از تحریف این سنت شکل گرفت. حسین بن علی (ع) در صحنه کربلا خود و عزیزترین اعضای خانواده و یاران شان را فدای احیا دین راستین خدا که در هیاهوی تبلیغات گسترده سنتهای دروغین و انحرافی در حال فراموشی بود، کردند.
وی تاکید کرد: در این فداکاری بزرگ ما شاهد حضور نمایندگان همه طیفهای اجتماعی هستیم که در هیچ رخدادی اعتقادی و یا حتی اجتماعی قبل و بعد از آن تکرار نشده و باعث شکل گیری و گسترش ابعاد عاطفی مکتب سیدالشهدا (ع) نیز شده است. حضور حضرت علی اصغر(ع) بعنوان طفل شهید 6 ماهه و شیرخواره، حضور حضرت رقیه 3 ساله و حضرت سکینه 10 ساله بعنوان دختران خردسال و نوجوان اسیر شده، عبدالله ابن حسن 11 ساله و قاسم ابن حسن 14ساله بعنوان شهدای نوجوان، حضور امام سجاد (ع) جوان 23 ساله در اوج بیماری و ضعف شدید به اسارت درآمده و حضور حضرت علی اکبر جوان 27 ساله که در چهره و اخلاق شبیهترین فرد به رسول خدا (ص) بودند بعنوان پرچمدار شهدای جوان، حضور حضرت عباس 34 ساله که در عین رشادت، شجاعت و وفاداری در برابر ولی امر خود که برادر ایشان است بسیار متواضع و باادب تعامل میکنند، حضور حبیب ابن مظاهر 75 ساله بعنوان شهید سالمند، حضور وهب ابن وهب بعنوان شهید مسیحی کربلا، حضور زهیر ابن قین عثمانی مذهب بعنوان مشهورترین شهید غیرشیعی کربلا، حضور حر بن یزید ریاحی بعنوان شهید نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن و به حضور بی بدیل حضرت زینب کبری (س) بعنوان خواهری مهربان، عمهای فداکار، مادری صبور و بانوی عالمه تببینگر در کربلا و مکتب امام حسین (ع) باید اشاره کرد.
مکتب امام حسین(ع) متعلق به طیف خاصی نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اظهارکرد: در این حضور فرا قومی، فرا جنسیتی، فرا مذهبی، فرا دینی و فرا سنی یاران سیدالشهدا (ع)، ما شاهد مولفههای مانند مظلومیت در عین رشادت، حقانیت در عین اقلیت، حقگرایی و آزادمردی با وجود تفاوت در مذهب و دین، فرمانپذیری و فداکاری برای ولی امر باوجود داشتن شاخصهای کاریزماتیک خاص، معصومیت کودکان و نوجوانان، حمایتگری از کودکان و در مقابل فداکاری کودکان برای امام حسین (ع)، صبر بر مصائب و شقاوتهای بسیار تکان دهنده برعلیه آل الله هستیم که قلب هر انسان آزادهای را میفشارد و او را متاثر میسازد.
عبدالرزاق نژاد بیان کرد: این گستردگی حضور طیفهای مختلف و مشاهده مولفههایی که به آنها اشاره کردم در واقعه کربلا، باعث شده که مکتب امام حسین (ع) تنها متعلق به یک طیف مذهبی یا اجتماعی یا سنی نبوده و همه مردم را به خود جلب و جذب نماید. تایید این ادعا نیز؛ انعکاس شعار "حب الحسین یجمعنا" این روزهای زوار الحسین در مسیر پیاده روی اربعین با وجود سختیهای فراوان این مسیر است که میلیونها نفر از عاشقان مکتب سیدالشهدا (ع) را از کشورهای گوناگون، از مذاهب و ادیان متفاوت و در سنین مختلف حول پرچم سیاه عزای ایشان جمع کرده است.
وی با تاکید بر تکیه بر ابعاد امیدآفرینی مکتب عاشورا، گفت: قالب شدن حق در اقلیت بر باطل در اکثریت، حتی با وجود به خاک و خون کشیده شدن حق، امید به رستگاری و پذیرش توبه حتی اگر اولین نفری باشی که مسیر حرکت و آب بر آل لله بسته باشی، جذب و پذیرش در مکتب امام حسین (ع) فرای نگاههای قومی، اقتصادی، مذهبی، دینی، جنسیتی و سنی، ساری بودن جریان حمایتگری از توانگر به نیازمند در سلوک رفتاری سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان، دفاع از مظلوم و شجاعت در راه حق تنها برخی از ابعاد امیدآفرین مکتب عاشوراست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند تصریح کرد: ترجمان این ابعاد امیدآفرین در جامعه امروز را میتوان در قالب پویشهای مومنانه بسیار متنوع و متعدد در حمایت از نیازمندان، گروههای جهادی فراوان اعزامی به مناطق محروم و پیروزیهای جبهه مقاومت دربرابر دشمن صهیونیستی که از حمایت تمام و کمال اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و تسلیحاتی نظام سرمایهداری برخوردار است مشاهده کرد که این موج امیدآفرینی از قیام عاشورا سیدالشهدا (ع) شروع شده و تا قیام آقا امام زمان (عج) ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: جای کوچکترین شکی نیست که پیاده روی اربعین و موج مودت و اتحاد ملتهای مختلف؛ شروع موج اجتماعی مهدویت و ظهور یوسف زهراست که از برکت مجالس شبهای قدر و فاطمیه شکل گرفته و با وجود بایکوت رسانهای اربعین و راهپیمایی میلیونی مسلمان و غیرمسلمان توسط رسانههای بزرگ دنیای سرمایه داری هر روز در محتوا، شکل ظاهری و ابعاد جغرافیایی آن اضافه خواهد شد.
عبدالرزاق نژاد گفت: مصداق این ادعا نیز گسترش پیاده روی طریق الرضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر در دو دهه اخیر به مقصد حرم مطهر امام رئوف آقا امام رضا (ع) است که در سالهای اخیر با بسیج مردم از سراسر کشور و بخصوص مجاورین ثامن الحجج در برپایی مواکب متعدد در مسیرهای منتهی به مشهد و در خود شهر، رنگ و بویی مهدوی چون مشایه الحسین ولی اینبار در مشهد الرضا ایجاد کرده است.
انتهای پیام/7