حالت تاریک
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد:

کمک ۱میلیاردی منطقه ویژه اقتصادی به پیاده‌روی اربعین

کمک ۱میلیاردی منطقه ویژه اقتصادی به پیاده‌روی اربعین

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به انجام اقداماتی در زمینه مسئولیت اجتماعی، از کمک یک میلیاردی منطقه ویژه بیرجند به عتبات عالیات در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،حسین زارعی امروز چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به ورود منطقه ویژه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: هر ساله به عنوان مسئولیت اجتماعی رقمی به عتبات عالیات کمک می شود و امسال بالغ بر یک میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌ها به عتبات عالیات کمک شده است.

وی ساخت یک باب مدرسه در حاجی آباد و سایت اداری را از دیگر اقدامات در زمینه مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و افزود: کار احداث ساختمان اورژانس در روستای چاهک موسویه نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در اجرای اقدامات و طرح های فرهنگی منطقه ویژه اقتصادی ورود می‌کند، اظهار کرد: احداث یادمان شهید گمنام در منطقه ویژه در دستور کار قرار دارد و عملیات خاکبرداری این پروژه از روز گذشته آغاز شده و تا آذر ماه به اتمام می‌رسد.

به گفته وی در این راستا برآورد هزینه انجام نشده و مشکلی در تامیم اعتبار برای احداث یادمان نیست.

زارعی از رونق صادرات در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد و گفت: ترانزیت کالا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۷ درصد رشد داشته است.

وی گریزی به مرز ماهیرود زد و گفت: مرز ماهیرود به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصادی استان و بازار اقتصادی افغانستان دارای جایگاه خاص است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تعداد مناطق ویژه اقتصادی در سطح کشور را ۷۱  مورد اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد ۳۴ مورد فعال است، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ آغاز به کار کرده است و در سال ۹۵ هم سایت مرزی آن فعال شده است.

وی آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز توسط منطقه ویژه اقتصادی شامل برق، آب و گاز را از اقدامات منطقه ویژه دانست و گفت: تاکنون ۱۰۵ واحد در دو سایت بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده‌اند که از این تعداد ۴۸ واحد فعال بوده و مابقی در حال بهره‌برداری هستند.

زارعی افزود: از ۱۰۵ واحد ذکر شده ۵۴ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۵۱ واحد در سایت مرزی است که در بیرجند ۲۱ واحد و در سایت مرزی ۲۷ واحد به بهره برداری رسده و مابقی در حال طی کردن عملیات عمرانی هستند.

وی میزان سرمایه گذاری انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی را با احتساب نرخ سال ۹۳ تا ۹۵ را در بحث زیرساخت‌ها برای سایت بیرجند هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و برای سایت مرزی ۴۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای واحدهای تولیدی در سایت بیرجند و مرزی هشت همت سرمایه‌گذاری شده که ۲.۵ همت از افغانستان، پاکستان و ...و پنج همت سرمایه‌گذاری داخلی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از اشتغال ۱۷۰ نفر در منطقه خبرداد و گفت: با بهره برداری از واحدها دو هزار و ۶۰ نفر مشغول به کار و بیمه شدند و برخی کارگران در نقطه صفر مرزی به صورت روزمزد مشغول به کار هستند که جمعیت آنها بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزاو ۵۰۰ نفر متغییر است.

زارعی از ابلاغ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بعد از چهار سال خبرداد و افزود: این طرح به عنوان یکی از درخواست‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری دانشگاه بیرجند به تازگی ابلاغ شده است.

وی گریزی به میزان واردات و صادرات در سال‌جاری زد و گفت: ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۷ درصد افزایش، بارگیری ۲۲۲ درصد افزایش، کالاهای سوختی ۲۶ درصد و ناوگان ورودی به سایت مرزی ۹۹ درصد رشد داشته است.

زارعی با بیان اینکه مزر ماهیرود رتبه اول صادرات کالا به افغانستان را به خود اختصاص داده است، افزود: ایکس ری اول در مرز به بهره برداری رسیده و امید است ایکس‌ری دوم تا سال آینده در مرز ماهیرود به بهره‌برداری برسد.

وی از خریداری دو ماشین آتش نشانی از کشور چین برای ۴۵۰ هکتاری بیرجند و سایت مرزی با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان برای منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: این دو ماشین تا یک ماه آینده وارد استان خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از