حالت تاریک
در اختتامیه جشنواره ملی زرشک مطرح شد؛

اختصاص ۹۲میلیاردتومان برای زرشک و عناب خراسان‌جنوبی

اختصاص ۹۲میلیاردتومان برای زرشک و عناب خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان تعاون روستایی ایران گفت: این سازمان با حمایت صندوق توسعه کشاورزی ۹۲ میلیارد تومان برای خرید توافقی زرشک و عناب خراسان‌جنوبی تخصیص داد.

 به گزارش خاورستان غلامرضا هادربادی در مراسم اختتامیه جشنواره زرشک خراسان جنوبی با محکوم کردن جنایت‌های رژیم کودک‌کش صیهونیست گفت: اگر بخواهیم بخش کشاورزی ضربه پذیر نباشد باید حمایت از صندوق توسعه کشاورزی را داشته باشیم و از بخش های مختلف باید به این صندوق کمک شود.

 

وی از اعلام آمادگی این سازمان برای خرید توافقی زغفران در سه استان زعفران خیز کشور در صورتی که ضررو زیان به کشاورزان لحاظ شود خبر داد.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد صنایع فراوری حاضر به همکاری به ویژه در حوزه زرشک است، خاطرنشان کرد: از بنیاد برکت، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز خواسته می‌شود تا موضوع فراواری را در اولویت کارهای خود قرار دهند و حمایت از صندوق حمایت از بخش کشاورزی را داشته باشند.

 

هادربادی تاکید کرد: در دیار زرخیز خراسان جنوبی که طلای اصلی آن مردم هستند کشاورزی محور توسعه است و این مختص ایران نیست بلکه در طول تاریخ این موضوع را در دنیا می‌توانیم نظاره‌گر باشیم.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی ایران یادآور شد: خراسان جنوبی کلکسسیونی از ظرفیت ها است ضمن اینکه محصولات مزیت دار آن همچون زرشک یک داروخانه بوده نه دارو است.

 

به گفته وی، کشاورزی موضوع مهمی است که در خراسان جنوبی نیز می تواند بسیار دارای اهمیت باشد.

 

وی ادامه داد: خراسان جنوبی رنگین کمانی از محصولات مختلف کشاورزی است که می تواند بسیار تأثیرگذار در گردشگری کشاورزی باشد.

 

هادربادی ادامه داد: برگزاری تور برداشت زرشک و زعفران نیز می‌تواند به رونق گردشگری کشاورزی بینجامد.

 

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که حوزه تحقیقات و ترویج سازمان جهاد کشاورزی بسیار می تواند به کشاورزان کمک کند، یادآور شد: حوزه بازاریابی و صادارت بسیار برای کشاورزان  و آموزش آن بسیار اهمیت دارد.

 

وی بیان داشت: بازاریابی موتور محرکه تولید است که باید آن را به کشاوران و باغداران آموزش دهیم.

 

مثلث وعده‌های معاون وزیر 

 سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر در این مراسم با اشاره به اینکه برنامه‌ای را تدارک دیده‌ایم که بر اساس آن بتوانیم تحول چشمگیر و ملی در تحقیقات زرشک استان خراسان جنوبی ایجاد کنیم، گفت: یک پروژه کلان برای تعیین توالی کل ژنوم زرشک در کشور است. 

 

به گفته وی هیچ محصولی تاکنون در ایران کل ژنوم آن تعیین توالی نشده است و این اولین باری بوده که قول می‌دهیم با کمک استان ظرف یک سال کل ژنوم زرشک ایران که متعلق به این استان بوده را تعیین توالی کنیم.

 

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه قول دوم خود نیز بیان کرد: با یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای صحبتی شده که جایگاهی را برای محصولاتی که از قبیل زرشک بدون گرفتن هزینه در نظر بگیرند.

 

خیام نکویی یادآور شد: بنا داریم ۱۰۲ مورد از مزارع نوآور بهره ور در کل محصولات باغی، زراعی، دامی شیلاتی و غیره ایجاد کنیم و این مزارع نقششان این است که تمام دانش‌هایی که در داخل و خارج از کشور در حوزه آن محصول بوده را بکارگیری کنند.

 

وی ادامه داد: قول سوم ما این است از این تعداد مزرعه در نظر گرفته شده دو مزرعه را به خراسان جنوبی در حوزه زرشک اختصاص می‌دهیم.کشور ما ۸۴ میلیون هکتار مرتع دارد و ۳۳ میلیون هکتار وسعت بیابان‌های ما محسوب می‌شود.

 

سند چشم‌انداز محصولات استراتژیک 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در این مراسم گفت: سند چشم‌انداز توسعه محصولات مزیت‌دار استان باید تهیه شود.

 

اسحاقی با تاکید بر این که توجه به زرشک و عناب خراسان‌جنوبی ضروری است گفت: باید سند چشم‌انداز محصولات استراتژیک استان را داشته باشم.

 

وی افزود: در راستای عملیاتی کردن فرامین مقام معظم رهبری باید به سمت فرآوری محصولات کشاورزی پیش رویم چرا که تنها استانی هستیم که دارای محصول زرشک با ۹۸ درصد سطح زیرکشت کشور مربوط به استان خراسان جنوبی است. 

 

به گفته وی اتفاق بسیار خوبی که امسال با مشارکت نهاد ریاست جمهوری در حوزه زرشک رخ داد خرید حمایتی زرشک بود که برای آن ۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

 

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی نیازمند یک سری برنامه‌ریزی‌های برای حمایت از دستاوردهای استان است .

 

به گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی امسال هم قرار است اتفاقات خوبی برای این محصول رخ دهد که همان انعقاد تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی در بخش پرتودهی و افزیش ماندگاری این محصول است.

 

اسحاقی افزود: در مجموع باید زیرساخت‌ها برای این محصول فراهم شود و باید همه در کنار یکدیگر کمک کنیم که اتفاقات خوبی برای این محصول در جهان رخ دهد.

 

عرضه در بازارهای جهانی

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز گفت:مطرح کردن زرشک خراسان جنوبی در بازارهای داخلی و خارجی رویکرد مهم جشنواره ملی زرشک است. 

 

غلام حسین حسینی با اشاره به این که جشنواره زرشک رویداد فرهنگی و اجتماعی است گفت: یک سری مولفه‌ها باید مد نظر قرار گیرد که اولین هدف در امتداد جشنواره قبلی و تکمیل برنامه‌های نیمه‌تمام است.

 

دبیر جشنواره ملی زرشک با تاکید بر این که حفظ هویت زرشک برای استان خراسان‌جنوبی از مهم‌ترین راهبرد است افزود: اگر مسئولان دولتی و بخش خصوصی به آن توجه نداشته باشند این هویت از بین خواهد رفت.

 

حسینی به این نکته هم اشاره کرد در مراسم معارفه استاندار بر خروج وضعیت زرشک از دپو مطرح شد و امروز دغدغه ایجاد ارزش افزوده برای زشک در اولویت قرار دارد که نشان‌دهنده بسترسازی‌های مناسب در این محصول با ارزش است و امیداورم سال آینده در این تریبون دغدغه‌ها به حداقل رسیده باشد.

 

وی تاکید کرد: هدف این مجموعه  برداشتن قدمی برای خانواده ۳۸ هزار نفری بهره بردار زرشک است که امیداوریم بتوانیم گامی برداشته شود.

 

وی با ارائه دو پیشنهاد برای رونق بازار زرشک که شامل اینکه باید سطح کار و جلسات و جشنواره‌های از استان خراسان جنوبی خارج تا در خارج از استان هم این محصول بهتر و بیشتر معرفی شود و پیشنهاد دیگر باید به دنبال بازارهای جهانی برویم که در اولین گام از ۶ تا ۱۰ آذرماه در نمایشگاه غذا چین این اقدام انجام خواهد شد.

 

در این جشنواره همچنین از طرح جامعه زرشک، کتاب با موضوع زرشک و عروسک زرشکی رونمایی شد.

 

همچنین هشت تفاهم‌نامه درخصوص توسعه و نگهداری زرشک، توسعه مکانزاسیون و ارزش افزوده ، توسعه فرآوری و پرتودهی برای زرشک منعقد شد.

 

جشنواره ملی زرشک با شعار زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم جهان از ۲۹ آبان تا ۳ مهر برگزار شد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از