حالت تاریک
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۱۴ قرآن کریم

تفسیر صفحه ۴۱۴ قرآن کریم

خداوند، پیوسته شب را در روز، و روز را در شب. داخل می کند، و خورشید و ماه را تسخیر کرده، هر یک تا زمان معیّنی در حرکت اند؟ همانا خداوند به آنچه انجام می دهید اطلاع دهید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحۀ ۴۱۴ قرآن کریم ، سورۀ لقمان آمده است:«أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ اللیلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرِ کِی سَمًّی وَ أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» «آیا ندیدی که خداوند، پیوسته شب را در روز، و روز را در شب. داخل می کند، و خورشید و ماه را تسخیر کرده، هر یک تا زمان معیّنی در حرکت اند؟ همانا خداوند به آنچه انجام می دهید اطلاع دهید»

نکته‌های سوره لقمان - آیه ۲۹:

کوتاه و بلند شدن شب و روز، آن هم به بیشتر، در پرورش تاریکی یا روشنایی بیشتر نیاز دارند، نقش مهمّی دارد.

در این آیه از کوتاه و بلند شدن شب و روز و تسخیر خورشید و ماه به وسیلۀ خداوند، سخن گفته است، سپس به حرکت هر یک، برای مدّتی معیّن اشاره شده و آنگاه در آخر آیه آمده است: خداوند به آنچه شما انسانهاست. انجام می دهید اطلاع دهید، یعنی هدف همۀ هستی و تحوّلات گوناگون در نظام آفرینش، عمل انسان هاست، پس باید کاری کنیم که رضای خدا در آن باشد.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند........... تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار......... شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

بیشتر خطاب های قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله، تنها به شخص آن حضرت نیست، بلکه عموم مردم را شامل می شود. مثلًا به پیامبر می فرماید: «اگر هریک از پدر یا مادر یا هر دوی آنان نزد تو به پیری رسند، به آنان اُف نگو و از آنها اظهار دلتنگی مکن» (اسراء،23)، در حالی که می دانیم پیامبر، پدر. و مادر خود را در کودکی از دست داده و آنان زنده نبودند تا نزد حضرت به پیری برسند.

در این آیه نیز گرچه خطاب «أَ لَمْ تَرَ» به پیامبر اسلام است، ولی آخر آیه ای که می فرماید: «أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» نشان می دهد که آیه عموم مردم را شامل می شود.

انتهای پیام/

تفسیر صفحه ۴۱۴ قرآن کریم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از