حالت تاریک
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۳۷ قرآن کریم

تفسیر صفحه ۴۳۷ قرآن کریم

مقایسۀ خوبی‌ها و بدی ‌ها و کمالات و کمبودها، یکی از بهترین راه‏‌های آموزش و تعلیم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۳۷ قرآن کریم آمده است:  «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی‏ وَ الْبَصِیرُ * وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ»   «(کافر و مؤمن یکسان نیستند چنان که) نابینا و بینا یکسان نیستند * تاریکی و روشنایی (نیز یکسان نیستند)» 

پیام‌های سورۀ فاطر - آیات ۱۹ - ۲۰:
۱. مقایسۀ خوبی‌‏ها و بدی‌ها و کمالات و کمبودها، یکی از بهترین راه‏‌های آموزش و تعلیم است. «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی‏ ...» 

۲. راه حقّ یکی بیش نیست. («النُّورُ» به صورت مفرد آمده) ولی راه‏‌های انحرافی زیاد است. «الظُّلُماتُ»

 
تفسیر صفحۀ ۴۳۷ قرآن کریم - سورۀ فاطر- آیات ۲۱ - ۲۳ - تفسیر نور:
 
 «وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ * وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْواتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ * إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِیرٌ»   «و سایه و گرمای آفتاب (یکسان نیستند) * و زندگان و مردگان یکسان نیستند. همانا خداوند (حقّ را) به هر کس که بخواهد می‌شنواند و تو هرگز نمی‌توانی به کسانی که در گورها هستند (حقّ را) بشنوانی. تو جز بیم دهنده‌‌ای (بیش) نیستی» 

نکته‌های سورۀ فاطر- آیات ۲۱ -۲۳:
کلمۀ «ظل» به معنای سایه است. 

کلمۀ «حرور» به معنای باد داغ و سوزان است.

در این آیات، مؤمن و کافر به چهار چیز تشبیه شده‌اند که نتیجۀ این چهار مقایسه و تشبیه آن است که مؤمن از نظر شخصیّت و سرنوشت با کافر یکسان نیست.
مؤمن به بینا و کافر به نابینا. 

مؤمن به نور و کافر به تاریکی. 

مؤمن به سایه آرام‌بخش و کافر به باد سوزان و داغ. 

مؤمن به زنده و کافر به مرده. 

مؤمن، رو به رشد و حرکت است، زیرا هم چشم حقیقت ‏بین، هم نور دارد، هم نفس پاک و هم دل زنده. امّا کافر حاضر نیست حقیقت را ببیند و به خاطر سنگ دلی، آن را نمی‏‌پذیرد و به دلیل ظلمات جهل و تعصّب و تحجّر در راه حقّ حرکت نمی‏‌کند.

پیام‌های سوره فاطر - آیات ۲۱ - ۲۳:
۱. مؤمنان، مردمی زنده دل و برخوردار از حیات حقیقی هستند. ایمان به فرد و جامعه حیات می‌بخشد و کفر عامل مرگ فرد و جامعه است. «ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْواتُ» 

۲. رسالت پیامبر هشدار است نه اجبار. «ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» 

۳. شرط اثرگذاری تبلیغ آمادگی مردم است و گرنه تبلیغ پیامبر نیز بی‌اثر خواهد بود. «ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»

 
تفسیر صفحۀ ۴۳۷ قرآن کریم - سورۀ فاطر - آیۀ ۲۴ - تفسیر نور:
 
 «إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ»   «همانا ما تو را به حقّ برای بشارت و هشدار فرستادیم و هیچ امّتی نبوده مگر آن که در آن هشدار دهنده‌ای گذشته است» 

پیام‌های سورۀ سبأ - آیۀ ۲۴:
۱. خداوند حقّ است و نظام تربیتی از طریق انبیاء را هم بر اساس حقّ قرار داده است. «أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ» 

۲. بیم و امید در کنار هم کارساز است. «بَشِیراً وَ نَذِیراً» 

۳. با این که وظیفۀ انبیاء بشارت و انذار است، امّا به دلیل غفلت مردم، هشدار انبیاء بیشتر بوده است. «إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ» 

۴. هرگز زمین از حجّت الهی خالی نبوده است. «إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از