تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۴۴۶ قرآن کریم
قسم به آنها که صف کشیدهاند و صفوف خود را منظم ساختهاند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۴۶ قرآن کریم آمده است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا * فَالزَّاجِراتِ زَجْراً * فَالتَّالِیاتِ ذِکْراً * إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ * رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ» «به نام خداوند بخشندۀ مهربان * سوگند به صف بستگان (در صفوفی منظّم) صف بستنی * پس باز میدارند (از معاصی و وسوسهها) باز داشتنی * همانان که پی در پی ذکر خدا (کتاب آسمانی) را تلاوت میکنند * بیشک که معبود شما یکتاست * پروردگار آسمانها و زمین و آن چه میان آن دو است و پروردگار مشرقها (و مغرب ها)»
نکتههای سورۀ صافات - آیات ۱ - ۵:
این سوره با سه سوگند خداوند آغاز شده است. گرچه خداوند نیازی به سوگند ندارد و مؤمنان بدون سوگند سخن او را میپذیرند، امّا سوگند، نشانۀ اهمیّت و عظمت مورد سوگند و توجّه دادن به آن است. لذا خداوند به امور مختلف سوگند خورده است.
مراد از «صافّات»، «زاجرات» و «تالیات»، فرشتگانی هستند که در صفوفی منظم اوامر الهی را اجرا میکنند، مردم را از وسوسه باز میدارند و پیوسته به یاد خدا هستند. البتّه گروهی گفتهاند: مراد، رزمندگانی هستند که در صفهای منظم از حریم حقّ دفاع می کنند و با تلاوت آیات الهی و یاد خدا روحیه و نیرو می گیرند.
کلمۀ «زاجرات» هم میتواند از «زجر» به معنای باز داشتن باشد که مراد باز داشتن از وسوسه ها و گناهان است و هم می تواند از «زجره» به معنای فریاد باشد، یعنی سوگند به فریادگران تاریخ.
پیامهای سورۀ صافات - آیات ۱ - ۵:
۱. در زندگی، به نظم های هدفدار ارج نهیم. (در دو سورۀ «صافّات» و «صف»، سخن از نظم و انضباط است و به آن سوگند یاد شده است.) «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا»
۲. نظم، وحدت، قدرت، همفکری و همکاری که در صف متجلّی است، از نشانه های کارگزاران الهی است. «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا»
۳. وجود عوامل بازدارنده از گناه و ناهی از منکر، در جامعه لازم است. «فَالزَّاجِراتِ زَجْراً»
۴. انرژی گرفتن از یاد خدا از طریق تلاوت قرآن «فَالتَّالِیاتِ ذِکْراً» و دفاع از حریم حقّ «فَالزَّاجِراتِ» همراه با نظم و آماده باش، «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا» ضرورت یک نظام الهی است.
۵. انجام هر کاری باید با کیفیّتی عالی همراه باشد. بهترین نظم، «صَفًّا» بهترین قدرت، «زَجْراً» و بهترین یاد خدا. «ذِکْراً»
۶. شعار توحید را هم محکم بگوییم، هم زیبا و هم قبل از هر چیز دیگر. (در این آیات ابتدا سوگند با آهنگ زیبایی مطرح شده و سپس:) «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ»
۷. برای هر چیزی سوگند یاد نکنیم. (معمولًا سوگندهای قرآن برای مسائل اساسی و مهم مانند مبدأ و معاد است.) در سورۀ ذاریات بعد از چند سوگند می فرماید: «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ» (ذاریات،۵) قطعاً آنچه وعده داده شده اید محقّق شدنی است. در سورۀ مرسلات نیز پس از چند سوگند، سخن از قیامت است آنجا که می فرماید: «إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ» (مرسلات،۷) و در این جا بعد از چند سوگند، سخن از توحید است و می فرماید: «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ» (آری در برابر کسانی که به شدّت پایبند شرک هستند باید سوگندهای پی در پی یاد کرد).
۸. مشرکان میان الوهیّت و ربوبیّت خداوند تفاوت قائل بودند، لذا این آیه بر یکی بودن این دو تأکید می کند. «إِلهَکُمْ لَواحِدٌ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۹. همۀ هستی تحت تربیت و رشد الهی است. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۱۰. برای هر چیزی ربّی نپندارید، زیرا که پروردگار همۀ هستی یکی بیش نیست. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۱۱. از نشانه ها و دلایل توحید، هماهنگی میان زمین و آسمان و دیگر مخلوقات جهان هستی است. «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ...»
۱۲. زمین، کروی شکل است. (کلمۀ «مشارق» و تفاوت در طلوع و غروب ها، نشانۀ کروی بودن زمین است.)
۱۳. خورشید و نور آن، نقش مؤثری در زندگی انسان دارد. (با آنکه خورشید جزو آسمان هاست و در «رَبُّ السَّماواتِ» نهفته است، ولی نام بردن اختصاصی از مشارق، نشانۀ اهمیّت ویژۀ طلوع خورشید است). «وَ رَبُّ الْمَشارِقِ»
انتهای خبر/10