حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/10/04 شمسی | 2024/12/24 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحۀ ۵۲۷ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحۀ ۵۲۷ قرآن کریم

همانا کسانی که به آخرت ایمان ندارند، فرشتگان را به نام دختران نام‌گذاری می‌کنند. در حالی که برای آنان (به این امر) هیچ علمی نیست، آنان جز گمان، از چیزی پیروی نمی‌کنند و قطعاً گمان، (انسان را) از حق بی‌نیاز نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحۀ ۵۲۷ قرآن کریم آمده است:  « إِنَّ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثی‏ * وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً *»   «همانا کسانی که به آخرت ایمان ندارند، فرشتگان را به نام دختران نام‌گذاری می‌کنند. در حالی که برای آنان (به این امر) هیچ علمی نیست، آنان جز گمان، از چیزی پیروی نمی‌‏کنند و قطعاً گمان، (انسان را) از حق بی‌نیاز نمی‌‏کند.» 

نکته‌های سورۀ نجم- آیات ۲۷-۲۸:
هر امری که واقعاً علمی باشد، حق است و هر حقّی، مطابق علم واقعی است و هر دو به جای یکدیگر به کار می‌روند. قرآن به جای این‏که بفرماید: گمان، انسان را از علم بی‌نیاز نمی‌کند، می ‏فرماید: گمان، انسان را از حق بی ‏نیاز نمی‌کند، پس حق و علم یکی است. «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً» 

نام دختر نهادن بر فرشته، براساس باور باطلی بود که فرشتگان را دختران خدا می‏‌دانستند. 

نقّاشانی که فرشتگان را به شکل دختر می‏‌کشند، رگه‌هایی از رسومات جاهلی دارند، گرچه ناخودآگاه باشد.

پیام‌های سورۀ نجم- آیات ۲۷-۲۸:
۱- هر کس در برابر دادگاه قیامت احساس مسئولیّت کند، هر حرفی نمی‌زند و به هر حدس و گمانی عقیده پیدا نمی‌‏کند. «لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ» 

۲- نامگذاری را ساده نیانگارید. کسانی که نام ناروا بر دیگران می‏ گذارند، مورد توبیخ‌اند. «لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثی‏» 

۳- هر کس علم ندارد، ساکت باشد. «لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ ... ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ‏» 

۴- هر کجا علم نبود، حدس و گمان جولان دارد. «ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» 

۵- در امور اعتقادی، گمان کافی نیست. «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از