تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ ۵۴۲ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان همانا خداوند سخن آن زنی که درباره همسرش با تو مجادله کرده و به سوی خدا شکوه و گلایه میکرد، شنید و خداوند گفتگوی شما دو نفر را میشنود، همانا خداوند شنوای بیناست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در تفسیر صفحه ۵۴۲ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی تُجادِلُکَ فِی زَوْجِها وَ تَشْتَکِی إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ *» « به نام خداوند بخشنده مهربان همانا خداوند سخن آن زنی که درباره همسرش با تو مجادله کرده و به سوی خدا شکوه و گلایه میکرد، شنید و خداوند گفتگوی شما دو نفر را میشنود، همانا خداوند شنوای بیناست.»
نکتههای سورۀ مجادله- آیه ۱:
در زمان جاهلیّت، نوعی طلاق بود که بر اساس آن، مرد دیگر حقّ بازگشت به همسرش را نداشت و زن نیز حقّ انتخاب شوهر دیگری نداشت، به این نوع طلاق، ظهار میگفتند.
در زمان پیامبر اسلام، مردی همسرش را این گونه طلاق داد و خطاب به او گفت: «انت علی کظهر امی» تو نسبت به من، مثل مادرم هستی. آن زن نزد پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله آمد و ماجرا را بیان کرد، حضرت فرمود: قانونی از طرف خداوند برای این مورد نیامده است؛ زن هراسان شد و گفت: «أشکو الی الله فاقتی و حاجتی و شدة حالی» به خدا شکوه میکنم از بدبختی خود، جوانی و سلامتیام رفت؛ کودکانی دارم که اگر به شوهرم بسپارم ضایع میشوند و اگر نزد خودم باشند گرسنه میمانند.
طولی نکشید که آیات این سوره نازل شد و دستور رسید هرکس چنین کند، باید کفّاره بپردازد و طلاقی هم صورت نگرفته است. از آنجا که شوهر، قدرت خرید برده و آزاد کردن آن را نداشت و نیز اطعام شصت مسکین در توان او نبود و دو ماه روزه گرفتن نیز برای او ضرر داشت، پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله مقدار مناسبی به او کمک کرد و آن مرد به واسطه کمک حضرت، شصت فقیر را غذا داد و با این کفّاره به زندگی خود برگشت. (تفسیر نمونه)
خداوند در این یک آیه، سه بار از سمیع بودن خود سخن گفته است تا مردم با او گفتگو کنند. «سَمِعَ، یَسْمَعُ، سَمِیعٌ»
پیامهای سورۀ مجادله- آیه ۱:
۱- در سخنان خود دقّت کنیم که خداوند آنها را میشنود. «قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی»
۲- خداوند به دعاها و نالههای ما گوش فرا میدهد. «قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی»
۳- پیامبر گرامی، با موقعیّت رهبری جامعه، به راحتی در دسترس عموم بود و مردم در مورد مشکلاتشان با او گفتگو میکردند. «تُجادِلُکَ»
۴- آزادی اظهار نظر و عقیده در حکومت اسلامی به قدری است که یک زن میتواند با رهبر جامعه مجادله کند. «الَّتِی تُجادِلُکَ»
۵- در بنبستها به خدا و اولیای او پناه ببرید. «تَشْتَکِی إِلَی اللَّهِ»
۶- حوادث، نیازها، نالهها و بنبستها، زمینهساز وضع قوانین هستند. وَ اللَّهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما ... سَمِیعٌ بَصِیرٌ
۷- شنوا و بینا بودن و آگاهی از مشکلات مردم، شرط صلاحیّت قانونگذاران جامعه است. «وَ اللَّهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما ... إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ»
انتهای خبر/10