حالت تاریک
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

جامعه اسلامی باید به سمت مسجد تراز اسلامی حرکت کند

جامعه اسلامی باید به سمت مسجد تراز اسلامی حرکت کند

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: جامعه اسلامی باید به سمت مسجد تراز و کارکرد مسجد اسلامی حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مشرفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی مسجد، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: اساس تعلیم و تربیت؛ کار پروردگار عالم است، چرا که او انسان را آفریده و نسبت به خصوصیات بشر، استعدادها و آسیب هایش احاطه کامل دارد.

وی افزود: اگر خود بشریت مدعی آموزش و پرورش؛ بصورت مستقل و جدای از سنت پروردگار شود، یک ادعای گزاف و سنگینی است، مگر اینکه به عنوان ولی و حجت خدا و مبعوث شده از سمت خداوند برای تربیت انسان باشد. بنابراین اساس تربیت انسان ها در دایره شریعت و سنت پروردگار عالم است که در این خصوص معلم؛ انبیا و کتاب درسی؛ قرآن کریم و محیط آموزش هم مسجد است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: مسجد روح و روان انسان را در اولویت تربیتی قرار می دهد، ارتباط انسان را با پروردگار برقرار می کند و همچنین مقدمه و جایگاهی است برای رشد و تربیت انسان در سایر ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... .

وی گفت: اگر با چینش تنظیم گری و مهندسی معلم اصلی انسان پیش برویم، مدرسه جامع و کامل برای رشد انسان؛ مسجد است. کسی که وارد مسجد می شود؛ اولین چیزی که به ذهنش خطور می کند، ارتباط با پروردگار عالم است که کاملا جامع بوده و هیچ نقصی ندارد.

او ادامه داد: در فضای مسجد؛ روح معنویت، توحید و یکتاپرستی حاکم است و مدیر آن هم امامی است که عالم ترین، عادل ترین و مطمئن ترین فرد است، همچنین افرادی که وارد این محیط می شوند، با نیت علم آموزی و تطهیر وارد می شوند، بر این اساس مسیر کارکرد مسجد؛ جامعه پردازی و در قدم بزرگتر تمدن سازی است.

مشرفی اظهارکرد: در واقع غیر از مسجد از هیچ فضایی چنین کارکردی برنمی آید، حتی اگر مدرسه و دانشگاه های بسیاری بسازیم، اما چون این ویژگی ها در آن جمع نیست، نمی توان توقع جامعه پردازی داشت. چرا که در فضای مسجد؛ همه خدا را حاکم، حاضر و ناظر بر اعمال خود می دانند و کسی که جلودارشان است و آنها را راهبری می کند هم عالم ترین و عادل ترین فرد در بین افراد جامعه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: مسجد محیطی است که امام در محراب آن قرار می گیرد، محراب یعنی جنگ با کفر و طاغوت، بنابراین وقتی هم که افراد و مردم پشت سر امام قرار می گیرند، یک نگاهشان به توحید و یکتاپرستی و عدالت است و یک نگاهشان هم مبارزه با شرک و کفر و طاغوت است. بنابراین این محیط یک محیط آباد از نظر فیزیکی و معنوی است که هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را در پی دارد.

وی افزود: کادر تشکیل دهنده مسجد هم کسانی هستند که اهل ایمان به خدا، ایمان به قیامت، اقامه نماز، پرداخت دیون مالی و زکات و نترسیدن جز از خدا هستند، کسانی هم که این ویژگی ها را داشته باشند، راه سعادت دنیا و آخرت را پیدا می کنند.

لزوم معرفی مساجد برتر و تراز اسلامی

مشرفی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید به سمت مسجد تراز و کارکرد مسجد اسلامی حرکت کند، گفت: در گام اول باید سرمایه گذاری ویژه ای انجام شود تا مساجد با این کارکردها شکل بگیرند و قدم بعد از شکل گیری هم معرفی این مساجد به عنوان الگو است.

او تصریح کرد: در این خصوص ابتدا باید ویژگی و اهدافی را که از مساجد انتظار می رود؛ مثل کارآمدی مسجد، گره گشایی، محوریت در حل معضلات و آسیب های فرهنگی، تربیت نسل جوان و نوجوان، رسیدگی به مشکلات مختلف مردم در محله، پیگیری در جهت بهره گیری از ظرفیت نهادهای دولتی برای حل مشکلات محله و ... را تبیین کرد که تاکنون صدا و سیما و رسانه ها به این موضوع ورود کرده اند اما هنوز خیلی جای کار برای معرفی مساجد تراز و شاخصی که خوب کار کرده اند، وجود دارد.

مشرفی بیان کرد: در این زمینه می توان اردوهایی را برگزار کرد تا متولیان مساجد از مساجد برتر بازدید و با کارکرد آنها در بحث رسیدگی به معضلات و مشکلات محله، رسیدگی به نیازمندان، نحوه پیگیری آسیب ها و نیازهای فیزیکی محله، تعامل با مسئولان محله و ... آشنا شوند.

وی گفت: همچنین برای معرفی مساجد برتر و اشتراک تجربه های موفق در این خصوص می توان از ظرفیت رسانه، فضای مجازی، تورها و اردوها، برگزاری همایش ها و ... نیز استفاده کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهارکرد: نکته ای کلیدی این است که اگر واژه اسلامی را به عنوان پسوند برخی کلمات استفاده می کنیم؛ مثل بانکداری اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد اسلامی و ...، این یک موضوع ظاهری نیست بلکه یک تعبیر عمقی و یعنی آگاهی با مبانی اسلام در آن موضوع و بکاربستن آن است.

وی تصریح کرد: یعنی تا زمانی که آیات و روایات مسجد اسلامی را مورد پژوهش قرار ندهیم و به آن توجه نکنیم، قطعا مسجد اسلامی هم ایجاد نخواهد شد.

مشرفی ادامه داد: در این خصوص به متولیان امر مسجد از امام جماعت، هیئت امنا، مسئولان کانون فرهنگی و هنری چه در سطح کلان استان و شهرستان و چه در سطح مسجد، توصیه می کنم که خودشان را ملزم بدانند که در مورد کارکردهای مسجد و برای آشنایی با نگاه اسلام به مسجد، منابع و کتب معتبر را مطالعه کرده تا بتوانند این مبانی را در مساجد خود پیاده کنند.

او با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از آسیب هایی که امروز با آن مواجه هستیم، تبدیل مسجد به آشپزخانه، محل ورزش و بازی است، گفت: این در حالی است که مسجد باید ظرفیت ورزشگاه و پارک محله را به نفع جوانان خود فعال کند، برای اطعام نیازمندان محله از آشپزخانه های محله استفاده کند، نه اینکه خود مسجد به آشپزخانه و محل بازی تبدیل شود. در این صورت جایگاه و احکام مربوط به مسجد؛ به عنوان محل آرامش، عبادت، سادگی، پیراستگی از زر و زیور چه می شود؟

وی افزود: متاسفانه چون مطالعه و پژوهش نسبت به احکام و آداب مسجد ضعیف است، امروز شاهد برخی از آسیب ها در مساجد هستیم.

 

انتهای خبر/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از