خاورستان گزارش می دهد؛
درس و زندگی در مدرسه «قرآن و زندگی»

مدرسه «قرآن و زندگی» با نگاهی متفاوت به سبک تعلیم و تربیت کودکانی را در فضای آموزشی خود می پروراند که در کنار آموزشهای پایه درس زندگی، کار، تلاش،مسئولیتپذیری، حس همکاری و ..... را هم خوب یاد میگیرند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، نقش بستن نام زیبای قرآن و زندگی بر سر در مدرسه حکایت از متفاوت بودن دارد تفاوتهایی که در آموزش مهارتهای زندگی با سبک قرآنی خلاصه میشود همان موضوعی که از سالها پیش نقل محافل مسئولان تعلیم و تربیت است اما در عمل فقط شعاری بیش نیست و کمتر در مدارس عادی آن را مشاهده میکنیم.
قرارگیری مدرسه در مکان مصلی بیرجند با آن فضای عبادی و سیاسی حاکم بر آن هم شاید مسئولان این مدرسه را به اهداف مد نظرشان نزدیکتر و این مکان را پویا و فعال در طول هفته کرده است.
وارد که میشوی تعدادی از کودکان با همان شور و نشاط کودکی در محوطه حضور دارند انگار زنگ تفریح است معاون مدرسه با نظارت بر کودکان آنها را به سمت آفتاب هدایت میکند تا در سایه سرمای زمستان کمتر اذیت شوند
شبستان مصلی محلی است که این کودکان فقط برای نمازخانه و فعالیتهای جمعی از آن استفاده میکنند و بیشتر کلاسها و کارگاههای آموزشی در فضایی بزرگ و دنج در اطراف آن و یا طبقه دوم این محل تعبیه شده است نقاشی های روی دیوارها و کلاسها هم هر کدام حکایت از آموزشی برای کودکان دارد تا آن قدر با چشم دیده شوند تا در ذهن کودک نقش بندند.
از فضاهای پرت مصلی هم استفاده شده به عنوان مثال گوشهای از زیر پلهها به عنوان دفتر مدرسه مورد استفاده قرار میگیرد و حتی خانه بازی کودکان هم قرار است در این محل تجهیز شود.
کتابخانه، خانه ورزش، سالن غذاخوری، بوفه، کارگاه پخت نان و.... هم در طبقه دوم در مجاورت کلاسهای آموزشی قرار داشتند و گلخانه و پرورش طیور در محوطه بیرونی مصلی ایجاد شده بود.
اینجا کودکان دبستانی و نوجوانان متوسطه اول شرایط متفاوتی را با سایر هم سن و سالهایشان تجربه میکنند بعد از این که زنگ تفریح ساعت اول زده میشود همه برای صرف صبحانه به طبقه دوم مصلی میروند و چاشت را از محصولات تولیدی خود بچههای مدرسه نوشجان میکنند و با یک انرژی مضاعف برای ادامه آموزش آماده میشوند خواب قبل از اذان ظهر براساس روایات برای بازگشت انرژی از دست رفته هم جزو برنامههاست.
هر فردی مسئولیتی دارد البته همه این مسئولیتها گردشی است تا همه کودکان حس مسئولیت را در خود بپرورانند و آن را در اولین سالهای مدرسه تجربه کنند آموزش در کارگاههای تولیدی هم که بعد از آموزش دروس از ۱۲ به بعد شروع میشود تا کودکان شعار ما میتوانیم را با دستان کوچک و نحیفشان به اثبات برسانند.
برای اطلاع بیشتر از فعالیتهای این فضای آموزشی ساعتی پای صحبتهای مهدی مظهری مدیر مدرسه می نشینم البته وی خود را مدیر مدرسه کلاسیک یا همان آموزشهای درسی که کودکان در مدارس عادی فرا میگیرند معرفی میکند و از حجتالاسلام و المسلمین دهقانی به عنوان موسس این مدرسه یاد میکند که ایشان در این ساعت در مدرسه حضور نداشتند.
او می گوید:با توجه به دغدغهای که در ذهن حجتالاسلام و المسلمین دهقانی برای تربیت نیرو برای انقلاب وجود داشت و بر این عقیده بودند که اگر بخواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید در تراز تمدن نوین اسلامی باشیم و این خواسته از دل آموزش و پرورش که در جاهایی به تعلیمات اسلامی کم توجه است محقق نمیشود و حتی خود متولیان به این موضوع اذعان دارند که از مجموعه آموزشهای کلاسیک نیروی هم تراز انقلاب ساخته نمیشود به همین واسطه این مدرسه در قالب هفت مدرسه به این معنا که به هفت ساعت تربیتی کودک توجه شده است شامل مدرسه کلاسیک (دروس متداول آموزش و پرورش)، مدرسه راهبر، مدرسه مسجد، مدرسه فرهنگ و هنر، مدرسه قرآن، مدرسه خانواده و مدرسه تولید و بر اساس اهدافی که برای مدرسه تعریف شده دانشآموزان هدایت و آموزش میبینند به این معنا که دانش آموز آموزشهای کلاسیک را مشابه مدارس دیگر و طبق ساعت مصوب آموزش و پرورش میگذارند و در کنار آن کار تولیدی هم میکند.
مظهری در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به این که هر مدرسه یک مدیر دارد تصریح میکند: مدرسه تولید کارگروه طیور، نانوایی، لبنیات، آشپزخانه و.... دارد و دانشآموزان خودشان خمیر میکنند و نان میپزند و این نانها به کارگروه آشپزخانه فروخته میشود و این کارگروه هم به معلمها و تعداد زیادی از دانشآموزان که در صبحانه ثبتنام دارند با پرداخت هزینه ماهیانه صبحانه میدهد طوری که بعد از ۴۵ دقیقه اول صبح دانشآموزان نیم ساعت فرصت برای صرف صبحانه دارند و همه آنها در سالن غذاخوری طبقه دوم جمع و صبحانه میخورند و کارگروه صبحانه هم از فروش خدماتشان درآمد دارند و خودش هم از کارگروه لبنیات کره، پنیر و از کارگروه طیور تخممرغ می خرد و چهارشنبه شبها هم در هیات دانشآموزان تولیدات خودشان را میآورند و محصولاتشان را میفروشند.
کارگروه چوب همزیر مجموعه مدرسه تولید به تازگی راهاندازی شده است.
به گفته وی در مجموع کودک زندگیکردن و مسئولیتپذیری را در کنار آموزش یاد میگیرد و در یک فضای ایزوله بیخبر از بیرون نیست که فقط پدر خانواده کار کند و پول جمع کند و به من بدهد و من خرج کنم در این فضا معنای زندگی را میفهمد.
این مدرسه مستخدم ندارد دانش آموزان میدانند که اینجا محل زندگی است و باید تمیز باشد این شعار که مدرسه خانه دوم است در این مدرسه به حقیقت پیوسته و همه دانشآموزان در تمیز نگه داشتن آن تلاش میکنند.
مدیر مدرسه با اشاره به این که اهل معاش و دادو ستد، مسئولیت پذیر، فهم درست از زندگی ، احساس مهم بودن از ویژگیهایی یک دانشآموز مدرسه قرآن و زندگی است ادامه میدهد: هر کلاسی یک مربی و یک پشتیبان دارد و مدام دانشآموزان از جهتهای مختلف تحصیلی و رفتاری مورد پایش قرار میگیرند.
نظارت بر عملکرد دانشآموزان در کارگروههای مختلف، برگزاری کرسیهای تلاوت قرآن، آموزشهای دینی، شبی در مدرسه ویژه دانشآموزان پایه اول و دوم، برپایی هیات در چهارشنبه شبها به صورت مناسبتی با هفته درمیان و... را از دیگر فعالیتهای انجام شده در این مدرسه بیان کرد.
وی با اشاره به شروع فعالیت این مدرسه از سال ۱۳۹۸ به صورت شبانه روزی در نوفرست میافزاید: ابتدا با سختیها و مشقات بسیاری روبرو بودیم بلاخره کار تحولی و تغییری سخت است.
در مدت سه سالی هم که این مدرسه به مصلی منتقل شده بازخوردها بسیار خوب بوده و استقبال هم تصاعدی شده است طوری که هماکنون ۱۷۰ دانشآموز در مقطع پیش دبستانی و دبستان و ۲۰ دانشآموز هم در مقطع متوسطه اول این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
به گفته وی در مجموع در آموزش کم نمیگذاریم در پرورش هم متفاوتتر هستیم و دانش آموزان در این تجربیاتی را به دست میآورند که در معدود مدارس آن را لمس خواهند کرد و افتخار ما اين است که شعبه اول مدرسه قرآن و زندگی در بیرجند و شعبه دوم در تهران راه اندازی شده است.
وی البته از این که هنوز نتوانستند ایدههایشان را آن طرف دیوارهای مدرسه بیشتر بیان کنند و اطلاع رسانی کافی برای شناختن این فضای آموزشی به شهروندان داشته باشند گلایه میکند و خاطر نشان میکند: بیشتر دانشآموزان جذب شده در این مدرسه از طریق دوستان و آشنایان به سمت این مدرسه هدایت شده اند و اطلاع رسانی کافی از امکانات و ظرفیتهای آن انجام نشده است.
وی در پایان از حمایتهای نماینده ولی فقیه در استان، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و همه مسئولانی که در جانگرفتن این مدرسه همراه این مجموعه بودند قدردانی میکند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!