حالت تاریک
کارشناس مسائل سیاسی:

دولت‌ سیزدهم سیاست خارجی تراز انقلاب‌اسلامی رقم‌ زد

دولت‌ سیزدهم سیاست خارجی تراز انقلاب‌اسلامی رقم‌ زد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در دولت‌سیزدهم سیاست خارجی تراز انقلاب‌اسلامی رقم‌خورد و حضور مقامات خارجی در مراسمات عزاداری رئیس‌جمهور، نشان داد که دولت چقدر بنای تعامل با همه کشور‌ها داشته است.

محمد محمدیان فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد،از طرف جریان‌های مخالف متهم می‌شد که کشور را به انزوا خواهد برد و نخواهد توانست با کشور‌های منطقه و نظام بین‌الملل تعامل داشته باشد.

وی افزود: جریانی که این انتقاد را مطرح می‌کرد، مدعی بلد بودن زبان دیپلماسی و معتقد به اینکه فقط او قدرت تعامل را دارد و دولت سیزدهم این ویژگی را نخواهد داشت، بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اما بعد از استقرار دولت سیزدهم، آن چیزی که در عمل شاهد آن بودیم، ارتقای بسیار زیاد سطح مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور‌های منطقه بود که مهم‌ترین آن برقراری ارتباط مجدد با کشور عربستان بود که نمونه عالی از ارتقای سطح تعامل کشور‌های همسایه بود و باعث شد تا سفارت دو کشور بازگشایی شود و خیلی از کشور‌های عربی منطقه نیز سطح روابط خود را ارتقا دهند.

محمدیان فر گفت: در دولت سیزدهم با خیلی از کشور‌هایی که قبلا دچار تنش‌هایی بودیم از‌جمله آذربایجان، روابط بهبود پیدا کرد که آخرین سفر رئیس‌جمهور هم برنامه مشترک با رئیس‌جمهور آذربایجان بود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: انعقاد قرارداد همکاری مشترک با چین و عضویت در پیمان شانگهای نیز اتفاقات بزرگی بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد اما برخی دوست ندارند آن را ببینند.

وی بیان کرد: ویژگی خاصی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و ما در مراسم شهادت رئیس‌جمهور شاهد آن بودیم، سفر وزیر امور خارجه مصر برای اولین‌بار به ایران بود که واقعا بی‌سابقه بود و مدعیانی که در صدد این بودند که سطح روابط را ارتقا دهند، اصلا فکر نمی‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد و دولت چنین دستاورد مهمی را در حوزه ارتقاء و گسترش همکاری با کشور‌های همسایه داشته باشد.

محمدیان فر تاکید کرد: اینکه روسیه و چین به‌عنوان دو کشوری که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند؛ در مراسم شهادت رئیس‌جمهور پیام می‌دهند و سطح همکاری‌ها را ارتقا می‌دهند و عربستان نیز در این سطح شرکت می‌کند، نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک جمهوری اسلامی با این کشور‌ها است و این چیزی جز دستاورد خارجی دولت سیزدهم نیست.

وی تصریح کرد: برخلاف خیلی از افرادی که کنش سیاسی‌شان را در فضای مجازی اعمال می‌کردند، اما دستاوردی که توسط رییس جمهور شهید و وزیر امور خارجه شهید ما رقم خورد، حضور میدانی در جبهه مقاومت بود و وزیر امور خارجه بخصوص در موضوع جنگ غزه، سفر‌های زیادی به کشور‌های منطقه انجام داد و سعی بر همگرایی کشور‌های منطقه و بیان رنج و مظلومیت ملت فلسطین به مجامع جهانی داشت.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم؛ سیاست خارجی طراز انقلاب اسلامی رقم خورد، گفت: شهادت رئیس‌جمهور و شرکت مقامات کشور‌های مختلف در مراسمات عزاداری، ارسال پیام‌های تسلیت و اعلام چند روز عزای عمومی نیز دستاوردی در حوزه سیاست خارجی برای دولت شد تا به‌جامعه نشان دهد که دولت چقدر بنای تعامل با همه کشور‌ها داشته است.

محمدیان فر تصریح کرد: در‌واقع نگاه و باور دولت سیزدهم از نظام بین‌الملل؛ معطوف به یکی دو ابرقدرت و نظام سلطه و غرب نبود، بلکه نگاه طراز انقلاب اسلامی را بر اساس سه اصل حکمت، عزت و مصلحت که مقام معظم رهبری تبیین فرموده بودند، طی کرد.

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از