حالت تاریک
کارشناس مسائل فرهنگی:

دفاع مقدس سرشار از الگو برای نسل جوان

دفاع مقدس سرشار از الگو برای نسل جوان

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: دوران دفاع مقدس به عنوان قسمتی از تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی و تاریخ کهن ایران متمدن می تواند برای نسل های آینده سرشار از الگوهای وفاداری، ایثار، انفاق، قناعت، همدلی و همراهی باشد.

فرشته اسدزاده کارشناس مسائل فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در 29 شهریورماه سال 1359 هجمه بسیار سنگینی از سوی تمام قدرت های دنیا در برابر نظام نوظهور جمهوری اسلامی ایران قد علم کرد و طبیعی بود که با عدم توازن موجود، باید حکومت نوپا و انقلاب تازه شکوفا شده جمهوری اسلامی در این جدال نابرابر کم می آورد.

وی افزود: این دفاع سال ها ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی روز به روز در این جنگ تحمیلی محکم تر و قوی تر شد، تا حدی که به لطف پروردگار، به پیروزی رسید و حتی یک وجب از خاک این سرزمین هم به دست دشمن بعثی نیفتاد.

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به لبیک مردم و نیروهای بسیج مردمی به دعوت امام خمینی (ره) و نفوذ معنوی ایشان در جذب مردم برای حضور و نقش آفرینی در جبهه‌های جنگ، اذعان کرد: در تمام کتب تاریخی می خوانیم که رهبری داهیانه امام خمینی(ره) و هوشیاری، همراهی، حضور عاشقانه و جان بر کف بودن رزمندگان و مردم باعث شد که موفقیت های بسیار چشمگیری در این 8 سال رقم بخورد.

اسدزاده گفت: تفاوت بین رهبری امام خمینی(ره) و سایر رهبران جهان، تفاوتی مشهود است، بطوری که در تمام دنیا؛ این قدرت و قاعده وراثت است که یک شخص را به رأس هرم تصمیم گیری و حکومت می رساند و افرادی مثل هیتلر، گاندی، ناپلئون و ... که اسم شان در تاریخ ثبت و ضبط شده، هیچکدام نتوانستند مانند امام خمینی(ره)، یک وجهه بین المللی با امتیازت بسیار خاص و شاخص و به صورت صددرصد بی نظیر برای خودشان کسب کنند.

وی ادامه داد:  قدرت فرمندی، شخصیت کاریزماتیک، اخلاص فراوان و توکل وصف ناپذیر امام خمینی(ره) باعث شد تا در فضای سهمگین جنگ تحمیلی، افکار ایشان روشن کننده مسیر و جهت حرکت فرماندهان دفاع مقدس باشد.

او بیان کرد: امام خمینی(ره) در رأس هرم تصمیم گیری به عنوان فرمانده کل قوا، اشراف بسیار کاملی به مباحث توطئه داشتند و چون در ضمیر پاک ایشان هیچگونه منفعت شخصی وجود نداشت و خدمت به خلق را فقط برای رضای خدا انجام می دادند، تصمیم گیری های درستی داشتند و حضور بی بدیل شان، به عنوان یک شاه کلید موفقیت فرماندهان پیرو ایشان به شمار می رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس به عنوان قسمتی از تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی و تاریخ کهن ایران متمدن می تواند برای نسل های آینده سرشار از الگوهای وفاداری، ایثار، انفاق، قناعت، همدلی و همراهی باشد، گفت: بانوان در پشت صحنه به گونه ای این جنگ را هدایت می کردند که شعاع عاطفی عشق و ارادتشان به خانواده و اطاعت پذیری محض از فرمان رهبر عظیم الشان انقلاب، دست به دست هم داده بود تا هم در محیط خانواده، پشتوانه امنیت و نجابت وجود داشته باشد و هم در محیط جنگ؛ آرامش روانی مردان تضمین شده باشد.

وی افزود: این شرایط؛  ناشی از همت والای مادران و زنان آن دوره بود که در کتاب 8 سال دفاع مقدس به جا گذاشتند و اکنون خط به خط  آن، به عنوان الگوی سوم قابل تامل و تعمق خواهد بود.

اسدزاده اظهارکرد: یک مسأله کاملا مشهود در کتاب جنگ تحمیلی، عدم توازن قدرت نظامی در دو طرف این جبهه است که در خاطرات فرماندهان دفاع مقدس نقل شده که ایران برای خرید سیم خاردار هم محتاج کشورهای خارجی بود، اما جبهه دشمن انواع و اقسام تجهیزات نظامی فوق مدرن را در اختیار داشت.

کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: با گذر چند دهه از دوران دفاع مقدس و با تربیت انقلابی، نگاه استقلال و خودکفایی و باور اینکه " ما می توانیم "، جمهوری اسلامی امروز بر قله های رفیع توانمندی نظامی قرار گرفته و در خیلی از موارد از جمله تسلیحات نظامی و دفاعی، جزء چند کشور اول جهان است.

اسدزاده تاکید کرد: نتیجه جنگ تحمیلی و پیشرفت های نظامی جمهوری اسلامی، باعث شده تا این اقتدار قلب شمن را به لرزه درآورده و دیگر در خواب خودش هم جنگ فیزیکی و تسلیحاتی را برای ایران تجویز نکند، اگر چه که دشمن با اقدامات آشوبگرانه و با پراکندگی در اطراف مرزها و توطئه چینی، قصد از بین بردن تمرکز نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی را دارد که خوشبختانه همیشه این توطئه ها ناکام مانده و با عنایت ویژه امام زمان(عج) نسبت به ایران اسلامی، دلگرم هستیم که این کشور همیشه در این کره خاکی خواهد درخشید.

وی با اشاره به اینکه آنچه که امروز باید مورد توجه قرار بگیرد، امنیت خانواده ها است، گفت: تغییر جهت جنگ؛ از جنگ سخت و تسلیحاتی به جنگ نرم و رسانه ای، دغدغه مهم مقام عظمای ولایت است که رسالت مجموعه تربیتی و فرهنگی کشور را بیش از پیش سنگین کرده و برای موفقیت در این جنگ، باید مدیران، کارگزاران و تربیت کنندگان جامعه اسلامی با هوشیاری بیشتر، دانش آموزان، دانشجویان و آینده سازان جامعه را در مورد لطمه های جنگ نرم آگاه کنند.

 

انتهای خبر/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از