حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

طرح جامع گردشگری کشاورزی آماده شود

طرح جامع گردشگری کشاورزی آماده شود

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی استان طرح جامعی در خصوص گردشگری کشاورزی تهیه کرده و بعد از تصویب آن را عملیاتی کنند.

 به گزارش خاورستان، جواد قناعت در اختتامیه جشنواره ملی زرشک گفت: با عملیاتی کردن طرح جامع گردشگری کشاورزی می توانیم از ظرفیت محصولات استراتژیک کشاورزی در حوزه گردشگری مانند دیگر کشورها بهره مند شویم.

 

استاندار با اشاره به اینکه زرشک، زعفران و عناب شناسنامه هویتی محصولات کشاورزی استان است، تصریح کرد: خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی محصولات خاص آن این سه محصول است که با معرفی آن می توانیم هم شرایط فروش را فراهم کرده و و هم شاهد حضور گردشگران جهانی و ملی باشیم.

 

قناعت به اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و افزود: هدف های مختلفی مورد نظر است که اولین آن، معرفی این محصول بسیار مهم است که ۹۸ درصد تولید زرشک ایران و جهانی مربوط به خراسان جنوبی است.

 

وی دومین هدف این جشنوار کمک به افزایش متقاضیان بیان واضافه کرد: باید شناسایی بازار جدید پیگیری شود تا زرشک متقاضیان زیادی را در داخل و جهان داشته و بتوان به بهترین نحو برای فروش آن اقدام کرد.

 

به گفته وی سومین هدف جشنواره زرشک، نیز فروش در بازارهای داخلی و توجه ویژه به صادرات در بازارهای جهانی و از موضوعات کلان است.

 

قناعت با اشاره به اینکه هدف دیگر جشنواره توجه به ارتقا و کیفیت و بهره وری، توجه به حوزه سرمایه گذاری به ویژه در بخش فناوری است ادامه داد: از سال قبل واولین جشنواره زرشک تاکنون تفاهم نامه های خوبی بین بخش دولتی و خصوصی بسته شده که برخی از این فناوری ها در آستانه افتتاح است و با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح خواهد شد.

 

به گفته وی سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد که راه اندازی دبیرخانه دائمی زرشک در سازمان جهاد کشاورزی و راه اندازی مرکز ترویج و توسعه فناوری زرشک و عناب در قاین از آن جمله است.

 

وی تاکید کرد: یکی از کارهای ارزشمند در دو جشنواره زرشک ، ایجاد ۸۰۰ بارگاه زرشک در خراسان جنوبی است که بخشی از زمین ها با تغییر کاربری در اختیار زرشکاران گذاشته شده و بخش زیادی هم به دلیل نداشتن تمکن مالی موفق به ساخت این بارگاه ها نشدند و به دلیل بارندگی های اخیر دچار خسارت شدند.

 

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: زرشک گنج نهفته اقتصاد استان است. امیدواریم با برنامه ریزی صحیح بتوانیم درهای تجاری خارجی را بر روی استان باز کنیم.

 

به گفته قناعت براساس هماهنگی‌ها با مدیرکل برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، زرشکارانی که نتوانسته اند بارگاه ها را احداث کنند با معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان این قول را دادند که تسهیلات کم بهره دراز مدت برای احداث این بارگاه ها پرداخت کنند.

 

وی با بیان اینکه شهرک تخصصی زرشک در چند فاز در استان پیش بینی شده و برنامه افتتاح آن همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی خواد بود یادآور شد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از صندوق حمایت از بخش کشاورزی در استان تامین شد که ۵۰ درصد آن تخصیص یافت.

 

سهم ناچیز صادرات زرشک 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم در این مراسم گفت: زرشک جایگاه واقعی خود را در صادرات پیدا نکرده است.

 

 مهدی جعفری با تاکید بر این که تقاضای ما ایجاد گمرک تخصصی زرشک و بورس زرشک است افزود: جشنواره زرشک در واقع جشن هویت خراسان جنوبی و جشن محصولی است که ۹۸ درصد آن در استان ما تولید می شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: افتخار ما بر این است که به عنوان سربازان کشاورزان خراسان جنوبی گوشه‌ای از رنج های آنان را کاهش دهیم.

 

جعفری با اشاره به اینکه از توافق نامه های در جشنواره سال گذشته دو مورد به نتیجه رسید و خدمات دهی می دهد، ادامه داد: امروزه توافق نامه هایی متفاوت را امضا خواهیم کرد.

 

وی گفت: برای اولین بار از سال گذشته بخش دولتی یه صورت مستقیم با زنگ جارویی زرشک مقابله کرد.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: رونمایی از کتاب هایی با موضوع زرشک را در نمایشگاه خواهیم داشت.

 

جعفری با بیان اینکه شرایط اعطای زمین به کشاورزان برای ایجاد بارگاه زرشک را تسهیل کردیم، افزود: ۳۸ هزار خانوار به صورت مستقیم از محصول زرشک کسب درآمد دادند. 

 

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان به واحدهای راکد دادیم که بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

 

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته افتتاح واحدهای فناورانه و شناسایی باغات زرشک را نیز پیگیری کردیم.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از