
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسانجنوبی عن:
مُحرم؛ نماد حماسه، وحدت و ایستادگی ملت ایران
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسانجنوبی گفت: محرم امسال شاخصترین ویژگیاش حماسی و انقلابی بودن آن است که جلوههای ایثار و شهادت ملت ایران در مقابل در برابر ظلم جهانی را به بهترین شکل برجسته کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، محرم امسال با جلوهای متفاوت و انقلابی، بیش از همیشه نقش خود را در تقویت وحدت اقوام و طیفهای مختلف جامعه ایران به نمایش گذاشت.
قیام سیدالشهدا علیهالسلام که فراتر از مذهب و قومیت، نمادی از مقاومت در برابر ظلم و دفاع از انسانیت است، این روزها با صدای بلند در سراسر کشور طنینانداز شده و پیام آن به عنوان چراغ راهی برای مقابله با ظلم و استکبار جهانی مورد توجه قرار گرفته است.
در رابطه با روایت ابعاد مختلف حماسه و شهادت ملت ایران در محرم امسال گفتگویی با حجتالاسلام سالاری مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسانجنوبی داشتیم.
خاورستان:محرم امسال با چه ویژگیهای خاصی نسبت به سالهای گذشته همراه است و چگونه میتوان حماسه جهاد و شهادت ملت ایران را در آن برجسته کرد؟
حجتالاسلام سالاری: محرم امسال شاخصترین ویژگیاش حماسی و انقلابی بودن آن است که جلوههای ایثار و شهادت را به بهترین شکل برجسته کرده است. پیام اصلی محرم و قیام سیدالشهداء دقیقاً همین موضوع است. در عزاداری امسال، ارکان مختلفی از جمله محتوای تبلیغی، نوحهها و رجزخوانیها، و همچنین تزیین اماکن سیدالشهداء، به خوبی این حماسه را به نمایش گذاشتند. شعارهایی مانند «ایران حسین تا ابد پیروز است» و «هیهات من الذله» به معنای واقعی کلمه اقامهکنندگان عزاداری حضرت سیدالشهداء را به تطبیقی عمیق میان محرم سال ۶۱ هجری و محرم امسال رساندند.
اگر بخواهیم بگوییم که شمر زمانهشان را به خوبی شناختند، سران زمانشان را به خوبی شناختند و جریان باطل را در همه ابعاد بهتر درک کردند، میتوان گفت که توانستند طراحی مناسبی برای زمینه عزاداری حضرت سیدالشهداء فراهم کنند تا مردم با شور و شعور بیشتر در این مسیر گام بردارند.
خاورستان: چگونه میتوان در تولید محتوا، وضعیت امروز ایران و تهاجم دشمنان را با روایت تاریخی حق و باطل و سپاه حسینی و یزیدیان زمان تطبیق داد؟
حجتالاسلام سالاری: آنچه در موضوع تهاجم به دشمنان و روایت این تهاجم با جریان سپاه سیدالشهدا و جریان سپاه یزید بوده باید گفته شود این است که در تولید محتوا و تبیین شرایط فعلی جامعه، میتوان گفت «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا» همان وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم. جریان طاغوت و جریان غیر ارزشی دنیاگرایی، زورگویی، ظلم، کودککشی و بیرحمی نسبت به زن، پیرزن، پیرمرد و بیمارستانها و خانههای مسکونی است.
ما بر اصول جنگ و معارف جنگ اسلامی پایبندیم؛ لذا میبینید که هیچ ملاحظهای در سپاه یزید نیست؛ حرملهها و شمرها در اینجا هم هستند. کودک چندماهه ما به شهادت میرسد و بمبهای مختلف مستقیم در میان مردم و خانههای مسکونی شلیک میشود.
مهمترین مولفهای که در تطبیق این جریان مطرح است همان نگاه سیدالشهداست؛ ایشان تنها برای سال ۶۱ هجری مطلب نگفتهاند بلکه قاعدهای بیان کردهاند: «مثلی لا و باهم مصلح مثل من امام حسین». امروز کسانی که در طرف حق و تاریخ ایستادهاند، کسانی هستند که در مقابل زر، زور و تزویر ایستادهاند، «مثلی لا و باه مح مثل من و سیدالشهدا با مثل یزید».
ترامپ امروز همان یزید زمان سیدالشهداست؛ نتانیاهو نیز همان سنان زمان سیدالشهدا است که در سپاه عمر سعد بوده و چه بسا با نقشههای گستردهتر و خباثت بیشتر عمل میکند. این را در هر دو جریان — هم جریان یزید و هم جریان امروز صهیونیستی — میتوان مشاهده کرد.
حضرت امام حسین علیهالسلام فرمودند: «علیالا سعادت والحیات مع الظالمین الا برما». آنچه امروز در یمن میبینید، ترجمه رفتاری این فرمایش سیدالشهداست؛ اگرچه خودشان در مضیقه و محدودیتاند، ولی امام حسین علیهالسلام تأکید کردند که زندگی بر مبنای صلح تحمیلی و سازش با دشمن، زندگی به سعادت نمیرسد. زندگی با سبک رفتاری حکام عربستان و برخی حکام عرب، لکه ننگی برای انسان است.
آنچه در ایران و جریان مقاومت، در یمن، لبنان و عراق میبینیم، همان راه سیدالشهداست: «لا المات الا سعادت والحیات مع الظالمین لا برم». اگر بخواهیم مثل دیگران بیتفاوت باشیم و تفاوتی با کشورهای عربی نداشته باشیم، یعنی نسبت به کشته شدن زن و بچههای مظلوم بیتفاوت باشیم، آن زندگی، زندگی نیست؛ بلکه لکه ننگ است.
این همان چیزی است که در شعارهای کف میدان دیده شد؛ مردم به جای پناه گرفتن، وسط خیابانها و مجالس سیدالشهدا فریاد زدند: «هیهات من الذله». این همان عمق راهبرد مقام معظم رهبری است.
در کنار ارزش مجالس سیدالشهدا، حرم بودن ایران عزیز نیز مطرح شده است؛ حضور حماسی مردم در این مجالس نشان میدهد که چه رهبری در حسینیه حضرت امام باشد یا نباشد، این راه دشمنشکن است.
این رفتاری که از مداحان، رجزخوانها و شاعران کشور میبینید، نشان میدهد مردم میدان را خوب فهمیدهاند و هوشمندانه در برابر دشمن قدم برداشتهاند.
واقعاً نکتهای که رهبری فرمودند — که خواص اهل حق اگر پایشان بلغزد، حسین بن علیها به مسلخ کربلا خواهند رفت — را در محرم امسال به خوبی مشاهده کردیم.
خاورستان: به نظر شما، نقش محرم در تقویت انسجام و وحدت اقوام، مذاهب و طیفهای مختلف در جامعه ایران چیست؟ چه اقدامات موثری برای ترویج این وحدت صورت گرفته است؟
حجتالاسلام سالاری: نقش محرم در تقویت انسجام و وحدت بین اقوام و طیفهای مختلف مردم است. پیام قیام سیدالشهدا علیهالسلام در برابر ظلم، محدود به یک مذهب خاص نیست؛ بلکه مسئلهای فرا مذهبی و فرا قومی است. در ذات انسان این فطرت وجود دارد که نهتنها نمیخواهد مورد ظلم قرار گیرد، بلکه ظلم به دیگران را نیز برنمیتابد. این واکنش فطری، ریشه در انسانیت دارد.
قیام حضرت امام حسین علیهالسلام، ابعاد معرفتی و انسانی عمیقی دارد. اگر با دقت نگاه کنیم، حتی در برخورد با سپاه دشمن، نمونههایی از اخلاق متعالی سیدالشهدا میبینیم. ایشان حتی به اسبهای دشمن آب دادند؛ به سپاه دشمن هم در لحظههایی کرامت انسانی نشان دادند. این یعنی نهتنها نسبت به یاران خود، بلکه حتی نسبت به دشمن نیز به اصول اخلاقی پایبند بودند.
در مقابل، سپاه دشمن نهایت رذالت و قساوت را نشان داد: از منع آب برای کودکان و حتی نوزادان گرفته تا آتش زدن خیمهها و سختگیریهای بیرحمانه نسبت به اسرای اهلبیت. این تضاد رفتاری میان دو جبهه، عمق فاجعه را نشان میدهد.
امروز اگر این مفاهیم و وقایع عاشورا بهدرستی برای جامعه جهانی تبیین شود، تطبیق آن با جریانهای طاغوتی و سلطهگر جهانی که از لابیهای مختلف قدرت و ثروت بهره میبرند، بسیار روشنگر خواهد بود. وجدانهای بیدار، انسانهای آزاده و حقطلب، فراتر از مذهب و قومیت، میتوانند در برابر این ظلم جهانی، ید واحده شوند.
از مظلومیت انسان میتوان با مردم دنیا سخن گفت. از منطق کربلا، از عقلانیت و اخلاقمداری قیام عاشورا، میتوان در دفاع از انسانیت استفاده کرد. ارزشهای اخلاقیای که امام حسین علیهالسلام در عمل نشان دادند، ارزشهایی هستند که انسان را از حیوان جدا میکنند؛ ارزشهایی چون آزادگی، کرامت، فداکاری، دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظلم.
قیام عاشورا، با این ویژگیها، میتواند عامل وحدت جهانی برای همه انسانهایی باشد که دل در گرو عدالت دارند. میتوان از این دریچه، حتی افراد غیرمسلمان را هم پای حرم سیدالشهدا جمع کرد؛ چون در نهایت، این یک دعوت به انسانیت است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!