حالت تاریک
به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع)؛

مردم خراسان جنوبی مهمان سفره‌های افطاری کریمانه

مردم خراسان جنوبی مهمان سفره‌های افطاری کریمانه

همزمان با نیمه‌ماه مبارک رمضان و میلاد باسعادت کریم اهل‌بیت (ع) امام حسن مجتبی (ع)، مردم خراسان جنوبی بر سر سفره افطاری کریمانه این امام همام مهمان شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در ماه مبارک رمضان، روزه‌داران بر سر سفره الهی میهمان هستند، اما این ماه به نیمه‌که می‌رسد، سفره کریمانه دیگری در بین سفره خدا پهن می‌شود و این بار علاوه بر روزه‌داران، نیاز‌مندان و فقرا نیز به امید کرم امام حسن مجتبی (ع) بر سر این سفره حاضر می‌شوند.

امام حسن مجتبی (ع) در طول عمر خویش، دو بار تمام اموال و دارایی اش را در راه خدا خرج و سه بار نیز ثروت‌شان را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه این حضرت ناامید برنمی گشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌ رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

وقتی از امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».

به خاطر این بخشندگی‌ها و کار‌های نیکی که از سوی امام حسن مجتبی (ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت آن حضرت را کریم اهل‌بیت لقب داده‌اند و با توجه به کرامت ‌ها و بخشش‌‌های کم‌ نظیر و گاهی بی‌ نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.

بر همین اساس روز میلاد پرسرسعادت این امام کریم به‌عنوان روز اکرام نامگذاری شده تا فرصتی برای توجه بیش‌از‌پیش به مقوله احسان و بخشش و تلاش در مسیر زدودن چهره فقر از جامعه باشد.

سفره کریمانه امام حسن مجتبی (علیه السلام) سنت هر‌ساله‌ای است که با اطعام هزاران روزه‌دار در آستانه ولادت آن امام همام همراه است. هر‌ساله در نیمه‌ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع)، سفره کریمانه این حضرت در بسیاری از مساجد و اماکن متبرکه خراسان جنوبی پهن می‌شود و پذیرای هزاران روزه‌دار و نیازمند است و اینگونه در هر گوشه‌و‌کناری از شهر‌ها و روستا‌ها، مردم میهمان سفره کرم و سخاوت کریم اهل‌بیت می‌شوند تا ریزه‌خوار سفره کرم آن حضرت باشند.

این سنت حسنه سالهاست که در خراسان جنوبی برگزار می‌شود و خیرین و نیکوکاران و ارادت‌مندان کریم اهل‌بیت از روز‌های نخست ماه مبارک رمضان برای پهن کردن سفره‌های گسترده افطاری در این‌روز برنامه‌ریزی می‌کنند، امسال نیز مراسم افطاری در بسیاری از مساجد از‌جمله مسجد امام حسن مجتبی (ع)، مسجد امام رضا (ع)، مسجد الحسین جوادیه، مسجد امیرالمومنین (ع) و... برگزار شد.

علاوه بر پهن شدن سفره‌های افطاری، مراسم جشن و بزرگداشت میلاد امام حسن مجتبی (ع) نیز در سطح مساجد، معابر و پارک‌های شهر به‌صورت گسترده برگزار می‌شود. در نیمه‌ماه رمضان، سنت کمک‌های مومنانه نیز به اوج خود می‌رسد و همه تلاش می‌کنند تا در تامین اقلام اساسی برای نیاز‌مندان مشارکت کنند.

 

برکت بی‌نظیر سفره اهل‌بیت (ع)

یکی از خیرین بیرجندی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بنده هر‌ساله به مقدار توان مالی‌ام در پهن کردن سفره افطاری کریم اهل‌بیت مشارکت می‌کنم که خوشبختانه کرامت امام حسن مجتبی (ع) هر سال این سفره گسترده‌تر پهن می‌شود و افراد بیشتری از برکت این سفره بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: علی‌رغم گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، اما سفره‌های مربوط به اهل‌بیت (ع) بخصوص سفره امام حسن مجتبی (ع) که میزبان روزه‌داران است، پر رونق‌تر و شلوغ‌تر می‌شود.

امینی بیان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اهتمام مردم به افطاری دادن بیشتر شده و هیچگاه سفره اهل‌بیت (ع) بدون کمک و خالی نمانده است و برکت این بخشندگی‌ها را در زندگی خودمان احساس می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخشندگی امام حسن مجتبی (ع) منشا نامگذاری سالروز ولادت آن حضرت به روز اکرام و اطعام ایتام است و ما نیز باید از این بخشندگی الگو بگیریم ونیاز‌مندان و ایتام را مورد‌توجه خود قرار دهیم و در‌واقع همانگونه که با روزه داری و گرسنگی با گرسنگان همدرد می‌شویم، باید در سیری هم با فقرا باشیم.

 

توزیع ۵٠٠ بسته معیشتی در بین نیاز‌مندان

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با اشاره به طرح قرار دوازدهم، از توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفه آب لوله بیرجند بین نیاز‌مندان شناسایی شده؛ همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) خبر داد.

وی افزود: ارزش این بسته‌ها ۵۰۰ میلیون تومان و هر بسته معیشتی شامل اقلامی همچون برنج، چای، قند، پنیر، روغن، ماکارونی و رب گوجه‌فرنگی است

بخشی‌پور گفت: همچنین تعداد ۷۰۰ دست پوشاک از محل کمک خیرین به ارزش ۲۵ میلیون تومان بین نیاز‌مندان توزیع خواهد شد.

وی اظهار کرد: مرکز افق با هدف مدیریت و جهت‌دهی به نیات اجتماعی در سازمان اوقاف و امور خیریه راه اندازی شده است که این مرکز در بستر آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به‌منظور جذب مساعدت‌های خیران و توزیع آن و همچنین شناسایی افراد بی‌بضاعت و ارائه خدمات به آنان با رعایت کرامت انسانی فعالیت می‌کند.

انتهای خبر/

مردم خراسان جنوبی مهمان سفره‌های افطاری کریمانه
مردم خراسان جنوبی مهمان سفره‌های افطاری کریمانه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از