حالت تاریک
نامزد انتخابات حوزه بیرجند:

نماینده‌منتخب وضعیت موجود استان را به مطلوب برساند

نماینده‌منتخب وضعیت موجود استان را به مطلوب برساند

نامزد انتخابات حوزه بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت:یک نماینده باید حداقل از وضعیت موجود استان خبر داشته باشد و برنامه‌ریزی کند که وضعیت موجود را به سمت وضعیت مطلوب هدایت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، کمتر از چند روز دیگر تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است. تبلیغات و رفت و آمد‌های کاندیدا‌ها و برگزاری جلسات و مناظره‌های انتخاباتی به اوج خود رسیده است و هر نامردی تلاش می‌کند تا هر چه بهتر و بیشتر به معرفی خود و برنامه‌هایش بپردازد. برخی‌ها هم با وعده‌ها قول و قرار‌های انتخاباتی سعی می‌کنند تا رأی و نظر مردم را به خودشان جلب کنند. اما در نهایت این مردم هستند که باید انتخاب کنند که چه کسی را به نمایندگی از خودشان به ساختمان بهارستان خواهند فرستاد که در این خصوص باید بسیار حساس و محتاط عمل کرده و به درستی سره را از ناسره تشخیص دهند.

در همین خصوص با حسین زنگویی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان که خودش هم برای نامزدی در انتخابات این دوره از مجلس ثبت نام کرده بود و بعداً انصراف خود را اعلام کرد، به گفتگو نشسته‌ایم و می‌خواهیم علاوه بر علت حضور و انصرافش، ویژگی‌های یک نماینده اصلح و همچنین راهکار‌های برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور را از نگاه او جویا شویم که شرح این گفتگو در قالب دو بخش منتشر خواهد شد.

 

*چرا وارد گود انتخابات مجلس شورای اسلامی شدید؟

بنده به عنوان یک سرباز جبهه فرهنگی کشور و استان وقتی دیدم که رهبر انقلاب شرکت در انتخابات و پرشور و نشاط کردن آن را وظیفه و تکلیف می‌دانند، به این صحنه آمدم تا تجارب ۴۰ سال پژوهش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خودم را در این میدان، در خدمت نظام و مردم قرار دهم تا به بخشی از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین هویت ملی و دینی کمکی کرده باشم.

 

*چرا بعد از ورود به مجامع سیاسی و فرهنگی و در حالی که با برنامه جامعی ورود پیدا کرده بودید، یکدفعه انصراف دادید؟ آیا به نفع جریان یا گروه خاصی کنار رفتید و در انتخابات از کسی حمایت می‌کنید؟

 

جامعه ما تشکل‌ها و نیرو‌های دلسوز انقلابی مثل شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب دارد که بنده نیز در فراخوان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب ثبت نام کردم و بر اساس اساسنامه این شورا، نامزد‌هایی که در این ائتلاف شرکت می‌کنند، در ابتدای ثبت نام؛ میثاق نامه‌ای را امضا می‌کنند که اگر مجموعه نیرو‌های ائتلاف به این نتیجه رسیدند که فلان نامزد واجد شرایط تشخیص داده شود و جاذبه بیشتر و شرایط بهتری برای رأی گرفتن دارد، باید بقیه به نفع او کنار بروند. این شورا برای ارائه برنامه‌ها از بنده و سایر نامزد‌هایی که در این ائتلاف ثبت نام کرده بودند، دعوت کرد که همه برنامه‌هایمان را ارائه دادیم و در نهایت شورا به این نتیجه رسید که نامزد‌های دیگری هستند که از بنده آرای بیشتری دارند و می‌توانند در خدمت نظام باشند.

بنده هم چون میثاق نامه شانا را امضا کرده بودم، به رأی و نظر جمعی نیرو‌های ائتلاف انقلاب اسلامی احترام گذاشتم تا این ریش سفیدی و کدخدامنشی که در بین نیرو‌های انقلاب است، محترم بماند. چرا که اگر بنا باشد جزء این مجموعه شوم و تعهد دهم که به نظراتش احترام بگذارم، اما وقتی دیدم نظرات شورا به نفع من نیست، زیر بار نروم، خلاف مروت است.

بنابراین چون بنده تعهد دادم که نظر جمعی نیرو‌های ائتلاف را قبول دارم، به نفع جریان انقلاب و تأیید و تثبیت کدخدا منشی‌های فکری و فرهنگی کناره‌گیری کردم و اکنون هم اعلام می‌کنم که هر کسی که در صدر نیرو‌های ائتلاف انقلابی قرار بگیرد، بنده با تمام توان، تجارب و برنامه‌هایی که دارم، در کنار او خواهم بود. اگر نامزد منتخب شورای ائتلاف بخواهد، برای حمایت از او وارد صحنه می‌شوم و اگر هم به من مراجعه کند، اطلاعات و برنامه‌هایم را در اختیارش خواهم گذاشت. بنده از نامزدی خودم، نه رأی دادن و رأی گرفتن استعفا داده‌ام.

به نظر من تعداد افرادی که نامزد شده‌اند؛ مهم نیست، بلکه مهم این است که می‌خواهیم از میان این ۴۰ نفر؛ یک نفر را به عنوان نماینده به مجلس بفرستیم. وقتی که مجموعه‌های فکری و دلسوز انقلاب با خرد جمعی، انتخاب یک نامزد را پیشنهادی می‌دهند، احترام گذاشتن به آن‌ها احترام به افکار عمومی و اجتماعی است، این شورا هم می‌خواهد که انتخابات؛ جنبش، حرکت و پویایی بیشتری داشته باشد و ما هم برای تحقق این امر و خواسته، به خواست جمع گردن می‌گذاریم، تسلیم می‌شویم و پشت سر آن‌ها حرکت می‌کنیم تا ان شاءالله انتخاباتی پرشور، هماهنگ و با نتیجه بهتری داشته باشیم. بر این اساس بنده قبول کردم که نظر بزرگان هر چه باشد، به آن احترام بگذارم و اکنون هم در گوشه این صحنه می‌ایستم و از نامزد مورد اتفاق حمایت می‌کنم.

 

*هم اکنون اولویت‌ها و برنامه‌هایی که منتخبین مردم استان در مجلس باید در برنامه و پیگیری‌های خود قرار دهند، چیست؟

یک نماینده باید حداقل از وضعیت موجود استان خبر داشته باشد و برنامه‌ریزی کند که وضعیت موجود را به سمت وضعیت مطلوب هدایت کند. مثلاً وضعیت موجود استان ما در حوزه حمل و نقل چگونه است؟ وضعیت موجود استان از نظر درآمد‌های ملی، فردی و عمومی چگونه است؟

اگر بخواهیم اقتصاد استان رشد پیدا کند، نیازمند حضور سرمایه‌گذاران هستیم، اما برای این حضور؛ ابتدا باید وضعیت و زیرساخت‌های حوزه حمل و نقلی استان شامل پرواز‌های فرودگاهی، راه آهن و جاده‌ها به سامان باشد و ارتباط استان با بقیه مناطق درست و برقرار باشد، اما آیا این شرایط فراهم است؟ راه آهن باید ساخته شود، من اگر نماینده می‌شدم، آنقدر پشت درب اتاق وزیر راه بست می‌نشستم تا موضوع راه آهن را تسریع بخشد.

اکنون چند ده سال است که ساخت جاده بیرجند- قاین در حال پیگیری است اما هنوز به نتیجه نرسیده است! چقدر در این جاده کشته می‌دهیم؟ همین هفته قبل ۷ نفر از یک خانواده در این جاده کشته شدند، در حالی که این‌ها فقط همین ۷ نفر نیستند، بلکه هر کدام وابستگان و بازماندگانی دارند که همه آن‌ها داغدار می‌شوند. اما چرا این جاده بعد از ۲۰ سال هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده؟ قطعاً چون پیگیری درستی انجام نشده است.

برادرم که قبلاً مسئول منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بود، قبلاً از سرمایه‌گذاران یزدی برای انجام سرمایه‌گذاری در استان دعوت کرده بود که این گروه به استان آمدند و دو شب هم اینجا ماندند، اما چون برای برگشت پروازی وجود نداشت، رفتند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکردند و به همین سادگی فرصت سرمایه‌گذاری آن‌ها از دست رفت.

نامزد منتخب مردم باید بداند که اکنون استان چه شرایطی از نظر ریلی و حمل و نقلی دارد؟ باید بداند که کشاورزان و مردم ما چه مشکلاتی دارند؟ متأسفانه خراسان جنوبی منطقه کم آبی است و تجربه نشان داده که هر چه روی کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنیم، باز هم به اندازه آورده‌ای که انتظار داریم، برداشت نمی‌کنیم.

ایجاد تولید و صنعت‌های خرد خانگی مهم است، در خراسان جنوبی زرشک، عناب و زعفران را به زحمت تولید و به مفت می‌فروشیم، اما امارات و کشور‌های دیگر این محصولات را مثقال مثقال بسته‌بندی و صادر می‌کنند، چرا خودمان این کار را نکنیم؟ باید سعی کنیم بر اساس تولیدات خود، صنعت‌های فرآوری و تبدیلی را در استان فراهم کنیم، در این خصوص می‌توان صنایع تبدیلی در حوزه گل نرگس، زرشک، عناب، زعفران و... ایجاد کرد تا هم کشاورزان منتفع شوند و هم منافع ملی تأمین شود.

خراسان جنوبی انرژی خورشیدی، بادی و این همه دشت و بیابان دارد، اما چرا از نیروی مفت و رایگان گرمای خورشید و وزش باد استفاده نمی‌کنیم؟ مثل همین کار خوبی که کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام داده و به خانواده‌های تحت پوشش پنل خورشیدی می‌دهد و انرژی آن‌ها را می‌خرد.

بنابراین؛ نماینده مجلس باید تلاش کند تا وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برساند.

 

* از نظر شما که نامزد این دوره بوده‌اید، ملاک‌ها و معیار‌های یک نماینده خوب برای رأی دادن، چیست؟

باید ببینیم که یک نامزد اگر چه ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌تواند به تأمین منافع ملی کمک کند؟ این موضوع که امروزه مردم نامزدی مجلس را به این می‌دانند که نماینده دنبال منافع جزئی آن‌ها در شهر و روستا باشد، کار خوبی است، اما هدف غایی و نهایی نیست. یعنی ما باید کسی را انتخاب کنیم که علم و دانش داشته باشد چرا که "العلم سلطان" امروز حاکمیت و پیشرفت همه کشور‌ها و تمدن‌ها با عالمان است، اما عالمانی که تجربه داشته باشند البته تجربه‌ای که مبتنی بر یک نتیجه و رهاوردی باشد که از دل ۳۰ سال تجربه کاری درآورده باشد.

نماینده باید پاکدست و پاکدامن باشد که این ویژگی از خانواده، ‌فامیل و دوستان او قابل شناخت است. باید دید که این نامزد در مسیر رسیدن به این نمایندگی، چگونه کار می‌کند؟ نماینده‌ای که از چندماه قبل بر خلاف غیر قانونی بودن تبلیغات، روز و شب، پیدا و پنهان و فردی و جمعی تبلیغ می‌کند، آیا کار او درست و منطقی است؟

باید دید که نحوه تبلیغات یک نامزد چگونه است؟ چگونه در جامعه حاضر می‌شوند؟ آیا با صداقت و بیان نیاز‌ها حاضر می‌شود یا دور افراد و گروه‌هایی با پشتوانه مالی می‌رود تا برای تبلیغات از آن‌ها استفاده کند؟ در حالی که وقتی نامزدی به کسی وامدار شد، باید بعداً خواسته‌های او را تأمین کند که در واقع بخشی از فساد از همین جا تشکیل می‌شود که امروز نان می‌گیرند تا فردا کباب پس بدهند.

در واقع وظیفه نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت و تأمین منافع منطقی از دل منافع ملی است. باید به برخی کاندیدا‌ها تذکر داد که اگر خزانه آبادی داشته باشید، استانتان آباد می‌شود، وقتی خزانه خالی باشد، چیزی دست استان شما را هم نمی‌گیرد. بنابراین همت نماینده باید در جهت تأمین منافع ملی باشد که از دل آن منافع منطقه‌ای هم تأمین شود.

نوع تبلیغات نامزد‌ها باید مطابق با قانون باشد پس باید در قول و قرار‌هایی که می‌دهند توجه داشته باشند چرا که نماینده‌ای که حرفی بزند که نمی‌تواند به آن عمل کند، برای نظام بدآموزی و نتیجه منفی دارد. همانطور که مثل معروفی در این زمینه وجود دارد که می‌گوید "اگر می‌خواهی کسی را با خودت دشمن کنی، حرفی بگو که به آن عمل نکنی". بنابراین مردم باید ببینند که چه کسی وعده سرخرمن می‌دهد و چه کسی منطقی و عقلانی صحبت می‌کند.

هر نامزدی که نامزد دیگر را تخریب می‌کند نباید به او رأی داد، کسی که امروز برای رسیدن به یک پست فرضی نمایندگی؛ حاضر است آبروی مؤمنی را ببرد، وقتی بعداً در مسند نمایندگی و قدرت قرار بگیرد با آبروی مخالفان خود چه کار خواهد کرد؟

بنابراین یک نامزد اصلح را باید از روی معیار‌های ساده‌ای همچون خانواده، پاکدستی و پاکدامنی، پشتوانه‌های حیثیتی و اجتماعی، قول‌ها و وعده‌ها، خوش نامی و بدنامی‌فامیلی و فردی، تطابق گفته‌هایش با قانون و... شناخت. هر کسی می‌تواند با این فاکتور‌ها و بررسی‌های ابتدایی، کاندیدا‌ها را مورد بررسی و امتیازبندی قرار دهد و کسی را که به اهداف انقلاب نزدیک‌تر و دارای حسن نیت و حسن شهرت و تجربه و تخصص است را انتخاب کند.

از طرف دیگر؛ به دلیل گستردگی کار مجلس که در رأس امور است و به همه امور جاری در جامعه ورود می‌کند، وجود همه تخصص‌ها در مجلس نیاز است، بنابراین نباید در انتخاب‌ها فقط روی یک تخصص خاص تأکید کرد.

 

پایان بخش اول گفتگو...

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از