حالت تاریک
یادداشت خبرنگار؛

١٢ فروردین روز حماسه پرافتخار ملت ایران

١٢ فروردین روز حماسه پرافتخار ملت ایران

یوم الله ۱۲ فروردین، روز تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و یادآور حماسه پرافتخار و تجلی مشارکت و همدلی واقعی مردم در تعیین سرنوشت خود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، زنگویی خبرنگار خاورستان در یادداشتی نوشت؛یوم الله ۱۲ فروردین، روز تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و یادآور حماسه پرافتخار و تجلی مشارکت و همدلی واقعی مردم در تعیین سرنوشت خود است. روزی که دستان توانا و به هم گره خورده ملت بزرگ و سرافراز ایران، سرنوشت آینده نظام اسلامی «این میراث ارزشمند امام راحل (ره) و خون‌های پاک و مطهر هزاران شهید» را رقم زد.

در‌حالی‌که انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسیده بود، امام خمینی (ره) در همان آغازین روز‌های پیروزی انقلاب دولت موقت را موظف به برگزاری همه پرسی کردند.

در‌واقع ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی، تکمیل‌کننده حماسه ۲۲ بهمن است، چرا که در ۲۲ بهمن مردم به نفی طاغوت و در ۱۲ فروردین آری به برقراری حکومت اسلامی گفتند.

تاکنون نیز هیچ حکومت و کشوری به جز ایران اسلامی، اصل نظام یعنی جمهوری اسلامی و قانون اساسی خود را به رای مردم نگذاشته و این نقش مردم است که در حکم‌رانی مبتنی بر نظام اسلامی تعیین‌کننده است.

رفراندوم جمهوری اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۸ در داخل و خارج کشور آغاز و بنا به روایت صادق طباطبایی از روز اول انتخابات ازدحام جمعیت برای شرکت در همه پرسی به حدی بود که پیش از غروب ۱۰ فروردین ۵۸ امام خمینی (ره) دستور به تمدید زمان برگزاری انتخابات دادند.

 

رای ٩٨ درصدی مردم به جمهوری اسلامی

سرانجام علی‌رغم کارشکنی‌ها و مشکلات، رفراندوم جمهوری اسلامی با استقبال بی‌نظیر مردم که اولین انتخابات کاملا آزاد را در طول حیات ایران را تجربه می‌کردند، برگزار شد و شامگاه ۱۱ فروردین ماه پس از دو روز به‌پایان رسید. بر طبق منابع شمارش‌آرا حدود ساعت ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه به‌پایان رسید که بر اساس اعلام نتایج انتخابات توسط احمد صدر حاج‌سیدجوادی وزیر وقت کشور، واجدان شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که از این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند.

همچنین با توجه به اینکه تعرفه‌های رای‌گیری از دو قسمت "آری" و "نه" تشکیل شده بود هیچگونه رای سفید و باطله‌ای از صندوق‌ها خارج نشد و تعداد ۲۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۵۳ رای "آری" از صندوق‌های رای خارج شد که نشان از ۹۹ و ۲۴ صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود.

البته تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۵۵ رای "نه" از صندوق‌های رای خارج شد که نشان از ۷۶ صدم درصد رای به هر آنچه غیر از نظام جمهوری اسلامی بود.

گفتنی است همه پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز برگزار شد که از مجموع ۱۳۰ هزار و ۵۱۳ رای ماخوذه ۱۱۸ هزار و ۶۹ رای "آری" و ۱۲ هزار و ۴۴۴ رای "نه" ثبت شد.

بنابراین در ۱۲ فروردین ۵۸ ملت غیور و همیشه در صحنه ایران با رای ۲/۹۸ درصدی خود ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر دادند و پس از ۲۵۰۰ سال نظام جمهوری اسلامی به‌جای نظام سلطنتی در ایران مستقر شد. به همین دلیل از آن پس ۱۲ فروردین روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

١٢ فروردین در کلام امام خمینی (ره)

در این‌روز حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، پیامی صادر کردند و طی آن از عناوین مختلفی برای روز ۱۲ فروردین استفاده کردند که در ادامه به بازخوانی برخی از این عناوین و بخش‌هایی از پیام ایشان می‌پردازیم:

 

۱۲ فروردین؛ روز امامت امت و فتح و ظفر ملت

من در این‌روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم؛ به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.

 

۱۲ فروردین؛ روز از پای درآوردن دشمن

مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید.

 

۱۲ فروردین؛ روز احقاق حقوق تمام اقشار ملت

مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به‌حقوق خود می‌رسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیت‌های مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.

 

12 فروردین؛ نخستین روز حکومت الله

صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستین حکومت الله است - از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این‌روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست.

امام خمینی (ره) همچنین در پیامی که به مناسبت نخستین سالگرد تثبیت حکومت جمهوری اسلامی صادر کردند، دو ویژگی دیگر برای روز جمهوری اسلامی برشمردند:

 

۱۲ فروردین؛ سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران

روز دوازدهم فروردین، سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعده حق‌تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان چه شرقی چه غربی چیره و پیروز شد.

 

۱۲ فروردین؛ روز غلبه جنوداللّه‏ بر جنود شیطان

دوازده فروردین، روز غلبه جنوداللّه‏ بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مومن به اوست. ملت ایران این‌روز را عیدی اسلامی ملی تلقی می‌کند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایه پرچم نصر من‏ اللّه ‏فرا گیرد.

 

روز جمهوری اسلامی در کلام مقام معظم رهبری

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که در فروردین ماه ۱۳۶۴ انجام شد، برخی دیگر از ویژگی‌های روز جمهوری اسلامی را برشمردند که در ادامه آنها را بازخوانی می‌کنیم:

 

۱۲ فروردین؛ یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور

روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین‌بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سال‌های فتح ایران به‌دست مسلمین یعنی که در آن سال‌های کوتاه البته حکومت‌ها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین‌بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی

نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود.

یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ی کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملت‌های مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، در حال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرت‌های سلطه‌گر و تهاجم به نظام‌های بشری ناقص قرارمی‌گیرد و اعلان یک جمهوری بر اساس اسلام می‌کند این برای همه‌ی ملت‌های مسلمان مایه‌ی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست.

 

خوشبختانه امروز بعد از گذشت بیش از چهل‌وپنج سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، ایران اسلامی به‌عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی، تقریبا در هر سال یک انتخابات باشکوه برگزار کرده است تا به زیبا‌ترین شکل ممکن، شاهد نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود باشد که امیدواریم با حضور همیشگی مردم در صحنه حمایت از نظام، شاهد تحقق اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی و حرکت کشور در مسیر پیشرفت و رسیدن به قله‌های رفیع عزت، اقتدار، سرافرازی و خودباوری تحت هدایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باشیم.

 

انتهای پیام/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از