حالت تاریک
در گفتگو با مخترع بیرجندی مطرح شد؛

استانداردسازی و نبود‌حامی مهم‌ترین چالش سازنده فرمان‌‌ ایمن

استانداردسازی و نبود‌حامی مهم‌ترین چالش سازنده فرمان‌‌ ایمن

رضا علی آبادی مخترع دستگاه فرمان ایمن جهت نصب روی خودروهای سبک و سنگین تعریف نشدن قانونی برای دریافت استاندارد و نداشتن شناخت کافی مشتری و نبود حامی برای تولید انبوه و تجاری سازی را مهم‌ترین پیش رو می داند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،همیشه وقتی سخن از مخترع به میان می‌آید فردی با تحصیلات عالی در ذهن تداعی می‌شود در صورتی که این‌طور نیست در بین مخترعان هم افرادی هستند که تجربه را سرلوحه کار خود قرار داده و با تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها توانستند با بهره‌مندی از تجربیات محصولی را اختراع و در جامعه تاثیرگذار باشند.

رضا علی آبادی مخترع بیرجندی دستگاه فرمان ایمن جهت نصب روی خودروهای سبک و سنگین هم از این دسته افراد است.

او این روزها برای نمایش اختراعش به نمایشگاه هفته پژوهش دانشگاه بیرجند آمده است.

 ۴۰ سن سال دارد بعد از اتمام تحصیلات راهنمایی درس را رها کرد و به دنبال علاقه‌اش در تعمیرگاه‌های خودرو می‌رود سال‌ها آچار به دست گرفت و بعد از این که به این باور می‌رسید در این بخش از حرفه مکانیکی خودرو به درجه عالی رسیده آن را رها و به دنبال یادگیری در بخش دیگری می‌شتافت طوری که در همه قسمت‌های تعمیر خودرو تجربه کسب کرد. 

حال نوبت به جاده و تجربه رانندگی می‌رسد و ۱۰ سال هم‌نشین جاده و بیابان می‌شود تا این که در یکی از روزها در جاده پرپیچ و خمی حادثه‌ای رخ می‌دهد با سرعت ۴۰ کیلومتر با ساعت لاستیک تریلی می‌ترکد و خودرو از جاده منحرف می‌شود هر چند بیان این حوادث تلخ است اما جرقه شروع کار از همین حادثه زده می‌شود و این مرد خستگی‌ناپذیر با پرورش یک ایده در ذهن و باور ما می‌توانیم بعد از این ماجرا به فکر ساخت قطعه‌ای می‌افتد که در صورت بروز این مشکلات تعادل خودرو را حفظ و از بروز حوادث دیگر جلوگیری کند.

رضا علی‌آبادی در مورد مشخصات این محصول می‌گوید: قطعه‌ای حالت غلتک داخلش بلبرینگ فولادی است که زیر خودرو بسته می‌شود یکی از این قطعات در سمت راننده و‌ دیگری هم سمت شاگرد بسته می‌شود و درصورتی که لاستیک بترکد تعادل ماشین حفظ می‌شود و ماشین فرمان‌پذیر است.

به گفته وی به هیچ مانعی گیر نمی‌کند افرادی که این قطعه را به خودرویشان وصل کردند در ابتدا نگران بودند که شاید به سرعت‌گیر و برآمدگی گیر کند اما الان نزدیک یک سال بسته‌اند و همگی راضی هستند.

او به کارکردهای این قطعه اشاره کرد که می تواند از بروز حوادث جانی و مالی در هنگام ترکیدن لاستیک به خصوص در خودروهای سنگین نظیر اتوبوس و تانکرهای نفت جلوگیری کند و افزود: مردم هنوز آشنایی کافی نسبت به این قطعه را ندارند و برای نصب آن روی خودروها با چالش نداشتن اعتماد مشتری روبرو هستیم .

به گفته وی بسیاری از افراد اجازه نصب آن را روی خودرو نمی‌دهند و حتی حاضر نیستند به صورت رایگان این اقدام انجام شود در صورتی که افرادی که این اقدام را انجام دادند به مزایای آن پی برده‌اند.

وی که اختراعش را به ثبت ملی رسانده و در مرحله ثبت جهانی است نبود حامی برای تولید انبوه را هم در لیست چالش‌های پیش‌رو گنجاند و افزود: برای استانداردسازی آن هم با چالش بزرگ تعریف نشدن قانون در این رابطه روبرو شدیم.

او امیدوار است با حمایت بیشتر مسئولان و شهروندان بتواند گام‌های بزرگتری را در زمینه تجاری‌سازی و فروش انبوه اختراع خود بردارد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از