حالت تاریک
باب اعمال سليقه در موقوفات بسته است
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

باب اعمال سليقه در موقوفات بسته است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باب هرگونه اعمال سلیقه در خصوص موقوفات و اجرای نیت واقفان بسته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح دوشنبه در دیدار با جمعی از کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به زوایای مختلف وقف، گفت: بُعد اول آن معنوی و الهی است که واقف این کار را برای خدا انجام می‌دهد و ثبت در تاریخ می‌کند و در عین حال وقف مسئله فقهی از نظر احکام، حقوق و عملیاتی کردن آن است.

وی تصریح کرد: همچنین وقف حاکی از یک سطح بینش و تمدن است چون واقف از خود می‌گذرد و بر اساس اهداف مشروعی که دارد ایثار می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه وقف از مسائل سیاسی است، افزود: در دورانی که ایران تحت استعمار انگلیس بود، آنها توجه داشتند که بسیاری از مظاهر دینی از طریق وقف تأمین می‌شود لذا وقف‌ها را در طریق نابودی قرار دادند.

عبادی متذکر شد: سیاست استعمار این بود که وقف‌ها را که حالت پشتیبانی دارد از بین ببرند تا در نتیجه آن تبلیغات، علم و دانش حوزه‌ها از بین برود و بتوانند سوء استفاده بیشتری کنند.

به گفته وی؛ اگر این انقلاب اسلامی حاصل نمی‌شد استعمارگران به اهدافشان در نابودی موقوفات رسیده بودند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه تلاش برای احیای موقوفات مانند این است که خودتان وقف می‌کنید، ادامه داد: نظارت بر درآمد موقوفات و نحوه نگهداری و اجرای صحیح نیت واقف باید مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر لزوم حساسیت در خصوص موقوفات، تأکید کرد: کوچکترین تخلف در خصوص موقوفات و اجرای نیت واقف مسئولیت عظیمی دارد.

عبادی با اشاره به اینکه باب هرگونه اعمال سلیقه در خصوص موقوفات و اجرای نیت واقفان بسته است، تصریح کرد: البته موارد استثنایی مانند تبدیل به احسن موقوفه وجود دارد که این کار متصدی و متولی نیست بلکه در این جهت اختیارات ولایی در سطح بالای اوقاف، مسئول خاص خودش را دارد.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از