حالت تاریک
انتخابات مجلس خبرگان در خراسان جنوبی برگزار می‌شود
سال آینده؛

انتخابات مجلس خبرگان در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری در استان خراسان‌جنوبی و آذربایجان‌شرقی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، امین‌الله زمانی صبح امروز در با نماینده ولی فقیه در استان گفت: در حوزه نظارت بر انتخابات در یک‌سال گذشته تحولات بسیار خوبی اتفاق افتاد و نظام مقدس جمهوری اسلامی با پنج انتخابات مهم و تاثیرگذار در برهه‌ای مهم مواجه شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ نوآوری در قانون و اجرا و نظارت  از مهمترین دستاوردهایی است که در فرایند انتخابات‌های یکسال گذشته داشتیم.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان با اشاره به نمونه‌ای از این نوآوری‌ها در فرایند انتخابات، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری در این دوره از انتخابات‌ها به صورت دوطرفه یا به‌عبارتی ترافعی انجام شد.

زمانی ادامه داد: در همین راستا قبل از اینکه رای نهایی نسبت به صلاحیت افراد در شورای نگهبان یا هیات مرکز نظارت صادر شود داوطلبانی که دلایل و گزارشاتی مبنی بر ردصلاحیت آنان در پرونده جود داشت دعوت شدند و دفاعیات و توضیحات خود را ارائه کردند و این موجب شد بسیاری از ابهام‌ها در پرونده افراد برطرف و اقناع‌سازی و رضایت‌مندی بسیار خوبی در داوطلبان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدام بیش از ۸۵ درصد داوطلبان رضایت خود را از عملکرد شورای نگهبان که در واقع عملکرد از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است را ابراز کردند و این منتهی به یک مشارکت خوب در انتخابات شد.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران داخلی و خارجی و نظرسنجی‌ها مبنی بر حداکثر ۲۰ درصدی مشارکت بود اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از ۴۰ درصد و در انتخابات ریاست جمهوری ۴۹.۱ درصد مشارکت را شاهد بودیم.

زمانی گفت: شعار شورای نگهبان این است که آرا و همچنین انتخابات دو حق است یکی حق‌الناس و یکی حق حاکمیت، لذا تمام تلاش ما در انجام وظایف و اخلاق‌مداری به سمت صیانت و امانت‌داری کامل نسبت به این دو موضوع است.

به گفته وی؛ در این دوره از انتخابات ۳۷ حوزه با شکایت مواجه شد که همکاران و بازرسان متخصص شورای نگهبان در این حوزه‌ها حضور یافتند و شعب را بازشماری کردند و حتی یک رای را هم شمارش کرده و اگر موثر بود، صرف‌نظر از هر نوع جانب‌داری سیاسی و مذهبی ثبت می‌کردند.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان عنوان کرد:  اگر به ندرت ناظری جانب‌داری کرده باشد عذر او را خواستیم و اجازه ندادیم به مجموعه و شبکه بزرگ نظارت خدشه‌ای وارد شود و جایگاه آن متزلزل شود.

وی با اشاره به شهادت آیت‌الله رئیسی نماینده مردم خراسان جنوبی و آیت‌الله آل‌هاشم نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان بیان کرد:انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان سال آینده در خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از