حالت تاریک
جهادگرایی بدور از کاغذ بازی؛

بررسی علمی 250 روستای خراسان‌جنوبی

بررسی علمی 250 روستای خراسان‌جنوبی

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی عملکرد جهادی بدور از کاغذبازی در جهت رفع مشکلات دارد، گفت: 250 روستای خراسان مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

سیدمحمدحسین سیدکاشی رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تجاری‌سازی در حال فعالیت است که در این راستا، این واحد با تکیه بر فرآوری و تجاری‌سازی مزیت‌های منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی شامل گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب سعی در انجام رسالت خود در زمینه توسعه استان داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: جهاد دانشگاهی در چهل و سومین سال فعالیت خود از آغاز تاسیس قرار گرفته و در طول این سال‌ها علی‌رغم فراز و فرودهای بسیار، همواره در راستای رسالت خویش گام برداشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بهترین توصیف از عملکرد جهاد دانشگاهی را می‌توان در بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «بحمدالله آن نهال نورس اميدبخش (جهاد دانشگاهی) امروز به درخت تناور و ثمربخشی تبديل شده است. شايد فكر می‌شد كه جهاد يک حركت گلخانه‌ای است كه برای نمونه‌سازی درست كرديم. امروز اين گلخانه دارد فضای جامعه را به گلستان تبديل می‌کند. نه تنها به نمونه‌سازی اكتفا نكرده، بلكه بركات خودش را دارد سرريز می‌کند»، یافت.

سیدکاشی گفت: شعار امسال جهاد دانشگاهی با هدف گام برداشتن در راستای تحقق شعار سال با عنوان «جهاد دانشگاهی، الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» انتخاب شده است؛ هر یک از سه کلید واژه استفاده شده در این شعار، گام و راه حلی برای برون رفت ایمن از مشکلات روز مملکت است که نقش جهاد دانشگاهی در تحقق شعار سال در رشد تولید پررنگ می‌شود.

وی یادآورشد: ویژگی‌های کم نظیر و مزیت‌های بی‌نظیر منطقه‌ای خراسان‌جنوبی را پتانسیل‌های بالقوه فراوانی را برای حضور پررنگ و پررونق در بازارهای ملی و جهانی می‌تواند رقم بزند.

فرآوری علمی محصولات خراسان‌جنوبی در بازارهای هدف

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف فرآوری علمی محصولات، بسته بندی اصولی، معرفی محصولات به بازار هدف، ایجاد ارزش افزوده و پرهیز از خام فروشی است.

سیدکاشی افزود: مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با برند بیرناب با این هدف راه‌اندازی و مشغول فعالیت است.

جهادگرایی بدور از کاغذ بازی

وی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جهاد دانشگاهی، عملکرد جهادی بدور از کاغذ بازی و فرایندهای پیچیده اداری است؛ این نهاد با چابکسازی فعالیت‌ها و به کارگیری نخبگان در زمینه‌های مختلف، این امکان را دارد که‌ با بهره گیری از تمام توان، فعالیت‌هایی را که در راستای ماموریت‌های این نهاد تعریف شده برای رفع مشخصات استان به بهترین نحو به انجام برساند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  یادآورشد: در جهاد دانشگاهی فعالیتها به صورت پروژه‌ای برای حل مشکلات تعریف می‌شود و نخبگان دانشگاهی و غیر دانشگاهی بر مبنای نیاز هر پروژه فراخوان و دعوت به همکاری می‌شوند.

سیدکاشی گفت: در حوزه آموزش برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای شناسایی و اشتغال‌زایی محصولات استراتژیک استان در قالب مرکز مشاوره و کارآفرینی، در حوزه فرهنگی برگزاری جشنواره شعر "ابن حسام" و جشنواره "چارقد"، در حوزه پژوهشی ثبت اختراع پودر فوری نوشیدنی ضد سرفه عناب فاقد شکر و دستیابی به دانش فنی بسته بندی عناب تازه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله اقدامات اخیر است.

14 طرح فناورانه در گروه پژوهشی

وی خاطرنشان‌کرد: ۱۴طرح های فناورانه از بدو تشکیل گروه پژوهشی اجرا و از این میزان تاکنون ۹ طرح خاتمه یافته و مابقی نیز در حال انجام است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  افزود: ۱۲ طرح نوآور نیز به عنوان اختراع در سامانه اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده و ۶ محصول هم در حال ثبت اختراع است.

سیدکاشی اضافه‌کرد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی دارای آزمایشگاه بیولوژی گیاهی و آزمایشگاه صنایع غذایی، باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، باغ تحقیقات گل محمدی است که آماده همکاری با پژوهشگران و محققین در حوزه گیاهان دارویی نیز هستیم.

وی با بیان این‌که تولید دانش فنی فرآورده‌های نوآورانه در جهاد دانشگاهی با هدف تجاری‌سازی آنها انجام می‌پذیرد، گفت: تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش ‌بنیان با فناوری بالا به ‌دلیل نقش تأثیرگذار بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی دارای اهمیت است.

تولید فنی نوآورانه با هدف تجاری سازی محصولات

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  با اشاره به این‌که تولید دانش فنی فراورده‌های نوآورانه در جهاد دانشگاهی با هدف تجاری‌سازی آنها انجام می‌پذیرد، یادآورشد: تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش ‌بنیان با فناوری بالا به ‌دلیل نقش تأثیرگذار بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی دارای اهمیت است.

ورود جدی در زمینه مطالعات شهری و روستایی

سیدکاشی خاطرنشان‌کرد: تولید یک فرآورده نوآورانه دارای مزیت‌های تغذیه‌ای و دارویی از محصولات خام کشاورزی امکان خلق ارزش افزوده و بهره‌‌وری از منابع را فراهم می‌آورد و آسیب‌پذیری این محصولات و همچنین میزان ضایعات کشاورزی را کاهش می‌‌دهد.

بررسی 250 روستای خراسان‌جنوبی در طرح مطالعات

وی با اشاره به این‌که در زمینه مطالعات شهری و روستایی ورود جدی داشتیم، افزود: 250 روستای خراسان جنوبی در این طرح به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان براساس پتانسیل‌ها، نقاط قوت و ضعف و مزیت‌های نسبی و رقابتی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: همچنین جهاددانشگاهی موفق شد آزمایشگاه تشخیص طبی را در قائن با تعرفه نیمه دولتی راه‌اندازی کند تا از این طریق به مردم خدمت‌رسانی داشته باشد.

ذخیره‌سازی بیش از 1160 نمونه خون بندناف از خراسان‌جنوبی

سیدکاشی با اشاره به فعالیت مرکز بانک خون بندناف در خراسان‌جنوبی، گفت: تاکنون بیش از یک هزار و 160 نمونه خون بند ناف از خراسان جنوبی ذخیره شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح سرباز ماهر در حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی استان، عنوان‌کرد: در این طرح، خدمات آموزشی در دوره‌های «مهارت‌های عمومی زندگی» و «آشنایی با مهارت عمومی اشتغال و کارآفرینی» به سربازان ارائه می‌شود.

ایجاد 1500 فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در خراسان‌جنوبی، افزود: در قالب این طرح یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در استان ایجاد شده است.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از