تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۰۷ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان کسانیکه کفر ورزیدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، (خداوند) اعمالشان را تباه گردانید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۰۷ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ » « به نام خداوند بخشنده مهربان کسانیکه کفر ورزیدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، (خداوند) اعمالشان را تباه گردانید.»
نکته های سوره محمد- آیه ۱:
در میان یکصد و چهارده سوره قرآن کریم، در یازده سوره، اولین آیه درباره تهدید یا توبیخ است که به جز سوره احزاب بقیه در مورد دشمنان اسلام است.
۱. سوره انعام «.... ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ ...» امّا کافران برای پروردگارشان شریک قرار می دهند. ۲. سوره توبه. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» خداوند و رسول او از کفّار برائت دارند. ۳. سوره احزاب. «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» ای پیامبر! از خداوند پروا کن و از کفّار و منافقان پیروی نکن. ۴. سوره محمّد. «الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» ۵. سوره ممتحنه. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ» ای اهل ایمان! دشمن من و دشمن خودتان را سرپرست خود قرار ندهید. ۶. سوره منافقون. «إِذا جاءَکَ الْمُنافِقُونَ ... » هرگاه منافقین نزد تو آمدند .... ۷. سوره معارج. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» یکی از منافقان و دشمنان تقاضای عذاب کرد. ۸. سوره بیّنه. «لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ مُنْفَکِّینَ حَتَّی تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ» کفّار از اهل کتاب و مشرکان، از کفر و شرک خود دست بردار نیستند، مگر آن که برایشان شاهد و بیّنه بیاید. ۹. سوره فیل. «أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفِیلِ» آیا ندیدی که پروردگارت با سپاه فیل چه کرد؟ ۱۰. سوره کافرون. «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» ای پیامبر! به کافران بگو. ۱۱. سوره مسد. «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ» دستان ابولهب بریده باد.
عبارت «صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» را دو گونه می توان معنا کرد: الف) به معنای اعراض کردن، یعنی خودشان از راه خدا اعراض کردند. ب) به معنای ممانعت کردن، یعنی مردم را از راه خدا بازداشتند. ( تفسیر مخزن العرفان)
عبارت «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» را نیز دو گونه می توان معنا کرد: الف. خداوند اعمال خوب کفّار و مشرکان، مانند صدقه و انفاق به فقرا را به دلیل کفر و منحرف کردن مردم، باطل و بی اثر می کند، به گونه ای که در آخرت در پرونده آنان خبری از این چیزها نیست. ب. خداوند، تلاش های آنان برای از بین بردن اسلام و شکست مسلمانان را بی اثر می سازد تا به مقصد و هدف نائل نشوند.
اعمال کفّار همه تباه است. «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» این تباهی اعمال کفّار با چند تعبیر در قرآن کریم آمده است: - «کَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ» ( ابراهیم، ۱۸)، اعمال کافران چون خاکستری است که در روزی طوفانی، بادی سخت بر آن بوزد. - «فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» ( کهف،۱۰۵) اعمال کفّار محو میشود. - «کَسَرابٍ بِقِیعَةٍ» ( نور،۳۹) اعمال کفّار همچون سرابی است که تشنگان، آن را آب می پندارند.
پیام های سوره محمد- آیه ۱:
۱- در روانشناسی تبلیغ، گاهی باید بی مقدّمه سخن گفت.« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الَّذِینَ کَفَرُوا ...»
۲- معمولًا هر انحرافی انحراف دیگر را به دنبال دارد، بعضی ابتدا کفر می ورزند و آنگاه مانع ایمان دیگران می شوند. «کَفَرُوا وَ صَدُّوا»
۳- تلاش کفّار ناکام می شود، کوشش آنان عاقبت ندارد و مردم دیر یا زود حقیقت را خواهند فهمید. « صَدُّوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ»
۴- راه خدا دشمن دارد و دشمنان بیکار نمی نشینند و در صدد انحراف دیگرانند. «صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ»
۵- تباه کردن اعمال، نوعی کیفر الهی برای کفّار است.« کَفَرُوا ... أَضَلَ»
انتهای خبر/10