تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۵۳ قرآن کریم
به نام خداوند بخشندۀ مهربان. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای خداوند تسبیح گویند، فرمانروایِ با قداستِ عزیز حکیم.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۵۳ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ *» « به نام خداوند بخشندۀ مهربان. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای خداوند تسبیح گویند، فرمانروایِ با قداستِ عزیز حکیم.»
نکتههای سورۀ جمعه- آیه ۱:
سورۀ قبل با «سَبَّحَ» و این سوره با «یُسَبِّحُ» آغاز شد، شاید نشان آن باشد که تسبیح برای خداوند، بوده و هست و خواهد بود.
شاید چهار صفتِ «الْمَلِکِ، الْقُدُّوسِ، الْعَزِیزِ، الْحَکِیمِ» در این آیه، مقدمه آیه بعد باشد که میفرماید:« هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ ...» اگر خداوند برای شما پیامبری میفرستد، به خاطر نیاز خداوند به پرستش نیست، بلکه او حاکمی منزّه و مقتدر است و بعثت انبیاء بر اساس حکمت اوست که انسان را از طریق تزکیه و خودسازی و تعلیم و آموزش دین و حکمت، از ظلمات به نور برساند.
تسبیح خداوند، ریشه و اساس تمام عقاید و تفکرات صحیح اسلامی است:
توحید، بر اساس تسبیح و منزّه دانستن خداوند از شرک است. «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ» (طور،۴۳)
عدل، بر اساس منزّه دانستن خداوند از ظلم است. «سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِینَ»(قلم،۲۹)
نبوّت و امامت، بر اساس تسبیح خداوند است، یعنی خداوند منزّه است از این که بشر را بدون راهنما و به حال خود واگذارد، بنابراین کسانی که میگویند: خداوند وحی و راهنمایی نفرستاده است، در حقیقت او را به درستی نشناختهاند. «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ» (انعام،۹۱)
معاد، بر اساس تسبیح خداوند و منزّه دانستن او از کار عبث و بیهوده و باطل است. «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَکَ» (آل عمران،۱۹۱) ، «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ» (مومنون،۱۱۵)
آری، اگر انسان خداوند را از هر عیب و نقص مبرّا دانست، عاشق و بنده ی او می شود، از او پروا کرده و بر او توکل می کند و روابط اجتماعی و حرکات و افعال خود را مطابق رضای او تنظیم میکند.
انتهای خبر/10