استاد حوزه علمیه خراسانجنوبی:
حضرت علی(ع) الگویی جامع برای بشریت است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی (ع) به عنوان الگوی پدران عالم و پدران به عنوان الگو برای فرزندان خودشان در جامعه مطرح هستند.
حجتالاسلام حسین یوسفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهار کرد: درباره شخصیت حضرت علی (ع) به خصوص با رویکرد وحدت در جامعه اسلامی اگر بخواهیم صحبت بکنیم با توجه به تقارن با روز پدر به الگو بودن حضرت علی( ع) که ایشان الگویی بی بدیل برای پدران هستند و درباره نقش حضرت در وحدت جامعه اسلامی می پردازیم.
وی با تاکید بر این که همه ما حضرت علی (ع) را به عنوان الگوی پدران عالم می شناسیم افزود: حضرت علی (ع) به عنوان الگوی پدران عالم و پدران به عنوان الگو برای فرزندان خودشان در جامعه مطرح هستند همه میدانیم که فرزندان چشمشان به پدران است که چگونه زندگی می کنند و خواسته یا ناخواسته از پدران آموزش میبینند و رفتار آنها را تکرار میکنند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضرت علی (ع) نه به عنوان یک رهبر سیاسی نه به عنوان یک رهبر دینی بلکه در خانه یک پدر است یعنی جدای از شخصیت سیاسی شخصیت دینی و شخصیت اجتماعی که در جامعه حضرت داشتند و به عنوان یک مدیر کلان اجتماعی مطرح بودند در خانه خودشان هم در جایگاه یک پدر میگیرند و یک زمانی را برای تربیت فرزند و آموزششان در نظر می گیرند.
یوسفی تاکید کرد: امیرالمومنین نسبت به فرزند مهربانی میکند و دلسوز است که در مرحله اول اگر ما سیر زندگی حضرت را بررسی کنیم مشاهده میکنیم که به شدت به فرزندان خودش علاقه دارد و این علاقه در رفتارهای روزمره خودشان نشان میدهند.
به گفته وی در مرحله بعد از محبت و دلسوزی آموزش و تربیت را مد نظر دارند اما جامعه امروزی ما در مرحله محبت و دلسوزی متوقف شده و پدر و مادران امروز بیشتر توجه به بعد محبت و دلسوزی به فرزندانشان است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما در بعد تربیت و آموزش ممکن است که فرزندان خودمان را به کلاسهای مختلفی بفرستیم از صبح تا شب درگیرشان داشته باشیم اما آن آموزش و تربیتی که در درون خانه باید اتفاق بیفتد غافل باشیم.
یوسفی تصریح کرد: آموزش یا تربیت ریشه در خانواده دارد و تنهاش در مدرسه محکم میشود و شاخ و برگش در اجتماع خودش را نشان میدهد این ریشه در خانواده کمتر شکل میگیرد بیشتر به بیرون خانواده واگذار شده است.
وی خاطر نشان کرد:در بیرون خانواده ممکن است که فرزندانمان با مدلهایی که ما دوست داریم و با الگوهایی که ما دوست داریم شاید تربیت نشوند.
توجه به آموزش
استاد حوزه و ِدانشگاه اظهار کرد: حضرت علی (ع) نسبت به آموزش فرزندان خودش اهتمام جدی دارد به آنها قرآن آموزش میدادند تاریخ گذشتگان را برای فرزندان خود بازگو میکرد به آنها میگفت من با گذشتگان زندگی نکردم اما تاریخ آنان را مطالعه کردم گویا با آنها زندگی کردم.
یوسفی ادامه داد: مرحله بعدی نسبت به فرزندان خودش اعتماد دارد و بر اساس این اعتماد به آنها مسئولیت میدهد و پس از این که به آنها مسئولیت داد شخصیتشا رشد کرد و شکوفا شد با آنها مشورت میکند با آنها همفکری میکند نظراتشان را مهم میداند و رابطه پدر و فرزندی را به شدت تقویت میکند.
وی تاکید کرد: بعد از آن فرزندانش را وارد بر عرصه اجتماع میکند و در کنار خودش در عرصههای سیاسی و اجتماعی آنها را حاضر میکند و آنها میتوانند ایفای نقش بکنند و به عنوان انسانهای کنشگری در اجتماع حضور داشته باشند.
به گفته یوسفی نکته پایانی در این رابطه این است که حضرت به شدت خطاپوشی میکند یعنی نسبت به فرزندش اگر مسیر را اشتباه رفت یا مسئلهای برایش به وجود آمد از خطای فرزند خودش می گذرد خطا را خیلی بزرگ جلوه نمیدهد.
وی ادامه داد:چالش اساسی که برخی از پدران ما متاسفانه امروز با فرزندان خودشان دارند این است که پدر آخرین نفری است که شاید از مشکل فرزندش در اجتماع مطلع شود و این برای پدر و مادر مورد پسند نیست.
وحدت اسلامی
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع وحدت اسلامی در نگاه حضرت علی(ع) گفت: وحدت اسلامی یکی از دغدغههای مهم مسلمانان از همان بدو اسلام بوده در دنیای مدرن امروزی ما چالشهای متعددی را فرا روی وحدت داریم.
یوسفی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم جامعه خودمان را برای تمدن سازی آماده کنیم در سایه سار وحدت این آمادگی ایجاد خواهد شد با تفرقه با جنگ افروزی با جدایی با دعوا تمدن آفرینی صورت نخواهد گرفت.
وی بیان داشت: یکی از چالشهایی که ما امروز با آن مواجه هستیم تفرقه افکنیهای سیاسی و مذهبی است که امروزه شاهد آن هستیم گاه یک نفر ممکن است یک حرفی بزند که در آن طرف دیگر کشور ما تاوان حرف او را با جان افراد مجبور باشیم پس بدهیم.
اختلافات قومی تا مذهبی
حوزه و دانشگاه اظهار کرد: دشمنان اسلام هم از اختلافات قومی تا اختلافات مذهبی تا اختلافات سیاسی دست به هر به اصطلاح سیاست رنگی میزنند که بتوانند تفرقه ایجاد کنند و ما باید با رفتار خودمون با گفتار خودمون نگذاریم این اختلافات و تفرقهها ایجاد شود دشمنان به شدت تاکید بر تفاوتها دارند و این تفاوتها را بزرگ میکنند و تفاوت بین زن و مرد را تبدیل به اختلاف می کنند.
یوسفی تاکید کرد: در حالی که ما باید به مشترکات جامعه اسلامی خودمان تاکید کنیم تفاوتهای فرعی که وجود دارد نقاط اختلاف فرعی را باید به حاشیه ببریم.
وی اظهار کرد: دشمن از بحرانهای اقتصادی اجتماعی مشکلاتی که در کشور به وجود آمده اینها را خیلی بزرگ جلوه میدهد و نارضایتی ایجاد میکند و از همه مهمتر رسانه و فضای مجازی که امروزه در اختیار فرزندان قرار میگیرد و حتی پدرانی که عمری را در سایه سار کلام حضرت علی (ع) زندگی کردند و از آن بهرهبردند ممکن است تحت تاثیر اخبار نادرست قرار بگیرند.
به گفته یوسفی حالا اگر ما بخواهیم با این چالشها مبارزه کنیم منتهی با این رویکرد که از کلام حضرت علی (ع) استفاده کنیم زمانی که زندگی حضرت علی(ع) را بررسی میکنیم ايشان همیشه بر مشترکات تاکید و از مسلمانان به شدت مطالبهگری میکنند که به جای اختلاف بر سر مسائل فرعی بیان بر اصول اصلی اسلامی تمرکز بکنند.
وی افزود: همین مسئله است که در دو سه قرن اول اسلامی شاهد یک تمدن کلانی هستيم و اگر بتوانیم راهکار حضرت علی(ع) را در مسئله وحدت به کار ببندیم راهکار دوم ایشان عدالت خواهی و مبارزه با ظلم است.
وحدت با اجرای عدالت
استاد حوزه و دانشگاه گفت: عدالت که اجرا شود وحدت اتفاق می افتد در دورترین نقاط حکومت و در ریزترین امور خانواده اگر بتونیم عدالت را اجرا کنیم به طور طبیعی وحدت و انسجام اتفاق خواهد افتاد.
یوسفی تاکید کرد: حضرت علی (ع) به شدت با تفرقه افکنان مبارزه میکند و افرادی که دنبال ایجاد اختلاف هستند به شدت با آنها برخورد میکنند حتی به مذاهب اسلامی و ادیان غیر اسلامی احترام میگذارد توهینی به یک خانم مسیحی میشود که از توهین برمیتابد و به شدت با آن برخورد میکند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم اخلاق اسلامی را در سایه کلام حضرت علی(ع) تقویتش کنیم همانگونه که ایشان به شدت بر این باور که اخلاق نیکو یکی از مهمترین عوامل وحدت و انسجام جامعه اسلامی است تاکید داشتند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: به طور یقین خوش برخوردی ما خوش اخلاقی ما در وحدت اثرگذار خواهد بود و در نهایت در هر کاری پدران ما، مسئولین ما به خصوص پدران که این روزها صحبت درباره روز پدر است صحبت و مشورت گرفتند موفقیت حاصل خواهد شد.
به گفته وی مشورت با اهل علم باید انجام شود فردی که علمی در هر زمینه دارد فرزند شخص حتی درسی خوانده علمی دارد به جرم این که فرزند من است نمیتواند به حاشیه برود من میتوانم با او مشورت کنم همانگونه که حضرت علی(ع) با اهل علم با اهل تجربه مشورت میکردند و به دیدگاههای آنها اهمیت می داد.
یوسفی تصریح کرد: پس بنابراین ما اگر بخواهیم حضرت علی(ع) را به عنوان یک الگو معرفی کنیم باید ساعتها و حتی سالیان درباره شخصیت ایشان که فقط در صحنه جنگ حضور ندارد که بعد مبارزاتی حضرت را بزرگ جلوه بدهیم در خانواده نقش پدری ایفا میکند در اجتماع نقش مدیریتی و حکومتداری را ایفا میکند و به اصطلاح در سایر عرصههای اجتماعی، سیاسی نقش کنشگری خودشان را دارد و امیدواریم پدران ما هم بتوانند این نقش کنشگری خودشان را ایفا بکنند.
به گفته استاد حوزه و دانشگاه مشورت با اهل علم باید انجام شود فردی که علمی در هر زمینه دارد فرزند شخص حتی درسی خوانده علمی دارد به جرم این که فرزند من است نمیتواند به حاشیه برود من میتوانم با او مشورت کنم همانگونه که حضرت علی(ع) با اهل علم با اهل تجربه مشورت میکردند و به دیدگاههای آنها اهمیت می داد.
یوسفی تصریح کرد: پس بنابراین ما اگر بخواهیم حضرت علی(ع) را به عنوان یک الگو معرفی کنیم باید ساعتها و حتی سالیان درباره شخصیت ایشان که فقط در صحنه جنگ حضور ندارد که بعد مبارزاتی حضرت را بزرگ جلوه بدهیم در خانواده نقش پدری ایفا میکند در اجتماع نقش مدیریتی و حکومتداری را ایفا میکند و به اصطلاح در سایر عرصههای اجتماعی، سیاسی نقش کنشگری خودشان را دارد و امیدواریم پدران ما هم بتوانند این نقش کنشگری خوَدشان را ایفا بکنند.
انتهای خبر/