حالت تاریک
نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان مطرح کرد:

راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات بستری‌ایمن برای استفاده اینترنت

راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات بستری‌ایمن برای استفاده اینترنت

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان با بیان اینکه باید شبکه ملی ارتباطات به سرعت در کشور راه‌اندازی شود، گفت: راه‌اندازی این شبکه به معنای حذف اینترنت نیست بلکه بستری ایمن برای استفاده از اینترنت را فراهم می‌کند.

مصطفي نخعی در رابطه با ر‌ویکردهای دوگانه غرب در آزادی بیان و آزادی اطلاعات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: فناوری‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی غربی‌ها هم مبدع در این حوزه هستند و هم در واقع به نوعی صاحب تکنولوژی و قاعدتاً ابتکار عمل متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری در این حوزه به دست آن‌ها است.

وی افزود: سیاست‌های آن‌ها هم نسبت به این تکنولوژی‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملاً دوگانه است آن‌جایی که هدف‌گیری فرهنگ اصیل یک کشور و یک منطقه مثل ایران که دارای فرهنگ و تمدن هستیم مدنظر است.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان ادامه داد: آن‌جایی که هدف‌گیری این فرهنگ و تخریب آن وجود دارد آن‌ها قائل به هیچ محدودیتی نیستند ولی آن‌جایی که خلاف اولویت‌ها و سیاست‌هایشان است حداکثر محدودیت‌ها را اعمال می‌‌کنند.

 نخعی بیان کرد: نمونه آن شهید بزرگوار حاج قاسم بود حتی حساسیتی که نسبت به برخی کلمات نظیر شهید و شهادت و مثل سپاه دارند حتی روی این‌ها هم اعمال محدودیت می‌کنند تا حتی این که اکانت یک کاربری را به طور کامل حذف کنند.

وی تصریح کرد: برخورد دوگانه این‌ها به طور کامل مشهود و مشخص است و منتهی این طرف هم در برخی موارد دچار سیاست‌های غلط می‌شویم به عنوان مثال فیلترینگ که برای برخی از این اپلیکیشن‌ها را فیلتر کرديم این هم یک دامی است که پیش پای ما انداخته شده از این طرف فیلتر می‌کنیم از آن طرف فیلترشکن‌ها را گسترش می‌دهیم.

نخعی ادامه داد: عده‌ای به اسم فیلترشکن پول‌های میلیاردی آن‌چنانی به جیب می‌زنند و در انتها خروجی وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان افزود: اگر بررسی صورت پذیرد مشاهده می‌کنیم که کاربران اینستاگرام همان‌های قبلی هستند و منتهی از مسیر فیلتر شده که بسیار خطرناک است چرا که زمانی که نوجوان ما از فیلترشکن استفاده می‌کند دیگر محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار کرد هیچ محدودیت محتوایی هم وجود ندارد و خطرناک‌تر از زمانی است که این سکوها فیلتر نشده بود لذا ما نباید توی دام این‌ها بیفتیم به نظرم این دامی است که بعضی وقت‌ها ما و برخی از کشورها در این دام می‌افتیم .

نخعی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که شبکه ملی ارتباطات به سرعت در کشور راه‌اندازی شود؛ بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود راه‌اندازی این شبکه به معنای حذف اینترنت نیست بلکه یک بستر ایمن استفاده از اینترنت را هم فراهم می‌کند.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان ادامه داد: اینکه اگر قرار است فیلتری هم گذاشته شود به هر حال با توجه به برخی از محتواهای خطرناکی که وجود دارد محتواهای فرهنگی و عقیدتی که همسوی با اعتقادات و اولویت‌های فرهنگی مردم ما نیست.

به گفته وی در واقع اگر قرار است فیلتری انجام شود باید محتوایی باشد نه این که یک اپلیکیشن را فیلتر کنیم منتهی در فضای اینستاگرام اگر بتوانیم فیلتر محتوایی داشته باشیم محتواهای فرهنگی خطرناکی که خانواده‌ها به هر حال دغدغه این را دارند که فرزندانشان وارد این محتواها نشوند و نبینند که این‌ها آسیب‌زا است و بنیان خانواده را دچار آسیب می‌کنند و خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند و فرزندان ما را از مسیر ترقی و جایگاهی که می‌توانند در آینده داشته باشند از آن مسیر منحرف می‌کند.

نخعی خاطر نشان کرد: در‌ این شرایط به هر حال باید از یک سری امکانات دیگری استفاده کنیم که جلوی این مسائل گرفته شود و راهکار فیلتر کردن کلی نیست لذا هر چه در این فضا به لحاظ علمی سرمایه‌گذاری بیشتری بکنیم به مرزهای دانشی که وجود دارد نزدیک‌تر شویم و بتوانیم بستر ایمن برای اینترنت و فضای مجازی مثل شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنیم به‌طور حتم خیلی می‌تواند راهگشا باشد و با نگرانی کمتری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: استفاده‌ای که ناگزیر از آن هستیم در دنیای مدرن امروز نمی‌توانیم به جوان و نوجوان خودمان بگوییم که از فلان سکو نباید استفاده کنید خیلی از این‌ها بستر درآمدزایی و کارآفرینی و اشتغال است.

به گفته نخعی این که به‌طور کامل منع کنیم کار درستی نیست ضمن این که رفتارهای دوگانه را هم مردم از ما نمی‌پذیرند، من نماینده مجلس از پیچ اینستاگرامی که فیلتر است برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های خودم استفاده می‌کنم بسیاری از ایده‌های خودم را در قالب‌ شبکه ایکس و یا همان توییتر سابق اطلاع‌رسانی می‌کنم مردم این رفتارهای دوگانه را از مسئولان ببیند کما این که بیشتر مسئولان هم استفاده می‌کنند این رفتارها دوگانه است و مردم از ما نمی‌پذیرند.

وی افزود: این را به منزله بی‌صداقتی تلقی می‌کنند و به نظر خوب نیست هر چه به مرزهای دانش در این حوزه نزدیکتر شویم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم و به حمد خدا اتفاقات خوبی هم افتاده است به هر حال این که توانستیم اپلیکیشنی مثل ایتا و بله یا امثال این‌ها داشته باشیم پیشرفت‌های بسیار خوبی است و باید گسترش یابد و اعتماد مردم برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها جلب شود و قانون‌مندتر شود اگر این اتفاقات بیفتد امیدوارم از فضای مجازی با تهدیدات کمتری که اشاره شد، استفاده بکنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از