حالت تاریک
همزمان با ۲۸ صفر ؛

مردم خراسان‌جنوبی به سوگ پیامبر خاتم (ص) نشستند

مردم خراسان‌جنوبی به سوگ پیامبر خاتم (ص) نشستند

خراسان جنوبی همزمان با ۲۸ صفر و سالروز رحلت پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت سبط اکبر ایشان، حضرت امام حسن مجتبی (ع) غرق در ماتم و عزاست و مردم این استان با برگزاری آیین‌هایی به سوگ این مصائب نشستند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، مردم خراسان جنوبی بعد از گذشت چند روز از حال و هوای اربعین و سوگواری در غم شهادت اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، این روزها با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها مراسم سوگواری برای پدربزرگ و برادر بزرگوار این امام همام برپا می‌کنند.

وفات پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) شهید غریب شهر مدینه، داغی جگرسوز است که هیچگاه کهنه نمی شود و تا دنیا دنیاست این حزن و اندوه از ذهن تاریخ فراموش نخواهد شد.

در این استان ولایی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مردم سوگوار پدر و فرزند یگانه بانوی عالم خلقت هستند و مراسم و آیین‌های مختلفی در اقصی نقاط این دیار به پاسداشت وفات پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) برپا شده است.

در آیین‌هایی که از شب گذشته در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه دیار خاوران برگزار شده، مردم خداجو و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به صورت گسترده حضور یافته‌اند و با ریختن اشک ماتم، عمق ارادت خود را به پیامبر و خاندانش به نمایش می‌گذارند.

نوای زیارت ازبعید (زیارت از راه دور) نیز از ساعات اولیه صبح امروز در مساجد، حسینیه‌ها سطح استان طنین‌انداز شده است.

نذری چهل و هشتم با پخت غلور

۲۸ صفر در خراسان جنوبی به چهل و هشتم معروف است و یکی از آیین‌های کهن منطقه برای این روز پخت نوعی آش سنتی به نام «غلور» است.

«غلور» نوعی آش محلی است که در روزهای پایانی ماه صفر و به‌ صورت نذری پخت و میان مردم توزیع می‌شود. غلور که نوعی آش است اغلب در حسینیه‌ها، مساجد، دسته‌های عزاداری و برخی منازل در دیگ‌های بزرگ پخته شده و مواد اولیه اصلی این آش را حبوبات، بلغور گندم و گوشت نذری تشکیل می‌دهد.

مواد آش را از صبح روز قبل ۲۸ صفر آماده و شب شروع به پخت می‌کنند که مراحل پخت آن به طور معمول تا صبح بیست و هشتم طول می‌کشد و بین مردم برای تبرک و برآوردن حاجات توزیع می‌شود. دیگ‌های بزرگی که برای این کار در نظر گرفته شده باید تا صبح به نوبت توسط افراد به هم زده شود تا خوب جا بیفتد.

 ذکر دعا و زمزمه صلوات چاشنی معنوی این مراسم مذهبی اجتماعی است و مردم استان خراسان‌ جنوبی، غلور را متبرک و برای شفای بیماران مؤثر می‌شمارند.

هر کسی که نذری دارد تهیه‌ مقداری از مواد اولیه را عهده‌دار می‌شود؛ این غذا را در دیگ‌های بزرگ طبخ و افرادی با هم زدن غلور حاجت‌های خود را از خداوند طلب می‌کنند.

آیین پخت غلور محرم و صفر در خراسان‌ جنوبی به شماره ۸۱۴ در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسید.

اعزام ۱۶۶ هیات مذهبی خراسان جنوبی به مشهدالرضا(ع)

همچنین طی روزهای اخیر کاروان‌هایی از بیرجند و دیگر شهرستان‌های استان عازم مشهد الرضا(ع) شدند و در قالب هیات‌های مذهبی در حرم مطهر رضوی به عزاداری می‌پردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این رابطه گفت: ۱۶۶ هیات مذهبی شامل بیش از ۲۵ هزار نفر از سراسر استان برای شرکت در عزاداری دهه آخر صفر به مشهد مقدس اعزام  شدند.

حجت‌الاسلام سالاری‌مکی در ادامه افزود: همچنین ۲۸ کاروان‌ پیاده در قالب هزار و ۵۰۰ نفر برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) راهی مشهد شدند.

وی تصریح کرد: موکب‌ها و ایستگاه‌های بین راهی در طول مسیر از جمله طبس، زیرکوه، قاین، بیرجند، خضری دشت بیاض، سرایان و سایر به صورت ثابت و سیار برای پذیرایی از زائران پیش‌بینی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در پایان گفت: هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران پیش‌بینی کرده است.

پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی در مدینه رحلت کرد و امام حسن مجتبی(ع) نیز درچنین روزی در سال ۵۰ هجری قمری در سن ۴۷ سالی با نقشه شوم معاویه به دست همسر ایشان به شهادت رسید.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از