حالت تاریک
پایان خوش یک واحد سرمایه‌گذاری خارجی
خاورستان گزارش می دهد؛

پایان خوش یک واحد سرمایه‌گذاری خارجی

واحد تولیدی بتن بعد از یک دهه تعطیلی با سرمایه‌گذاری افغانستانی‌های مقیم آلمان به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، بازگشت به چرخه تولید آن هم بعد از یک دهه تعطلی و همسایه ای که زمینه این بازگشت را فراهم می‌آورد داستان این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان‌جنوبی است اما نکته قابل توجه در این واحد آن هم با داستان غم انگیز ش به کارگیری نیروهایی خاص در آن است.

گاهی که نه، طور حتم شکست‌ها تجربه‌ای ست بس گران بها برای مقاوم شدن در کارزار تولید آن هم برای این که سرمایه‌گذارانی را از آن سوی مرزها با خویش همراهی کنی و دوباره دست بر زانوی خویش گیری و قد راست کنی در میدانی که بانک ها با همه قوای سرمایه ای خویش چوب لای چرخ صنعتت گذاشته‌اند و قفل تعطیلی و رفتن پشت میله‌ها زندان را برای تو رقم زده‌اند.

 

اما باید بازگشت به ابتدای داستان و تا فصل به فصل در جریان این داستان غم‌انگیز و پایان خوش آن قرار گرفت.

 

  پارس بتن یکی از شرکت‌های تولیدی ناحیه صنعتی خوسف است که سال 89 به واسطه مواجه شدن با تورم سرسام آور آن دوران، کم تجربه گی و جوانی با ورشکستگی مواجه شد و همه سرمایه‌گذاران این واحد تولیدی به واسطه مصادره اموال و املاک و به اجرا گذاشتن وثایق و تضامین ضامنان راهی زندان شدند.

 

سپس با حکم اعصار از زندان آزاد شده و برای احیای واحدی تولیدی با یکی از سرمایه‌گذاران افغانستانی مقیم آلمان وارد مذاکره شده و آن ها هم رضایت به سرمایه گذاری و احیا این واحد تولیدی دادند. 

 این واحد تولیدی یک دهه بعد از تعطیلی سال 98 با سرمایه‌گذاری افغانستانی‌های مقیم آلمان به چرخه تولید بازگشت.

در قالب یک تور رسانه ای مهمان این واحد تولیدی می شویم ابتدا هم محمد یوسفی، مدیرعامل گروه فرا ملیتی پارس بتن فقط به این صحبت کوتاه اکتفا می کند که این واحد تولیدی سال 89 ورشکست شد و مجدد سال 98 با جذب سرمایه گذار افغانستانی مقیم آلمان به چرخه تولید بازگشت و اکنون20 دستگاه از به روز ترین ماشین آلات بتن سازی در حال کار در این واحد تولیدی است. 

 علاوه براین یک دستگاه دیگری هم وارد کشور شده و به زودی به چرخه تولید در این واحد اضافه می شود.

 به گفته وی بدون شک اگر مکاتبات مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان جنوبی و کشور نبود بسیاری از مشکلات این واحد تولیدی که توسط برخی از سازمان ها و نهاها لای چرخ تولید آن گذاشته می شد پابرجا بود.

سپس خبرنگاران از مشکلاتی که با آن موجه است می پرسند و او می گوید: تنها مشکلی که این واحد تولیدی با آن مواجه است را تبدیل پلاک های ماشین آلات وارده از موقت به دائم عنوان می کند هرچند که وزارت صمت در حال پیگیری این مشکل است.

 افزون براین ستاد تسهیل خراسان جنوبی نیز مصوبه تبدیل پلا کهای موقت ماشین آلات این واحد تولیدی را به دائم مصوب کرده که امید است به زودی اجرایی شود.

به این موضوع هم اشاره دارد که اشتغال مستقیمی هم که این واحد تولیدی به دنبال داشته 60 نفر است و این تعداد در کنار 200 نفر اشتغال غیر مستقیم است.

 اما تنها چیزی که این واحد تولیدی را تهدید می کند این است که زمان پلاک های موقت به اتمام برسد و مجوز ها تمدید نشود.

 هرچند که به واسطه مکاتبات انجام شده با مرکز سرمایه گذاری خراسان جنوبی و کشور این مشکل در حال رفع و رجوع شدن است و همین همراهی متولیان امر سبب شده تا از استرس ها در این زمینه کاسته شود.

 عمده مشکل دیگری که از آن سخن به میان می آورد مشکل سوخت ماشین آلات این واحد تولیدی است چون ماشین آلات وارده ورود موقت است سهمیه سوختی که به آن اختصاص می یابد خیلی کم است یعنی این ماشین آلات چون کشنده تریلی است و هر دستگاه 14 متر مکعب بتن جابه جا می کند و دارای دو موتور است سوخت بالایی نیاز دارد اما به واسطه سوخت کمی که این ماشین آلات احتصاص می یابد مجبوریم متوسل به تامین آن از موارد غیر قانونی شویم یا نقاطی تهیه کنیم که نباید تهیه کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت فرا ملیتی پارس بتن این شرکت اولین شرکتی است که به صورت دواطلبانه جی پی اس بر روی ماشین آلاتش نصب کرده است و هم گزارش جی پی اس و هم تولید را به شرکت توزیع سوخت خراسان جنوبی می دهیم و گاهی می گویند: سامانه مشکل دارد به همین واسطه سوخت لازم به این واحد اختصاص نمی یابد. 

 لازم به یادآوری است اگر سوخت به ماشین آلات این واحد تولیدی نرسد در عمل کارخانه تعطیل می شود به همین واسطه مجبوریم به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه هر طور شده سوخت را تهیه کنیم آن هم با هزینه های چند برابر یعنی هر لیتر 10 هزار تومان.

 سید علی حسینی، فرماندار خوسف که این تور رسانه ای را همراهی می کند نیز تاکید دارد بر محدود بودن میزان سوخت ماشین آلات این واحد تولیدی که هر ماه آن ها را با چالش مواجه می کند و سبب خلل در روند کار و تولید آن ها می شود.

 وی به برگزاری جلسه های متعددی برای رفع این مشکل نه تنها در شهرستان و استان بلکه کشور خبرداد و ابراز امیدواری کرد که هم این مشکل و هم تبدیل پلاک های موقت ماشین آلات آن به دائم به زودی زود با همراهی متولیان امر در خراسان جنوبی و مرکز حل شود.

  در ادامه مدیرعامل شرکت فراملیتی پارس بتن میزان سرمایه گذاری خارجی این واحد تولیدی را بیش از 2 میلیون و 300 یورو عنوان کرد و این که سرمایه گذار هنوز هم در حال ورود ماشین آلات جدید به کشور است و چون پرسه ای زمان بر است 3 تا 4 ماه زمان می برد تا هر دستگاه از گمرک ترخیص شود.

یوسفی در ادامه نیروهای این واحد تولید را در قالب 2 دسته اعلام کرد یکی بسیجیان پایگاه شهید مقاومت برونسی که از طریق بسیج سپاه جذب شدند و تعداد دیگری هم هم بندی های من در ندامتگاه زندانی مرکزی بیرجند هستند که در این واحد تولیدی مشغول به کارند و به لطف خدا 8 نفر از این افراد را هم توانسته این آزاد کنیم.

 

به اینجا داستان که می رسد به دوران پر تلاطم اقتصادی که سال 89 پشت سرگذاشت و ورشکست شد و حدود 3 سال به زندان افتاد و برای این که از زندان آزاد شود 200 میلیون تومان وثیقه کم داشت و با این که خانواده اش هر آن چه داشتند را فروختند اما نتوانستند وی از بند آزاد کنند. 

فرماندار خوسف هم در ادامه به این موضوع نیز اشاره دارد که مجموعه پارس بتن در کارهای خیر هم پیشگام است و علاوه براین که تعدادی از نیروهای آن زندانیان آزاد شده از زندان هستند به تازگی نیز به استخدام نیروهایی که درگیر اعتیاداند نیز ورود کرده یعنی حوزه هایی که شهرستان نیاز به ورود دارد.

حسینی متذکر شد: واحد تولیدی پارس بتن اولین مجموعه تولیدی خراسان جنوبی است که حامی مالی هفته فرهنگی خوسف شد و این جای بس قدردانی دارد که این مجموعه تولیدی هم به حوزه فرهنک و کارهای خیر خواهانه ورود کرده است.

بعد از این توضیح یوسفی به این موضوع نیز اشاره کرد که از مجموع 320 فرزند یتمیی که در این شهرستان وجود دارد 100 نفر از آن ها زیر پوشش این واحد تولیدی هستند که ماهانه به آن کمک می شود تا از مشکلات اقتصادی شان کمی کاسته شود.

وی به اجرای طرح توسعه واحد تولیدی پارس بتن با جذب سرمایه گذار جدید اشاره و اضافه کرد: طرح توسعه این واحد یک ماه دیگر با سرمایه 2 میلیون یورو که بیشتر آن هم به صورت ماشین آلات شن شویی است راه اندازی می شود.

بعد از این خبر خوش، فرماندار خوسف به نکته حائز اهمیت دیگری هم که خاص و ویژه این واحد تولیدی خاص خراسان جنوبی اشاره دارد و آن هم است که در این مجموعه حقوق نیروهای آن روزانه پرداخت می شود یعنی هر زمان نیرویی درخواست حقوق کند حقوقش پرداخت می شود. همچنین این واحد جزو دقیق ترین و به روز ترین واحدهای تولیدی خوسف در پرداخت حقوق نیروهایش است.

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز به عنوان لیدر و برگزار کننده تور رسانه ای بازدید از پروژه های فعال سرمایه گذاری خارجی استان هم با اشاره به مشکلات متعددی که این واحد تولیدی با آن موجه بوده و است اظهارداشت: با پیگیری ها و مراجعات انجام شده برخی از این مشکلات رفع شده و این واحد تولیدی هم اکنون با ظرفیت 60 نفر اشتغال مستقیم و 200 نفر اشتغال غیر مستقیم به فعالیت خویش ادامه می دهد.

وی از طرح توسعه این واحد تولیدی با سرمایه 2 میلیون یورو خبرداد و گفت: طرح توسعه آن تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال افرادی دیگری نیز فراهم می شود.

وی خواستار استفاده این سرمایه گذار برای ورود ماشین آلاتش از طریق گمرکات خراسان جنوبی شد چرا که رایزنی ها لازم در این زمینه انجام شده و با این اقدام هم در هزینه ها و زمان برای ورود ماشین آلات صرفه جویی می شود.

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به کمک های که این واحد تولیدی به افراد بی سرپرست و زندانیان و افراد گرفتار اعتیاد و همچنین ایتام دارد اضافه کرد: آن چه واحدهای تولیدی باید به دنبال آن باشند این است که نگاه آن صرف اقتصادی نباشد و در کنار اقتصاد یک پیوست عدالت، جامعه شناسی و مردمی هم داشته باشند تا آن پروژه اقتصادی دوام، بقا و توسعه داشته باشد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از