حالت تاریک
گلایه‌های مردمی از کیفیت پایین نان در خراسان‌جنوبی؛

کیفیت نان در تنور وعده‌ها می‌سوزد

کیفیت نان در تنور وعده‌ها می‌سوزد

کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز آن بعد از افزایش قیمت‌ها و به دنبال وعده همیشگی مسئولان‌ برای افزایش کیفیت نان سبب نارضایتی مردم شهر بیرجند شده و آن‌ها از مسئولان می‌خواهند تا برای افزایش کیفیت اقدام موثری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «خاورستان»، از هفته‌های گذشته کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز آن سبب نارضایتی مردم و حتی نانوایان شهر بیرجند شده طوری که شمار زیادی از شهروندان در تماس با خبرنگار این رسانه خواستار پیگیری این موضوع شدند.

نان قوت غالب مردم به شمار می‌رود و سال‌ها است که در دولت‌‌های مختلف کیفی بودن نان مطرح بوده، اما نه تنها تحقق نیافته و در حد یک شعار مانده، بلکه کیفیت نان در تنور وعده‌ها می‌سوزد. اگر چه نمی‌توان منکر تلاش نانواداران برای تولید نان باکیفیت شد، اما گرانی نان به بهانه نان با کیفیت‌تر، بهسازی نانوایی‌ها و تعویض دستگاه‌ها و نظارت مسئولان نیز بر کیفیت نان‌ها نیفزود.

یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به این که کیفیت نان در مصرف آن تاثیرگذار است گفت: کیفیت صفر است، مشخص نیست آیا مقصر نانواداران هستند یا آرد، اما در هر حال مردم متضرر شده و نان بی‌کیفیت روی سفره‌های مردم می‌رود.

رحتمی با طرح این سؤال که مشخص نیست، آیا مسئولان وقتی نان نمی‌خرند، این بی‌کیفیتی را نمی‌بینند یا می‌بینند و دم نمی‌زنند، گفت: کیفیت نان نسبت به قبل بسیار پایین آمده و وقتی به نانواداران اعتراض کرده، می‌گویند مقصر ما نیستیم، کیفیت آرد پایین است.

به گفته وی از روی ناچاری مجبور به خرید این نان هستیم و فقط به‌خاطر اینکه شکم‌مان سیر شود.

یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از این وضعیت گفت: نان نانوایی‌های سطح شهر اصلا کیفیت ندارد، نظارت آن چنانی هم در کار نیست و در نهایت مصرف‌کننده ضرر می‌کند، از هر چند نان باید یکی دو قرص نان را داخل کیسه بندازیم، کیفیتش قابل خوردن نیست. مشخص نیست این آرد آیا ته مانده سیلوهای استان‌های دیگر بوده که به اینجا آورده‌اند و به نانوایی‌ها می‌فروشند، یا خیر، خدا می‌داند.

یک شهروند دیگر حاضر در صف نان بربری گفت: این نان را باید با همان گرمی بخورید وگرنه دیگر قابل خوردن نیست، البته نانواداران نیز گناهی ندارند، اگر آرد با کیفیت در اختیارشان بگذارند به طور قطع نان با کیفیت تحویل مردم می‌دهند.

 موضوع بی‌کیفیتی را از نانواداران پیگیری کردیم، یکی از نانوایان بیرجندی با انتقاد از اینکه کیفیت آرد بسیار پایین است گفت: همین باعث عرضه نان بی‌کیفیت و نارضایتی آنان شده و علی‌رغم پیگیری‌ها مکرر و ارسال عکس نان بی‌کیفیت به فرمانداری و غله، اما کسی از مسئولان این حوزه پاسخ‌گو نیست. 

به گفته وی تا چند وقت پیش کیفیت آردمان خوب بود و نان با کیفیت تحویل مردم می‌دادیم، اما این ماه نه و کیفیت آرد بسیار پایین است و با شرم این نان را تحویل مردم می‌دهیم.  

وی بیان کرد: آرد فعلی ۲ کیلو نمک نیاز دارد در حالی‌ که بهداشت دستور داده که نباید ۳۰۰ گرم بیشتر نمک استفاده شود، وقتی نان در می‌آید شور و کیفیت بسیار پایین دارد.

یکی دیگر از نانواداران در پاسخ به این سؤال که کیفیت آرد چطور است، گفت: مناسب نیست، مردم نیز از ما توقع نان باکیفیت دارند، اما وقتی آرد بی‌کیفیت است، چکار کنیم و وقتی هم منعکس می‌کنیم رسیدگی نمی‌کنند، هیچ کسی از مسئولان فرمانداری و غله پاسخ‌گو نیستند.

فعالیت ۲۷۰ نانوایی در بیرجند  

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند هم با اشاره به فعالیت ۲۷۰ نانوایی در سطح شهر گفت: در مدت ۲۰ روز گذشته کیفیت آرد بسیار پایین آمده است طوری که آرد موجود در نانوایی‌ها بسیار سست است.

به گفته مختاری باید با بهبوددهنده و نمک کیفیت آرد افزایش یابد که در صورت استفاده نمک هم باید جوابگوی بهداشت باشیم.

وی با تاکید بر این که نانوایی‌ها به شدت از وضعیت موجود گلایه دارند در مورد پیگیری‌ها برای افزایش کیفیت آرد نیز گفت: با چند کارخانه تماس گرفتیم و آن‌ها گفته‌اند که هر فردی آردش خراب است برای دریافت بهبوددهنده به کارخانه مراجعه کند.

وی با طرح این موضوع که اگر مسئولان مربوط ادعای کیفیت آرد را دارند حاضر هستیم باحضور خودشان به صورت میدانی آرد موجود در نانوایی‌ها را بررسی کنیم تا موضوع شفاف‌سازی شود.

کیفیت مطلوب آرد

با همه این شرایط میثم پیشدادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی کیفیت آرد موجود را مطلوب بیان کرد و گفت: رسالت ذاتی این مجموعه تامین گندم استان است که بخش عمده آن از گندم وارداتی و یا از گندم با کیفیت سایر استان‌ها تامین می شود که در حال حاضر کیفیت گندم استان از نظر شاخصه‌های تعیین کننده کیفیت آرد نانوایی ( گلوتن و پروتئین) مطلوب است.

به گفته وی همچنین در خصوص کیفیت آرد نیز به منظور آگاهی از وضعیت کیفی گندم توزیعی، اقدام به پایش تصادفی کیفیت آرد استحصالی کارخانجات کردیم که در حال‌حاضر هیچ گونه تغییری نسبت به سنوات گذشته مشاهده نشده است.

پیشدادیان تصریح کرد: با توجه به وظایف سازمانی دستگاه‌های متولی نظیر اداره کل استاندارد و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و تخصصی بودن موضوع در خصوص رعایت استانداردها و کیفیت تولید آرد کارخانجات استان، تاکنون هیچ گزارشی در خصوص کیفیت پایین آرد تولیدی به این اداره کل ارسال نشده است.

وی عواملی نظیر استفاده نکردن از آرد تازه تولید شده ( رعایت خواب آرد)، نگه داری آرد در فضایی با دما و تهویه مناسب و بدور از حرارت دستگاه پخت، الک کردن آرد قبل از خمیرگیری جهت هوادهی آرد رعایت زمان خواب خمیررعایت، درجه حرارت آب مصرفی در فصول گرم و سرد سال را مجموعه ای از عوامل که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر بهبود کیفیت نان در نانوایی داشته باشد برشمرد.

به گفته وی هم چنین استفاده به اندازه از خمیر مایه و خمیر ترش بطور همزمان بخصوص در تهیه نان سنگک، استفاده از نیروی انسانی ماهر و متخصص در تهیه نان که در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری مجموعه‌های متولی در دستور کار است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از