حالت تاریک
تفسیر صفحه ۴۴۹ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۴۹ قرآن کریم

و همانا نوح، ما را به فریاد رسی ندا داد و ندای او را اجابت کردیم، پس چه خوب پاسخ دهنده ای هستیم و او و کسانش را از اندوه بزرگ رهانیدیم و تنها نسل او را باقی گذاشتیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۴۹ قرآن کریم آمده است: وَ لَقَدْ نادانا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ * وَ نَجَّیْناهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ * وَ جَعَلْنا تَهَکِّ نا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ * سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ * إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ * إِنَّهُ مِنْ عِم ْرَقْنَا الْآخَرِینَ» « و همانا نوح، ما را (به فریاد رسی) ندا داد، (و ندای او را اجابت کردیم) * پس چه خوب پاسخ دهنده ای هستیم و او و کسانش را از اندوه بزرگ رهانیدیم *و (تنها) نسل او را باقی گذاشتیم. * و در میان آیندگان برای او (مدح و ثنا) به جا گذاشتیم * در میان جهانیان بر نوح سلام باد * همانا ما نیکوکاران را این گونه می گویند * به راستی که او از بندگان مؤمن ما بود. سپس دیگران را غرق کردند»

نکات سورۀ صافات - آیات ۷۵ - ۸۲:

در قرآن، بارها دربارۀ حضرت نوح که الگو و اسوه مقاومت است و تاریخ آن حضرت برای اسلام موجب دلگرمی و آرامش بوده است، سخن به میان آمده است. این پیامبر الهی ویژگیهایی داشت از جمله:

الف) اولین پیامبر اولوا العزم است که به عنوان شیخ الانبیاء نامیده شده است.

ب) تنها پیامبری است که مدّت رسالتش در قرآن مطرح شده است.

ج) سلام خداوند به نوح ویژگی خاصی دارد و عبارت «فِی الْعالَمِینَ» به آن اضافه شده است.

د) است که حتّی فرزند و همسرش با او مخالف بودند و به او ایمان نیاوردند.

کلمۀ «آخر» در زبان عربی به معنای پایان و «آخرین» به معنای آیندگان است. امّا «آخر» به معنای دیگر و «آخرین» به معنای دیگران است.

فرق میان تاریخی که بیان قرآن می کند با سایر کتب تاریخ آن است که قرآن بعد از نقل یک ماجرای واقعی، سنّت های الهی در مورد آن را بیان می کند. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»

شاید مراد از ندای حضرت نوح در این آیه، همان آیه ۲۶ سوره مؤمنون باشد که گفت: «رَبِّ انْصُرْنِی بِما کَذَّبُونِ» خدایا در برابر تکذیب آنان مرا یا.

خداوند، «فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ» است، یعنی آنچه را به صلاح بنده باشد اجابت می کند، نه آنچه را بنده معیّن کرده است. چند بار خواسته ی داری و خداوند چیز دیگری جایگزین آن می کند. گاهی اوقات خواسته ها را با تأخیر اجابت می کند و گاهی اوقات خواسته ها را نمی دهد، چنانکه نوح، فرزندش را خواست ولی اجابت نشد.

مقصود از بلا و اندوه بزرگ «الْکَرْبِ الْعَظِیمِ» یا طوفان و غرق است و یا آزار مردم. آری، رسالت و تبلیغ دینی مشکلات و اندوه ها در پی دارد.

امام باقر علیه السّلام فرمود: مراد از بقا در آیه «جَعَلْنا ذُرِّیَّتَهُ هُمُ الْباقِینَ» بقای دین و کتاب و نبوت در عقب و نسل نوح است. (تفسیر نورالثقلین)

انتهای پیام/

تفسیر صفحه ۴۴۹ قرآن کریم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از